Pontonförsedd sommarstuga i Varbergs hamn? …

… ja, nog verkar det så, men vattenvägen från Kristinehamn?

Flytande stuga i Varbergs innerhamn - 2014-07-03

Flytande stuga i Varbergs innerhamn – 2014-07-03

Hur har ni tagit er hit?” Jag var tvungen att ställa den frågan för farkosten verkade inte precis vara gjord för öppet hav. ”Vi har åkt med den här”, svarade Britt Clausen och Jan-Åke Nielsen samstämmigt och pekade flinande på den lilla bruna stugan. ”Kommer det många sådana till Varberg?”, undrade de. Nej, det måste jag medge att det gör det inte, jag kunde inte minnas att jag någonsin sett en flytande kolonistuga i den här hamnen.

Flytande stuga i Varbergs innerhamn - 2014-07-03

Flytande stuga i Varbergs innerhamn – 2014-07-03

Vi kommer från Kristinehamn”, berättade de vidare. Jag vet var Kristinehamn ligger, jag har varit där, och när jag flyttat till Varberg i slutet av 1960-talet så berättade jag för dem som ville veta att jag var inflyttad från Katrineholm. Nästa gång jag träffade någon av dem igen sade den personen garanterat: ”Har du varit hemma i Kristinehamn nyligen?” Okej, det är svårt med geografi, och hemma var ju Varberg, men att åka flotte från Kristinehamn till Varberg? Kristinehamn ligger i ovandelen på Vänerkartan, och sedan är det Trollhätte kanal med slussar och Göta Älv som gäller men därefter är det öppet hav. Resan startade de i alla fall maj månad.

Flytande stuga i Varbergs innerhamn - Britt Clausen och Jan-Åke Nielsen förtöjer - 2014-07-03

Flytande stuga i Varbergs innerhamn – Britt Clausen och Jan-Åke Nielsen förtöjer – 2014-07-03

Vi åker bara när det är fint väder”, förklarade de två och såg glada ut, och jag hade heller inte väntat att de skulle säga att de föredrog regn och blåst. Flytetyget köpte de för åtta år sedan av en granne och de trivs bra med och ombord på farkosten/husbåten.

Jan-Åke Nielsen vid sin flytande stuga i Varbergs innerhamn - 2014-07-03

Jan-Åke Nielsen vid sin flytande stuga i Varbergs innerhamn – 2014-07-03

Två äventyrare på en flotte med en stuga på, jag blev nog lite avundsjuk över att jag aldrig i mitt liv kommit på tanken att färdas på det sättet. Någonstans därinne fanns det en motor att driva det hela med och det verkade ju fungera bra. Sommarens mål var tydligen att nå Landskrona men närmast väntade hamnen i Glommen och sedan Falkenberg. Det blev tre dygn vid kaj i Varberg, bland annat ett dygn med kraftig blåst och regn.

Flytande stuga i Varbergs innerhamn - 2014-07-03

Flytande stuga i Varbergs innerhamn – 2014-07-03

Föregående övernattning skedde i Videbergs lilla hamn, en knapp kilometer på andra sidan Båtfjorden räknat från Bua fiskeläge men bara ett par stenkast från Ringhals, där det tillverkas elektricitet. ”Vi går riktigt nära kusten hela tiden”, påpekade de, och med husbåten kan de förstås gå på väldigt grunt vatten.

Flytande stuga i Varbergs innerhamn - 2014-07-03

Flytande stuga i Varbergs innerhamn – 2014-07-03

Nästa år är det Örebro som gäller. Det är inte så långt dit med bil från Kristinehamn, lite drygt 7 mil, men det vore nog för enkelt, vattenväg skall det vara. Mälaren, Hjälmare kanal och Hjälmaren, sedan Örebro kanal (Svartån) med sluss in i Örebro. Det senare läste jag mej till, jag tror det stämmer.

Husbåten skall övervintra i Landskrona för att nästa år, när husbåtsvädret infinner sig, kunna skeppa Jan-Åke och Britt längs Öresund och Östersjökusten till Örebro via Stockholms skärgård och ovan nämnda vattenleder. Lätt som en plätt för det här paret tror jag, de verkar ha rätt inställning till de svårigheter som väl ändå måste finnas längs vägen. Lycka till, både med årets färd, nästa års färd och kommande. Jag hoppas ändå att de inte kommer på tanken att korsa Atlanten med den här skutan.

PS/ Bland alla frågor som jag inte ställde var det frågan om vad som är fram eller bak (vad som är för eller akter skulle de säga som begriper bättre) som jag inte fick svar på. Jag tror dock att det är verandan med bord, stolar och blomkrukor med kryddväxter i som är den del av husbåten som anländer först in till hamnarna. Och vad är det som gäller efter Örebro nästa år, hur kommer de vidare därifrån? /DS

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o 

Det här inlägget postades i Båtar och fartyg, Bildblogg, Bilder, Cykel, Cyklar, Fordon, Fotoblogg, Halland, Photo blog, Uncategorized, Varberg, Vatten, Väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Pontonförsedd sommarstuga i Varbergs hamn? …

  1. Johanna Klockars skriver:

    Härligt! Bekanta till oss, Nilsson heter han i efternamn, hemmahörande i Lindesberg. Du hittar honom på fb.:)

    Liked by 1 person

  2. Ia skriver:

    Jag har sett såna där husbåtar komma tuffande när jag varit på Kungsholmen (de ligger på Pampas Marina i Solna) men Varberg? Det var det värsta.

    Gilla

    • abandowest skriver:

      Ja, den såg aningen malplacerad ut vid kaj, det brukar mest vara segelbåtar som kommer på besök. För övrigt, jag såg i din blogg bilder på Inka, din tidigare fina hund, var den lika lurvig/lockig som den ser ut att vara på bilderna?

      Gilla

      • Ia skriver:

        Hon levde upp till sitt namn: curly coated retriever. De ska ha små, krispiga lockar över hela kroppen utom huvudet och benen. Det hade hon verkligen. En del människor pratade om ”persianpäls” när de träffade henne. Jag har knappt sett nån i verkligheten… det var nog poppis före min tid.

        Liked by 1 person

Kommentera

