Berättelsen om en bilverkstad i Tvååker …

… med bensinmack – och bilder på gamla bilar

Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad - startad 1926

Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad – startad 1926

Karl Bäck startade 1926 Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad i det lilla stationssamhället Tvååker strax sydost i Varberg i Halland, där järnvägen delade samhället i två hälfter från 1886 fram till dess att en dubbelspårbana 1993 kom att dras väster om orten. Bäcks verkstad var belägen norr om Fastarpsvägen i det hus som senare för lokalbefolkningen blev känt som lokal för Holgers Kläder. Vid Bil- & Reparationsverkstaden såldes också bensin från pumpar, som låg en bit bortanför de portar som öppnades till verkstaden på gaveln av ”Holgershuset”.  

Huset inrymde även bostad för Karl, hustrun Ebba och dottern Iris. Ebba var inflyttad från Hultsfredstrakten, hon och Karl hade gift sig 1927. Tjugo år senare, 1947, så flyttade de in i ett nybyggt bostadshus på andra sidan av Fastarpsvägen medan verkstaden och bensinpumparna var kvar i och intill det tidigare huset. Som kuriosa kan man notera att på en faktura från 1948 så ser man att Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad hade telefonnummer 1, vilket längre fram i tiden blev 40001.

Buss Tyllered-Tvååker-Varberg - Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad - startad 1926

Buss Tyllered-Tvååker-Varberg – Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad – startad 1926

Så småningom byggde Karl också en verkstadslokal och inrättade bensinförsäljning på den södra sidan av vägen, intill bostadshuset, där Statoil ligger i dag. Han sålde omkring 1950 det gamla verkstadshuset till Holger och Signe Engström, som skapade en egen företagshistoria på orten med Holgers Kläder.

Annons från 1958

Annons från 1958

På 1950-talet började Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad sälja bilar, bland andra Chevrolet, Dodge, Morris och BMW, och där kom en man vid namn Gert Johansson in i bilden som bilförsäljare.

Det var inte jobbet som reparatör och bilförsäljare som i första hand lockade Gert till Tvååker från Galtabäck, som ligger ute vid kusten, utan det var Iris som var attraktionen och de gifte sig 1954. Gert hade haft ett jobb i Falkenberg men började nu att reparera bilar tillsammans med Karl i stället och han började även med uppgiften att sälja bilar.

Verkstaden och macken - ca 1950 - Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad / Bäcks Bil AB

Verkstaden och macken – ca 1950 – Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad / Bäcks Bil AB

Någon gång i början av 1950-talet så bytte företaget namn från Tvååkers Bil- och Reparationsverkstad till Bäcks Bilverkstad. Nytt namnbyte och delat ägarskap verkställdes den 7 december 1965 och företagsnamnet blev Bäcks Bil AB. Gert blev då delägare i företaget, vilket han var fram till 1967 då svärfadern Karl avled och Iris och Gert tillsammans blev innehavare av Bäcks Bil AB.

Nog är det väl en IFA F9 vid bensinpumparna?

Nog är det väl en IFA F9 vid bensinpumparna?

Ovanstående bensinkund vid Bäcks Bil AB är i besittning av en östtysk IFA F9. Bilen byggdes av Industrieverband Fahrzeugbau (ungefär Förenade Fordonsbyggarna) och tillverkades under första halvan av 1950-talet, i princip som en kopia av västtyska DKW. Observera att bilen har ”självmordsdörrar”, dvs handtagen sitter till vänster och om dörren av misstag öppnas under färd så blir den ett effektivt vindfång.

Ford Customline 1953 - vid Bäcks Bil AB - 1954

Ford Customline 1953 – vid Bäcks Bil AB – 1954

1954 fick familjen besök av Ebbas bror Ragnar, som 16 år gammal hade emigrerat till USA. Han blev flygsoldat där och var en period stationerad på Island, varifrån han vid besöket hade med sig en ”amerikanare”, en Ford Customline 1952 eller 1953. På ovanstående fotografi får bilen service vid Bäcks och på bilden under så kan man se den exotiska isländska nummerplåten och den lilla ovala skylten med landsbeteckningen ”ÍS”. 

Ford Customline 1953 - vid Bäcks Bil AB - 1954

Ford Customline 1953 – vid Bäcks Bil AB – 1954

Under 1960- och 1970-talen fungerade Bäcks som reparationsverkstad för försvaret och utförde cykelreparationer åt Hallands Regemente I16 i Halmstad. Bäcks var en typ av verksamhet som i händelse av krig skulle hållas igång för försvarets räkning och några anställda var krigsplacerade vid Bäcks. Källarlokalerna vid Fastarpsvägen var fyllda med cyklar som skulle åtgärdas. Bilförsäljning förekom inte i någon större utsträckning under 1960-taet utan det var verkstadsbiten som gällde, alltså både bil och cykelreparationer.

Bäcks Bilverkstad - släkten (från Göteborg?) och en Amason vid bensinpumparna

Bäcks Bilverkstad – släkten (från Göteborg?) och en Amason vid bensinpumparna

Annons - 1986

Annons – 1986

På 1970-talet blev Bäcks Bil AB återförsäljare för Renault, sedan Dotevalls i Varberg lagt ned verksamheten, och antalet anställda närmade sig 20 personer. I slutet av 1970-talet kom Fiat in i bilden, på 80-talet var det även Iveco lastbilar som gällde, även riktigt stora ”24-metare”, och 1989 kom Toyota personbilar och lätta lastbilar in i verksamheten. Bäcks utförde även avancerade ombyggnadsarbeten på några Iveco lastbilar, på uppdrag av Ivecos huvudkontor i Sverige, under en period när fabriken hade svårt att producera och leverera boggielastbilar med stora motorer i den takt som efterfrågan krävde. Tekniker, propert klädda i kostymer, från fabriken i Italien var närvarande och övervakade att arbetet utfördes så som uppdraget krävde. 1989 var det också dags för den stora utställningshallen för bilar, vilket var ett måste för att kunna vara återförsäljare för Toyota.

Utställningshallen - Bäcks Bil AB - Toyota Celica närmast

Utställningshallen – Bäcks Bil AB – Toyota Celica närmast

1998 gick det emellertid inte att driva verksamheten längre, den ekonomiska situationen med lån i utländsk valuta blev ohållbar i efterdyningarna av 1990-talets stora finanskris. Den reparationsverkstad och den bilförsäljning som hade sina rötter i Tvååkers Bil- & Reparationsverkstad som Karl Bäck startade 1926 existerade inte längre.

I dag är det norska Statoils drivmedel som säljs där på Fastarpsvägen 20 och butiken drivs under Merigo Foodservice AB:s konceptnamn Time. I övriga lokaler finner man Varbergs Kommun, med utrymmen  för fastighetsskötsel av sina verksamheter i Tvååker, Xhems’s Bil, samt lagerlokaler som hyrs av ett Tvååkerföretag.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Här finns en intressant (tysk) sida för dem som gillar att titta på (eller köpa) gamla bensinpumpar och tillbehör.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Halland, Motor, Tvååker, Uncategorized, Varberg, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s