Gosig kalv, strutsbetraktelse, samtal med Silverrygg …

… samt get på kabeltrumma och en australisk vovve

Kalv av rasen Highland Cattle - Öströö Gård - Halland - 2013

Kalv av rasen Highland Cattle – Öströö Gård – Halland – 2013

Sådana här ulliga kalvar av rasen Highland Cattle kan man få se om man i vårtid tar sig en tur med en lammsafariÖströö Gård i Halland, öster om Varberg. Lamm får man också beskåda förstås liksom de äldre fåren och de långhornade föräldrarna till Highland Cattle-kalvarna.

Människa vs struts - Burgers' Zoo - Arnhem (Nederländerna) - 1972

Människa vs struts – Burgers’ Zoo – Arnhem (Nederländerna) – 1972

Johan BurgersHolländaren Johan Burgers öppnade 1913 sin privata djurpark Faisanterie Buitenlust för allmänheten. Djurparken, vars namn närmast tyder på att det var en fasanpark, låg i hemorten ‘s-Heerenberg vid gränsen mellan Holland och Tyskland, strax norr om den tyska staden Emmerich.

1923 fick Burgers tillgång till ett stort landområde i Arnhem, några mil nordväst om s’Heerenberg, och där skapades Burgers Zoo, en djurpark med öppna ytor för djuren. En tigerpark öppnades 1935 och den blev genast berömd eftersom en bengalisk tiger rymde, vilken man tvingades skjuta.

Johan Burgers dog mitt under det brinnande andra världskriget och dessutom fick parken ganska omfattande skador i samband med slaget vid Arnhem i september 1944. Goda insatser gjorde i alla fall att parken så småningom kunde öppna igen. 1969 stod Europas första safaripark, Burgers Safari, färdig att trafikera med fordon och det är där strutsen har fotograferats.

Burgers Zoo har öppnat upp en mängd olika begivenheter under åren så det kanske är ett tips för att göra ett besök i Arnhem i östra Holland.

(Bilden på reliefen föreställande Johan Burgers är hämtad härifrån).

Gorilla - Kolmården - 1980-talet

Gorilla – Kolmården – 1980-talet

”En gång när jag var ute och gick i vår natur så träffade  jag på en gorilla av manligt kön. Jag presenterade mej och frågare sedan efter hans namn. -Jag brukar kallas Silverrygg, sa han och visade mej sin ryggsida, som mycket riktigt var vackert silverglänsande. -Vill du smaka mitt äpple? undrade han. Det ville jag och så satt vi där en stund och turades om att gnaga på äpplet och pratade om ditten och datten, till dess jag tackade för mej och bad Silverrygg att hälsa till familjen och sedan fortsatte jag min promenad.”

Jag har hittat på lite i berättelsen här ovan, men det skulle nog kunna vara sant också. Vi träffades i alla fall på Kolmårdens djurpark i början av 1980-talet även om han då ville behålla äpplet för sig själv och det skiljde en barriär mellan oss. Ölkaggen är imponerande (gorillans menar jag, själv har jag ingen).

Getter - Munkagårdsgymnasiet - Tvååker

Getter – Munkagårdsgymnasiet – Tvååker

Vid Munkagårdsgymnasiet, alldeles strax västerut om Tvååker, finns en liten djurpark och där bor, bland andra djur, ovanstående getter. Den brunvita verkar ha tagit på sig uppgiften att övervaka gångtrafiken runtom kabeltrumman, den vill nog se ned på sina kamrater också.

Vykort från Heibel Art + Cards - Australien

Vykort från Heibel Art + Cards – Australien

Avslutar här ovan med ett vykort: hund vilar på husses axel.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Det här inlägget postades i Bildblogg, Bilder, Djur, Djurpark, Fotoblogg, Halland, Photo blog, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

