Smörklicken med svansmotor och fyra dörrar – Renault 4 CV …

… en bil med gälar i motorhuven och med självmordsdörrar

Renault CV4 - Tunisien - 1974

Renault CV4 – Tunisien – 1974

”La motte de beurre”, smörklumpen eller smörklicken, det var benämningen på den här lilla franska bilen med fyra dörrar, med motorn där bak och med gälar på motorhuven. ”Självmordsdörrar” brukar det kallas när gångjärnen sitter i bakkant. På 4 CV:n sitter gångjärnen intill varandra mitt på bilens respektive sidor, och dörrhandtagen möts när dörrparen på en sida öppnas samtidigt. Bakdörrarna är inte av självmordstyp, det är bara dörrarna där fram som är riskabla. Jag vet inte vad som händer om en framdörr flyger upp under färd men otrevligt blir det.

Renault 4 CV 1952 - Tjolöholm Classic Motor 2013

Renault 4 CV 1952 – Tjolöholm Classic Motor 2013

I september 1946, strax efter andra världskriget, presenterades smörklicken för pressen. 17 hästkrafter gjorde att bilen kunde rusa fram med en topphastighet av ungefär 95 km/tim. Smeknamnet fick den därför att många tidiga modeller målades med hjälp av överskott av sand-gul färg som ursprungligen var avsett för den franska Afrikakårens ökenfordon. (Jag läste på något annat ställe än det jag hämtat den nyss nämnda information från, att färgen var avsedd för tyska arméfordon). Färgen kan man se på halva 4 CV:n på färgbilden ovan.

Renault CV4 - Tunisien - 1974

Renault CV4 – Tunisien – 1974

Renault har fått sitt namn efter Louis Renault, som byggde sin första bil 1898. Tillsammans med bröderna Fernand och Marcel bildades 1899 företaget ”Renault Frères” (Bröderna Renault).

Under andra världskriget bombades Renaults fabriker av de allierade eftersom där tillverkades lastbilar för den tyska armén. Grundaren av företaget, Louis Renault, dog 1944 i ett fängelse där han placerats, anklagad för samröre med tyskarna. Renault övertogs efter andra världskriget, 16 januari 1945, av franska staten och det nya företagsnamnet blev Régie Nationale des Usines Renault. En av företagets mest kända bilmodeller, den Renault 4CV som det här inslaget handlar om, började tillverkas.

Renault CV4 - Tunisien - 1974

Renault CV4 – Tunisien – 1974

Trots att Renault 4 CV är så liten verkade den vara synnerligen populär som taxi i Tunisien i början av 1970-talet, åtminstone som här i Sousse 1974. Väldigt praktiskt var förstås att den var fyradörrars och även att den var smidig i trafiken.

Renault CV4 1958 - Svedinos Bilmuseum - 2015-06-05

Renault CV4 1958 – Svedinos Bilmuseum – 2015-06-05

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Motor, Photo blog, Trafik, Uncategorized, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s