En fegis på genomskinligt golv i ett högt torn …

… höjdrädd men uppstigen i Sky Tower i Auckland på New Zealand – (och det är inte den lilla flickan som är fegisen)

Sky Tower, Auckland, New Zealand - 2009

Sky Tower, Auckland, New Zealand – 2009

Sky Tower, Auckland, New Zealand - 2009

Sky Tower, Auckland, New Zealand – 2009

Jag kanske inte är lämplig som turist, jag vågar ingenting. Jag vågar inte anta den här utmaningen till exempel:

The rush is unbeatable! Leap off the famous Auckland Sky Tower and fall 192 metres straight down. An unforgettable experience for true daredevils, base-jump by wire off the tallest man-made structure in New Zealand.”

Aldrig i livet! Inte bara för att jag är alldeles för gammal, utan för att när jag nu äntligen har kommit till Nya Zeeland, som det heter på svenska, varför skall jag då äventyra den fortsatta resan genom att riskera livet på utsidan av ett 328 meter (total höjd) högt torn?

Det finns även andra möjligheter att vara kaxig, att vara en våghals, en daredevil: ”For an adrenaline rush visitors can SkyWalk around the tower pergola …” 

Nej tack till det också. Jag har nog med besvär att gå fram till fönstren för att beskåda Auckland från ovan. För att inte tala om hissen, himmelsmålat golv med molntappar och en glasplatta att stå på eller att titta ned genom för att se hela hisschaktet i rörelse (eller om det är hissen som rör sig,  18 km/tim). Se den nedersta bilden i inlägget. Det finns tre hissar och de har såklart glasvägg på sidan också, så att man kan beskåda Auckland under färden.

Auckland Harbour Bridge, Auckland, New Zealand - 2009

Auckland Harbour Bridge, Auckland, New Zealand – 2009

Tornet är den högsta konstruktionen på Nya Zeeland och det skall gå att där uppifrån vid bra väder se 80 kilometer i alla riktningar. 328 meter högt är det alltså, tornet, från marken till dess yttersta spets. Jag läste någonstans att det också är den högsta fristående byggnaden på södra halvklotet, vilket jag inte kan verifiera, men det är möjligt att det stämmer. Uppe i  tornet finns ett café och två restauranger. En av restaurangerna roterar 360 grader, så att man inte skall hinna bli trött på utsikten, men det tar en timme att fullborda ett varv.

Sky Tower, Auckland, New Zealand - 2009

Sky Tower, Auckland, New Zealand – 2009

Bygget av Sky Tower inleddes 1994 och tornet invigdes sedan den 3:e augusti 1997. En gång har tornet stängs för besökare, det var 2006 under en storm och det blåste ungefär 40 m/s. Det ansågs inte vara säkerhetsmässigt nödvändigt att stänga men befogat med tanke på att bespara besökarna obehag. Tornet är konstruerat så att det skall kunna svaja upp till en meter i sidled.

Utsikten var förträfflig, jag var glad att det inte blåste 40 meter i sekunden, och jag kom ned till marknivå med hiss, inte fästad i en lina i form av ett base-jump eller sky-jump.

Ja herre jesses. Den lilla flickan sprang obekymrad på glasgolvet med utsikt rakt ned, 200 meter. Jag vet att glaset håller och att de flesta överlever ett fritt fall i lina från den höjden, men …

Hissgolv i Sky Tower, Auckland, New Zealand - 2009

Hissgolv i Sky Tower, Auckland, New Zealand – 2009

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Det här inlägget postades i Bildblogg, Bilder, Fotoblogg, Photo blog, Resor, Semester, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

