Störd i 800-metersfinalen – men världsrekord blev det

Årets sista Lååångtorsdag

Jag skulle titta på herrarnas 800-metersfinal i OS, hade jag tänkt, TV:n var uppvärmd sedan länge.

Då började det smattra utanför, någonstans i stan, men jag brydde mig inte. Jag tyckte dock att det var knäppt att skjuta upp fyrverkerier vid 9-tiden på kvällen då det dessutom var tämligen ljust ute och till råga på allt så skedde det precis då 800-metersloppet skulle starta. Nyfikenheten gjorde till slut att jag reste mig ur TV-fåtöljen och masade mig till ett fönster där jag såg att fyrverkerier exekverades vid torget. Den sista uppskjutningen blev fotograferad och det var finalen på 2012 års Lååångtorsdagar.

800-metersfinalen ja. David Lekuta Rudisha, etnisk masai från Kenya, vann på en ny världsrekordtid före Nijel Amos från Botswana som, såvitt jag vet, vann landets första olympiska medalj någonsin.

Jag missade direktsändningen men såg repriseringen av loppet. David Lekuta Rudisha vann även den här gången och noterade nytt världsrekord. Nijel Amos upprepade sin bravad i repris, erövrade den första olympiska medaljen för Botswana och skrev historia, det kunde inte ens Lååångtorsdagsfyrverkerier ändra på.

Det här inlägget postades i Bildblogg, Fotoblogg, Friidrott, Halland, Idrott, Sport, Varberg och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

