Svenskt Sportvagnsmeeting 2013 …

… på Ring Knutstorp 2013-07-06

Elva McLaren M1B 1966 - Ring Knutstorp - 2013-07-06

Elva McLaren M1B 1966 – Ring Knutstorp – 2013-07-06

En Elva McLaren M1B från 1966, som bland andra den legendariska mustaschen Picko Troberg ägt och rattat, kunde man betitta i depån eller under några uppvisningsvarv på den 2070 meter långa och krävande banan vid Ring Knutstorp. Picko vann med den här bilen i Ban-SM Gr 6, slutet av april 1966, just på Ring Knutstorp, för övrigt var det mest diverse tekniska och andra problem under det årets tävlingar med den här bilen.

Elva McLaren M1B 1966 - Ring Knutstorp - 2013-07-06

Elva McLaren M1B 1966 – Ring Knutstorp – 2013-07-06

Kaj Wallin heter den person som äger  Elvan sedan 2003, en av de endast 28 exemplar som tillverkats, utrustad med en 5.3 liters Chevrolet V8-motor med en effekt av 450 hk. Modellen konstruerades först och främst för den amerikanska CanAm-serien.

Lotus Elite 1959 - klass GT-GTS 4 - Peter Stöhrmann Sr, DMSB

Lotus Elite 1959 – klass GT-GTS 4 – Peter Stöhrmann Sr, DMSB

DekalNu var jag på Ring Knutstorp igen, senast var det på STCC alldeles i början av maj. Vädret var lika fint nu som då men det mycket var grönare i naturen den här gången. I alla fall, vägen till Ring Knutstorp ringlar sig krokigt fram den sista biten, till exempel genom den lilla tätorten Kågeröd, om man nu som jag kommer från det hållet förstås.

Ring Knutstorp är en väldigt trevlig arena, den ligger idylliskt inbäddad med skånsk bokskog och annan grönska  runtom, och innan man är på plats så finns det inget som talar för att det ligger en tävlingsbana för snabba bilar där. Såvida man inte liksom jag gjorde förra och första gången jag skulle dit, råkade köra förbi avfarten till ringen. Jag behövde strax därefter stanna, gjorde så, klev ur bilen och insåg genom ett kraftigt motorljud  att jag befann mig bara hundratalet meter från banan men jag kunde inte se den. Bara att vända om och köra en kort bit och sedan var jag där.

Ford Järbo V8 1950 - klass Nordisk Special - Frank Högman, MK Kopparberg

Ford Järbo V8 1950 – klass Nordisk Special – Frank Högman, MK Kopparberg

Ovan: det lär ha varit Sven Björklund från Åshammar och Olle Olsson, Järbo Karosseriverkstad, som 1950 byggde det här ovanliga men trevliga fordonet. Denna Ford Special användes i biltävlingar och fick ett fast tävlingsnummer 92, som följande år 1951 ändrades till 57, vilket gäller än i dag. Det byggdes faktiskt ännu en bil, en likadan, men den finns inte ”i livet” i dag. Motorn lär utveckla 101 hk och bilen vara 4050 mm lång och ha en total vikt på 3.050 kg.

Marcos 1800 GT 1965 - klass GT-GTS 9 - Flemming H. Eickhoff, HMS-DK

Marcos 1800 GT 1965 – klass GT-GTS 9 – Flemming H. Eickhoff, HMS-DK

Nedan: vid färd längs den slingrande väg jag beskrev tidigare så passerar man den här samlingen med Volvobilar, varav fem av dem är av det gamla hederliga märket Volvo Duett. Kanske denna sevärdhet kan aspirera på en plats på Unescos världsarvlista,  som en kultur- och naturmiljö i världen som kan anses vara av ojämförligt enastående och stor betydelse för hela mänskligheten. Men, kanske spänner jag bågen lite för mycket.

I ögonvrån - Duetter i klunga utefter hemvägen - hur mycket är klockan?

I ögonvrån – Duetter i klunga utefter hemvägen – hur mycket är klockan?

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Motor, Motorsport, Photo blog, Racing, Sport, Uncategorized, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.