Opel Super 6 1938 – med blankslitna däck och en körglädje …

… som inte varade ens ett år innan kriget tvingade fram bilens avställning

Det här är en sexcylindrisk Opel Super 6 av årsmodell 1938, en täckt 4-dörrars version som är bara 160 cm bred. Opel tillverkade modellen mellan åren 1937-1938 men strax därefter tog den hungriga tyska krigsindustrin helt över Opels tillverkningkapacitet. 1940 ställdes produktionen om till att bygga lastbilar, Opel Blitz, och till att bygga delar till stridsflygplan, raketer och torpeder.

Opel Super 6 - 1938

Opel Super 6 – 1938

Super 6:an, på bilden med en passagerare (min morbror) på motorhuven, avfördes ur bilregistret i mitten av 1940. Det står i registreringshandlingarna stämplat med lila färg och med en bock efter texten: ”Ej gummi ”, vad det nu skulle betyda. Antingen fick bilen behålla däcken, de dög inte åt Sveriges försvar eftersom de var blankslitna, eller också var det tvärtom så att bilen redan vid avregistreringen saknade däcken på grund av att staten lagt  beslag på dem.

Det kostade pengar att avföra ett fordon ur automobilregistret,  jämlikt 15 § 2 momentet i motorfordonsförordningen, och det var såklart en påtvingad avgift. Bekräftelsen om avförande ur automobilregistret hade samma lilafärgade stämpel som ”Ej gummi”-stämpeln.

Bil AB Erik Källander (Västra Kvarngatan 54) i Nyköping registrerades 1944 som ny ägare till det här fordonet, därefter 1945 en vedhandlare, 1946 en grosshandlare och 1948 återigen Källanders bilfirma i Nyköping. Bilfirma Arnold Axelius i Filipstad var noterad ägare några dagar 1948 innan Opeln återigen avregistrerades, kanske för gott den gången.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Eftersom ovanstående inlägg inte tog så mycket plats så skall jag passa på att lägga till en limerick som jag hittade i en bok jag nyss har läst och tittat på bilder i, nämligen ”Kary H Lasch Collection”, Dagens Nyheters Förlag, 1996. Kary Lash (1914-1993) var en svensk tjeckiskfödd fotograf som jag tycker var väldigt duktig allmänt sett som fotograf men han blev mest känd för sina bilder på vackra flickor. Han ”hittade” och fotograferade dem då de var unga, innan de blev världskända, som Brigitte Bardot, Gina Lollobrigida och Sophia Loren för att nämna några och sedan blev ju dessa bilder extra intressanta.

Limericken var det, den är på engelska och lite snuskig, hoppas ni ursäktar, men en riktig limerick skall ha ett nonsensinnehåll och den bör sluta med något ekivokt eller oväntat:

”There was a young man from Newcastle – Who robbed up some shit in a parcel – And sent it to Spain – With a note to explain – That it came from his grandmothers arsel”

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

PS/ Tack Nina för att du tagit fram faktauppgifterna om den gamla Opeln! /DS

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Motor, Photo blog, Södermanland, Trafik, Uncategorized, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.