Tama och vilda djur i Singapore …

… en blandning av tvåbenta, fyrbenta, sexbenta och åttabenta

Orangutanghona med unge - Singapore Zoo - 2002

Orangutanghona med unge – Singapore Zoo – 2002

Mest kramgo’ är nog orangutangbarnet, mamman är förmodligen lite för stark i armarna för att man så där rakt på sak skall krama henne, om hon nu ställer upp på kramkalas. Det här paret hade dock ett uppdrag, en stund åtminstone, den här dagen, att på några skötares uppmaning låta sig fotograferas tillsammans med särskilt betalande besökare vid Singapore Zoo.

Ekorre i Sungei Buloh - Singapore - december 2008

Ekorre i Sungei Buloh – Singapore – december 2008

Den här ekorren, plantain squirrel, eller kanske inte just den avbildade men vänner eller släktingar till den, kan man upptäcka i träd i de små skogsområden som finns i Singapore. Ovanstående korre är fotograferad i naturreservatet Sungei Buloh på den norra delen av huvudön.

Singapores vanligaste fågel - Common Myna - nyårsaftonen 2008

Singapores vanligaste fågel – Common Myna – nyårsaftonen 2008

Den här fågeln, som såvitt jag vet är en Common Myna, även om den avviker lite från den fågel som visas om man klickar på länken, har jag vid alla besök i Singapore lite elakt kallat dumfågel på grund av att den inte ser ut att vara den skarpaste näbben vid fågelbordet, men för all del, jag själv ser nog inte heller ut att vara så väl slipad som jag i själva verket är … Den här mynan är orädd, som arten oftast är, och står där och stirrar tillbaka mot kameralinsen och den som finns bakom linsen.

Cikada - Sungei Buloh - december 2008

Cikada – Sungei Buloh – december 2008

Det avbildade krypet av arten Purana (+ ett efternamn) av familjen cicadidae ”sjöng” för oss i mangroveskogen i naturreservatet Sungei Buloh, det som ligger i norra delen av Singapore. En cikada av en av oss inte helt identifierad art av de cirka 2500 som finns utspridda över jordklotet, här ett exemplar av en av de 6 olika arter som har påträffats i Singapore. Kanske är det en Purana Isnani, som är den sjätte och senaste som har upptäckts relativt nyligen i nordöstra delen av Singapore och denna musikaliska insekt kan väl ha förflyttat sig även till Sungei Buloh.

Bamsig spindel - Pulau Ubin - juli 2007

Bamsig spindel – Pulau Ubin – juli 2007

Den här spindeln, stor som min handflata, höll på att skrämma slag på mej eftersom den satt på sitt nät i huvudhöjd intill den stig jag och sonen gick på. Jag såg den inte först utan abandowest junior frågade om jag såg spindeln intill mitt huvud men det gjorde jag först då när han frågade, och jag studsade till.

Platsen var den nästan obyggda och orörda lilla ön Pulau Ubin, med hundratalet fasta invånare, en ö som ligger i den nordöstra delen av Singapore i sundet mot Malaysia. Ön har medvetet fått stanna i utvecklingen, som en väldigt tydlig kontrast till den alltid expanderande huvudön, och har en ganska orörd fauna och flora. Det lär finnas gott om stora och små spindlar där på ön, en del giftiga. Den avbildade spindeln som skrämde mig är, såvitt jag förstår, en Giant Wood Spider, en jätteskogsspindel. Jag såg en bild på webben där en liten fågel hade fastnat i en sådan spindels nät.

Hungrig fisk vid Sungei Buloh - december 2008

Hungrig fisk vid Sungei Buloh – december 2008

Ett inslag om enbart orangutanger (i Singapore Zoo) finns här.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Det här inlägget postades i Bildblogg, Bilder, Djur, Djurpark, Fågel, Fåglar, Fisk, Fotoblogg, Photo blog, Semester, Singapore, Träd, Uncategorized, Vatten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

