Ford GT40 – en superbil? Och vad kostade det att skapa den?

Ganska mycket, antagligen …

Ford GT40 - Kenneth Persson, Hyllinge MS - Falkenberg Classic 12

Ford GT40 – Kenneth Persson, Hyllinge MS – Falkenberg Classic 12

Ford GT40 – Grand Touring 40″ (= 40 tum / 101,60 cm hög)

Henry Ford II, sonson till grundaren av Ford Motor CompanyHenry Ford, (Henry Fords II:s pappa hette Edsel Ford, därav tillägget II och inte III efter namnet), ville på 1960-talet att en Ford skulle vinna det klassiska 24-timmars-loppet i Le Mans men hade ingen lämplig bil för ändamålet. Misslyckade försök att inhandla det italienska företaget Ferrari och det brittiska Lotus stoppade honom inte.

Ford tog i stället över en konstruktion som hade utvecklats hos det engelska företaget Lola med grundaren Eric Broadley i spetsen, den konstruktionen inkuderade en Ford V8-motor. Med hjälp av racingspecialister och Fords V8-motor och kaross, (karossen ritades vid Fords högkvarter i Dearborn, Michigan, USA), så startade verksamheten, med bas i England, med avsikt och målsättning att skapa en Le Mans-vinnare.

Många skarpa racing-hjärnor var anställda av Ford, till exempel Carrol Shelby och nyss nämnde Lola-grundaren Eric Broadley, dessutom så testkördes skapelsen av en hel del internationellt kända racerförare som Phil Hill, Bruce McLaren och Denis Hulme. (Jag känner inte till om det är den sistnämndes namn som står på sidan av bilen  i det här inlägget, men jag antar att det är den nya zeeländske föraren Denis Hulme som avses. Denis blev 1967 för övrigt världsmästare i Formel 1).

Ford GT40 - Kenneth Persson, Hyllinge MS - Falkenberg Classic 12

Ford GT40 – Kenneth Persson, Hyllinge MS – Falkenberg Classic 12

Tre GT40-bilar startade i Le Mans 1964, tre GT40-bilar tvingades bryta tävlingen efter varierande antal avverkade varv. Sex GT40 ställde upp til start i Le Mans 1965, ingen av dem lyckades slutföra loppet.

Efter diverse ombyggnationer så var det dags för Le Mans igen, den 18/19 juni 1966. Åtta stycken Ford GT40 Mark II med 7-liters Ford V8-motorer forslades till Frankrike för att deltaga i det klassiska 24-timmars-loppet i förhoppningen om att äntligen vinna. Och si, det lyckades. Officiella segrare blev Bruce McLaren/Chris Amon före Ken Davies/Denis Hulme med Rod Bucknum/Dick Hutcherson på tredje plats, de rullade samtidigt förbi målflaggan men Rod och Dick hade i själva verket avverkat ett färre antal varv än de två första bilarna.

Henry Ford II hade lyckats med sin målsättning, att vinna 24-timmars-loppet i Le Mans, dessutom med en trippel Fordbilar i täten.

Av bara farten vann sedan Ford i Le Mans även 1967, 1968 och 1969 även om de två senare segrarna vanns av ett fristående Gulf-team, eftersom Ford hade överlåtit tävlingsverksamheten till dem, under ledning av John Wyer, som tidigare varit GT40-teamets tävlingschef.

Vad kostade hela projektet på 60-talet med att framställa denna superbil, för nog är den väl speciell nog att kallas superbil? Kostnaden känner ingen utanför Fords kretsar till, förmodligen ingen inom Fords kretsar heller, åtminstone inte i dag nästan 50 år efter de fyra raka Le Mans-segrarna. Bilhistoria är det i alla fall.

Ford GT40 - Kenneth Persson, Hyllinge MS - Falkenberg Classic 12

Ford GT40 – Kenneth Persson, Hyllinge MS – Falkenberg Classic 12

Ford GT40-bilen, med startnummer 60 på de tre bilderna här ovan, är fotograferad i samband med Falkenberg Classic -12 den 8:e september 2012. Man kan se att bilen har höga trösklar att ta sig över för att komma in i sittbrunnen men å andra sidan så är dörren en del av taket och skapar i öppet läge utrymme uppåt.

Referenser:
– 1) Quentin Willson och David Selby, Världens främsta klassiska bilar, Streiffert Förlag, svensk utgåva 1996 / 2006
– 2) Anthony Harding (General Editor), Classic Car Profiles, Nos. 61-96, Profile Publicans Ltd., 1967

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Falkenberg, Fordon, Fotoblogg, Halland, Motor, Motorsport, Photo blog, Racing, Sport, Trafik, Uncategorized, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s