Onödigt att veta – del 8 – saxat ur Vår Jord utgiven år 1900 …

… med generande hårväxt – eller prydnad att vara stolt över?Häst med stark hårväxt

Jag skrev för några inlägg sedan att jag hade för avsikt att presentera en bild på en häst med rejäl hårväxt men att jag inte hittade bilden. Nu har jag funnit den och det är förstås i husorganet Vår Jord som den är tryckt, året var 1900.

Så här skriver Vår Jord som ledsagning:

Ovanlig hårväxt. Inom djurvärlden är det ej ovanligt, att vissa delar af kroppen äro försedda med särskildt stark hårväxt, så t. ex. kattens murrhår, lejonets man och hästens svans och man. Vår afbildning visar en ovanligt hårfager amerikansk häst. Dess man mätte i längd  3 ½ meter och svansen 5 meter.”

Om hästen verkligen är så långhårig som bilden visar eller om den har fått låna en manperuk och en svansförlängning, det vet jag inte. Jag vet heller inte om det är riktigt att beteckna kattens ”murrhår” som särskildt stark hårväxt.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Det här inlägget postades i Bildblogg, Bilder, Djur, Fotoblogg, Uncategorized, Vår Jord och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

