… och de kör fortfarande så det ryker!
Bilen som sticker fram nosen här ovanför ser ut att dra sina sista ångpustar men med god vård så orkar den kanske med några tävlingar ytterligare.
Folkrace hittade till Sverige på 1980-talet och sporten importerades från Finland. De bilar som används i racen är för det mesta sådana som inte klarar en vanlig bilbesiktning. All inredning plockas efter misslyckad eller inställd besiktning ur bilen och en skyddsbåge och en tävlingsstol med fasta bälten monteras in. Tävlingarna äger sedan rum på grus eller asfalt, farten bör inte överstiga 80 km/tim.
När bilarna och förarna gjort sitt så ligger varje bil ute till anbud för 6 500 kronor. Otacksamt om bilen har skött sig väldigt bra, eller kanske är det en god affär? Att några anbud på förarna förekommer har jag inte hört talas om.

Jonas Wiklund, Volvo, Älvbygdens MK, har Marcus Börjessons Volvo, Kungsbacka MA, tvärställd framför sig
I Finland kallas sporten jokamiesluokka (klassen för var man), i Norge heter den ”bilcross”. Fordonen får inte ha fyrhjulsdrift eller turbo. Föraren måste bära en flamsäker overall, skor med läderbindsula, skyddsluva (”balaklava”) och en godkänd hjälm med maxvikt 1200 gram.
Ovan: #47 Anders Hansson, Volvo, Skillingaryds MK, Hejdu Hejdu Racing, och #16 Per Arvidsson, Volvo, Bohus Racing, Grude Racing Team, har båda kantrat men utan uppkomna personskador.

Mikael Aronssons Saab, Skillingaryds MK, Team BBB, får service; bilen körs också av junioren Gustav Aronsson
Här finns ytterligare ett inlägg om folkrace på Annebergsbanan
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o