Carl Philip och jag och några till på Ring Knutstorp 2013-05-03
Vädret var lovande så jag tog bilen och for söderut längs E6/E20 mot Skåne. 120 km/h skyltat ända från Varberg till avtagsmotet vid Fleninge, bra väg mot Bjuv men sedan smalt och krokigt. Ring Knutstorp ligger nära Kågeröd, inom rimligt avstånd från Helsingborg och Landskrona.
Mitt första besök vid Ring Knutstorp, som visade sig vara en trevlig anläggning i vacker omgivning, även om bokskogen inte grönskade ännu.
Debutanten i den tyngsta racingklassen, Carl Philip Bernadotte med startnummer 13, är en av de 15 förare som den här säsongen kör STCC. Förra säsongen tävlade han i Swedish GT för Flash Engineering med en BMW M3 tillsammans med just Jan ”Flash” Nilsson som stallkamrat. Det här året tävlar han i en blå-gul Volvo S60 för Volvo Polestar, han står själv bakom bilens design. Stallkamraterna i Volvo heter Fredrik Ekblom, som vann TTA-klassen förra säsongen, Thed Björk, Robert Dahlgren och Linus Ohlsson.
TTA och STCC, Elitserien i Racing och Scandinavian Touring Car Championhip, kördes 2012 som två separata klasser men har inför 2013 enats om en gemensam klass och heter nu bara STCC.
Bilarna som körs i STCC har en grundstomme som byggs av företaget Solution-F och bilarnas specifikationer är baserade på erfarenhet från svenska banor och förhållanden. Varje team tillverkar sedan karosserna. Lika för alla, körskickligheten avgör, är tanken.
Jag stod och hängde i depåområdet vid staketet ganska nära startgriden men ganska avskild från den övriga verksamheten. Ingen mer, förutom en kille som stod intill och pratade i mobilen, svart keps, solglasögon, tygjacka, modernt trasiga jeans och jag tänkte inte så mycket mer på det. Men så slog det mej att det var något bekant med honom, var det inte …
Jovisst var det prinsen och när han såg att jag anade att jag stod bredvid vår svenske prins så gick han åt sidan för att få prata ostört, alltför van vid oönskad uppmärksamhet. Det verkade inte som prinsen fick en motsvarande aha-upplevelse, är det inte … abandowest? Nej, han såg bara en äldre man med bakvänd svart gubbkeps och med kamera i handen men han var alltför väluppfostrad för att be om att få vara i fred.
Prins Carl-Philip är ingen nybörjare på racingbanorna. Han debuterade 2008 i Porsche Carrera Cup och vann 2010 Porsche GT3 Endurance, kom 4:a i Swedish GT GTB förra året (2012) med Flash Engineering för att i år (2013) alltså debutera i det tuffaste mästerskapet, STCC, i ovanstående gulblå Volvo S60 för Polestar. Debut här vid Ring Knutstorp och om en liten stund med en första testkörning. Carl Philip verkade helt avslappnad inför den tävlingshelg som just hade inletts.
Naturligtvis så stjäl han uppmärksamhet från de övriga förarna men framför allt så bidrar han till att öka STCC:s och racingsportens attraktionskraft i allmänhet. Och han är absolut en skicklig tävlingsförare.
Jag stötte sedan på prinsen igen då han stod och pratade med SVT:s expertkommentator Jonas Kruse och de två kollade på en kameraman och några andra som spexade bakom ett plastfönster i ett större tält. Jag fotograferade Jonas som snällt intog position för en bild och det blir ett inslag med honom framöver här på abandowest, jag har några fler bilder för det. Jag gillar Jonas, han är duktig på det han sysslar med och han bjuder på sig själv i rutan och även vid sidan om tyckte jag.
Jag vågade inte be Carl Philip att posera för en bild, det är många nog som rycker i honom ändå, men han verkade vänlig.
Jag befann mej lite senare vid tälten där Volvo-bilarna var uppställda för översyn och jag stod närmast den blågula bilen som Carl Philip kör i STCC. Några damer i medelåldern anlände och frågade uppfordrande: ”Var är han?” Mekanikern som strax skulle rulla iväg på sin fyrhjuling med bilen på släp undrade: ”Vem?” – ”Prinsen! Var är han? Är han inte här?” – ”Nej, han är inte här just nu.” – ”Var är han då, då?” – ”Jag vet inte. Han är nog …” och så sade han något som jag inte hörde. Damerna ångade iväg för att leta vidare och mekanikern gjorde sig klar för biltransporten. Prinsen kunde förhoppningsvis fortsätta med sin uppladdning före testkörningen, var han nu befann sig.
Det gick inte så bra för prinsen med startnummer 13 dagen därpå, under lördagens två heat, och han lyckades inte samla några poäng. Två avåkningar kostade tid men han kan definitivt köra med den fart som krävs i ett STCC-lopp. Fler chanser kommer, Solvalla – Stockholm, Göteborg City Race, Falkenberg, Östersund, Karlskoga, Tierp och Mantorp Park återstår.
Vädret i Skåne var strålande med god värme. Vid fredagens testkörningar och kval var inte publiktillströmningen så stor, fredag är ju arbetsdag, så det var lätt att röra sig, inte minst i depåområdet där det ändå alltid är full aktivitet. På hemvägen körde jag förbi en trädgård med 5-6 förfalla gamla Volvo Duett-vrak och ångrade sedan att jag inte hade vänt om och fick fotograferat dem.
Fotnot:
– Volvo Polestar Racing skapades 1996 och 3 förartitlar, 4 teamtitlar, 78 segrar och 160 pallplatser är resultaten så här långt i STCC/TTA. 2013 års STCC avgörs i åtta olika race, Ring Knutstorp var det första för året.
– Prins Carl Philips avtal med Volvo Polestar gäller tre år och hans team består av fyra personer, mekaniker och ingenjör.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o