… flytten från Getterön i Varberg till motorbanan i Ljungby verkar ha fungerat bra, liksom ändringen av cruisingen från Varberg till Falkenberg
Solen stekte på Falkenbergs Motorbana vid Ljungby, dryga milen öster om kuststaden, där alla deltagande bilar fanns uppställda på gröna ytor omgärdade av den 1843 meter långa tävlingsbanan och bilden ovan på den gul-gröna bilen är ganska representativ. Den manliga delen av befolkningen hänger vid en öppnad motorhuv, den kvinnliga utnyttjar stunden till solbad.
Som vanligt trängdes påkostade fordon tillsammans med mindre påkostade varianter, där fanns motorcyklar och där fanns traktorer och där fanns också som vanligt ett swap meet, en slags loppmarknad för bildelar.
För de mindre besökarna fanns strax efter entrén karusell, Race Track (radiobilar/tivolifordon) och lite andra attraktioner. Inne på området kunde man låta sig lyftas upp i en krankorg för att bese Wheels & Wings från ovan eller man kunde stå framför en scen och se blänkande bilar bli bedömda. Ett eldorado för dem som brinner för gamla ”amerikanare” och andra äldre fordon och livet med dem och runtom.
16.500 besökare och 3.800 fordon under två dagar blev resultatet av arrangörernas vedermödor att få det hela att fungera och flyta på utan alltför stora stockningar i flödet.
Flytten av utställningen från flygfältet på Getterön till motorbanan vid Ljungby utanför Falkenberg hade den fördelen att de väldiga bilkörena nästan helt försvann. Till området på Getterön finns det bara en till- och frånfartsväg och köerna har stundtals varit enorma på den enda leden. Den befolkade bilen ovan är en Ford Ltd 1977.
Motorcyklar hade också sin plats på motorbanans innerplan, liksom de bikers (om det nu heter så) som grenslade cyklarna. Bar överkropp var i alla fall det som gällde och solen stekte obarmhärtigt.
Sockervadd kunde man stärka sig med då man gick in på området eller om man hade ett sockerbehov då man lämnade det.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o