… med Formel Vee i svart/vita bilder
Ovan: Bertil Roos i en RPB från Racing Plast Burträsk vid Västkustloppets Vårtävling 1969 på Falkenbergs Motorbana.
Bertil körde under sin karriär ett Formel 1-lopp, det i Swedish Grand Prix 1974 i Anderstorp. Han körde för Shadow som försteförare men tvingades bryta loppet på grund av växellådsproblem.
Desto bättre gick det då fem år tidigare vid det här Formel Vee-racet i Falkenberg. Bertil vann i klassen där det från början fanns 50 namn uppradade som anmälda för deltagande.
Bilden här ovanför är inte från året 1969 utan från 1974. Bertil byter om till tävlingsdress inför starten i Texaco Grand Prix i Anderstorp och han är säkert ganska nervös inför debuten i ¨Formel 1. Tyvärr så orkade växellådan i hans Shadow DN 3 alltså inte ens ett varv runt banan i det som blev hans första och sista uppgift i Formel 1. – (Den lilla bilden på Bertil Roos är hämtad från www.formula1.com).
Bertil Roos, som kommer från Göteborg, har haft en fin racingkarriär, det brutna Formel 1-loppet till trots. Han vann US Formula Super Vee-titeln 1973 och gjorde också bra ifrån sig Formel 2 och i Formula Atlantic i Canada. 1975 skapade han en racingskola i eget namn i Blakslee, Pennsylvania i USA, nära Pocono Raceway. Bertil tävlade ännu på 1980-talet och blev två gånger Can-Am-mästare i kategorin 2 liter och därunder.
Ovan: jag har inte lyckats hitta några uppgifter om Staffan Taube, så jag vet inget om hans racingkarriär.
Lennart Taube var en annan förare som fanns med i startlistan, kanske är det en bror till Staffan. Jag hittar ingen av dem i resultatlistan för det här loppet medan jag finner Lennart på två tredjeplatser 1975 i NM och Scandinavia i klassen Formel Vee 1300 enligt en Driver Database-sida.
Ovan: Rune Berg kör en bil benämnd Dalpilen, byggd av en mindre tillverkare. Dalpilen var nog en kopia av RPB, vilken var en produkt från den ledande racerbils-tillverkaren i landet, Racing Plast Burträsk. Bror Jaktlund, som sitter i bil #16 på bilden härunder, var anställd på det norrländska RPB som motorbyggare och svetsare. Rune Berg slutade på en 14:e plats i det här Formel Vee-loppet i Falkenberg.

#1 Stener Svartrud – Zink – Valvoline Racing Team – KNA Oslo – #16 Bror Jaktlund – Team RPB – Skellefteå MS – #48 Kennerth Persson – RPB – Stroemshall Racing Team – Hässleholms MK
Ovan: De tre uppradade inför start fullföljde alla finalracet. Stener Svartrud blev 4:a i loppet, Bror Jaktlund 5:a och Kennerth Persson slutade på en 12:e plats.
Det här hittar jag på RacingNM om Stener Svartrud, som var Norges bäste Formel Vee-förare vid den här tiden: ”Mange kjørte løp på svenske baner som Karlskoga og Dalsland Ring, og en av de som gjorde det best i Europa var Stener Svartrud i Formel V.”
Den bil Stener kör, en Zink, är en konstruktion skapad av amerikanen Ed Zink, som startade sin egen racingkarriär på 1950-talet. 1965 blev den första Formel Vee-bilen tillverkad i Eds regi, Zink Z-5, där femman står för sista siffran i årtalet. Några hundratal bilar lär ha tillverkats, kanske är det en av dem som Stener rattar. Ed Zink utförde bilkonstruktioner inpå 1980-talet, han avled 2003.
Så här står det om Bror Jaktlund i Aktuell Motorsport: ”Skellefteågrabben Bror Jaktlund gjorde karriär först i Formel Vee, sedan Formel Super Vee, blev sedan mästertrimmare i SKG (Sveriges kallaste garage).”
Kennerth Persson (som knappt får plats i bilden ovan) gjorde en radda fina lopp i Formel Super Vee mellan 1973-1981 (enligt Driver Database).
Ovan: Per-Ove Falck kom med sin RPB i mål på en 15:e plats här i Västkustloppets Vårtävling 1969. Per-Ove tävlade för Scancenter Racing och Göteborgs MF. Jag har för övrigt inte funnit några faktauppgifter om Per-Ove. – Han har dock hört av sig med en kommentar, se den längst ned i blogginlägget.
Ovan: Anders Burlin, tävlande i en Veemax för Skellefteå Motorsällskap, kom i Falkenberg tvåa efter Bertil Roos. Veemax var en finsk racerbil som producerades under åren 1960 till 1978.
Föregångare till Falkenbergs Motorbana var Skreabanan. Så här skriver ”Ampe” på sin blogg/hemsida: ”Det var Falkenbergs MK som arrangerande det klassiska Västkustloppet. Banan gick på allmänna vägar vilka avlysts för trafik. Bansträckningen kallades för Skreabanan och användes av motorklubben mellan 1952 – 1964. Banlängden var 4,25 kilometer och bestod av tre ben med varierande kurvor och bakkrön. För att koppla ihop benen fanns två 90-graderskurvor och en på 120 grader. De snabbaste bilarna körde 10 varv, de övriga 7. Triangelbanan asfalterades 1958 och var belägen strax sydost om Falkenberg”.
Här är en länk till ”En dag på Skreabanan 1962”:
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
Hej! Hittade dessa sidor då jag sökte Anders och Monica Burlins adress i Skellefteå. Hittade adressen. Kommer att skicka i maj 2018 utkommen faktabok VEEMAX Vetenskap och konst till Anders och Monica. Boken är en fin Coffee Table Book och passar även om du inte kan finska.
VEEMAX boken har 240 sidor, 170 foton. Kan beställas via mig (ninni.johanson@gmail.com), men finns till salu i större bokhandel i Finland. Förläggare är Scuderia Naftalin.
GillaGilla
Jag behöver också hitta Arne Jonsson, mekaniker för Gunnar i Formel Vee vid den tiden.
Tack för någon hjälp. Tyvärr, min svenska är dålig. Min e-postadress är simonstiel@yahoo.co.uk
Tack.
GillaGilla
Hallå,
Bra blogg. Tyvärr, jag använder en översättare eftersom min svenska är grundläggande. Vet du hur jag kan komma i kontakt med Bror Jaktlund och Kennerth Persson?
Jag vill skriva en bok om Gunnar Nilsson (1948-78). Han körde RPB i Formel Vee, Lolas i Formel Super Vee och marscherar sedan i F3 i Tyskland, Sverige och Storbritannien innan han blev F1-drivrutin för Lotus 1976.
Tack så mycket för någon hjälp.
Vänliga Hälsningar,
Simon Stiel
GillaGilla
Hej sag denna artikel nar jag googlade bror jaktlund. Jag ar per ove falck 75 ar gammal
GillaGillad av 1 person
Hej Per-Ove, tack för din kommentar och så roligt att du hör av dej! Då är det du som kör en RPB med startnummer 40?
GillaGilla