Sommaren 2014 – Halländska juli-bilder med Simba …

… Plura, Stena Nautica, en brunnen kombi och två e-mejl

Simba, en 7-månaders tollare - Falkenberg - 2014-07-26

Simba, en 7-månaders tollare – Falkenberg – 2014-07-26

Jag var i Falkenberg (igen) för att titta på, och också fotografera, Falkenbergs stadslopp, som är en milslång flack löprunda för både amatörer och dem som är bättre än så. Jag missade förra helgens motsvarighet Varbergloppet eftersom jag var i … Falkenberg för att beskåda Wheels & Wings, som ju är utsparkat ur Varberg men som verkar ha blivit väldigt populärt i grannstaden (om än inte i alla läger).

1 - DSC_0060 kopiera 2På väg mot Tullbron passerade jag en väldigt fin hund tillsammans med medhavd husse, som åt ur en bägare med (för hunden) lockande glass eller yogurt eller vad det var. De två hade parkerat en stund på trottoaren. Jag ångrade att jag hade passerat utan att stanna och återvände och frågade om det gick för sig att ta några bilder. Det gick bra (vilket jag tackar för) och fick då också reda på att hunden heter Simba, som gav associationer till lejon (Simba betyder lejon på swahili) vilket den fina hunden inte riktigt lever upp till ännu tyckte jag och det är bara till Simbas fördel. Den vackert gulbruna hunden är en sju månader gammal tollare, som rasen heter, eller Nova Scotia duck tolling retriever som jag precis läste att den fullständiga benämningen är. Tollaren är en jakthund och den kräver väldigt mycket aktivitet, läste jag också.

Tolling är det engelska ordet för det märkliga sättet som hunden används på vid andfågeljakt. Tollaren inte bara apporterar skjuten fågel, den har dessförinnan genom att leka vid stranden lyckats locka till sig fåglarna (på något sätt som jag inte riktigt begriper), sedan kan jägaren kalla tillbaka hunden och i stället nedlägga bytet med gevär.

Mycket roligt att få träffa Simba och hans vänliga husse, tack än en gång för tillmötesgåendet!

Förlängd Volvokombi vid Falkenbergs Motorbana - 2014-07-19 - senare lågornas rov

Förlängd Volvokombi vid Falkenbergs Motorbana – 2014-07-19 – senare lågornas rov

Jag stannar kvar i Falkenbergs kommun för nästa inslag. Veckan innan jag träffade Simba och husse besökte jag Falkenbergs Motorbana och Wheels & Wings för att titta på (och fotografera) utställda motorfordon (mest ”amerikanare”) . På vägen tillbaka till parkeringen och egna bilen tog jag en bild på en förlängd gammal Volvokombi, som var uppställd utanför motorbanans område, intill en garagebyggnad.

Bild från Hallands Nyheter 2014-07-28

Bild från Hallands Nyheter 2014-07-28

Samma dag som jag skriver detta läser jag i Hallands Nyheter följande rubrik: ”Garage och bilar värda en miljon brann”. Det var samma byggnad och samma förlängda bil som brunnit, närmare bestämt förstördes tre bilar och två tredjedelar av byggnaden. Hallands-polisen rubricerar ärendet som grov mordbrand. Om branden larmades det klockan 23.15 natten till lördagen 26 juli.

Varberg - Stena Nautica på väg mot kaj - 2014-07-02

Varberg – Stena Nautica på väg mot kaj – 2014-07-02

Sex dagar efter att det här bilden togs så krockade Stena Nautica med piren i Grenå i Danmark på väg mot Varberg. Färjan fick återvända till kaj efter att ha fått en reva i skrovet och en lättare slagsida orsakat av vatteninsläpp. Ingen skadades vid sammanstötningen men rederiet meddelade efteråt att fartyget skulle vara ur drift fram till och med 27 juli. Denna tid förlängdes men den 30 juli var färjan återinsatt på turen. Under driftstoppet har resenärer fått korsa Kattegatt via Göteborg/Fredrikshamn (eller omvänt) i stället.

"Plura" Jonsson signerar sin nya kokbok "Grilla för kärlekens skull" - Varberg - 2014-07-25

”Plura” Jonsson signerar sin nya kokbok ”Grilla för kärlekens skull” – Varberg – 2014-07-25

Eldkvarn hade spelning i Societetsparken på fredagskvällen 25 juli. Dessförinnan hann gruppens motor ”Plura” Jonsson med att signera sin nyutkomna kokbok ”Grilla för kärlekens skull” i Akademibokhandeln (eller Göranssons, som den hette tidigare och som i alla fall lite äldre Varbergsbor fortfarande säger).

Och slutligen, i dag fick jag än en gång ett förtroendeingivande e-mejl men det blir inte alltid så bra med att använda översättningsprogram (obs! att det är Citi Finance som har översatt, inte jag):

God dag Sir / Madam,

Har du någonsin sökt efter fond, lån, ekonomiskt bistånd eller behöver ett ackrediterat två ländryggen hjälper dig att möta upp med dina behov och krav? Om man tittar på en bil eller köpa ett annat hus eller din bank har vänt du efter? Är de skjuta upp planer med för mycket pappersarbete? Om din månadsinkomst är förlorat på två höga räntor på Form, lån eller obligationer? Har du svartlistad? Oavsett om du vill göra konsolidering

Snabb och pålitlig service vår utlåning byrå Citi Finance. Vår räntan är 3% per år.)

Ett snabbt svar krävs.

Aufricht

Jag har förresten ännu en gång vunnit i Google-lotteriet, vet bara inte hur många miljoner pengar det handlar om. Jag har inte kommit mig för med att klicka fram det bifogade dokumentet:

Dear Google User,

Congratulations for emerging as one of our winners, view attached document for details. 

Eric E. Schmidt, P.R.O Google

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Det här inlägget postades i Båtar och fartyg, Bilar, Bildblogg, Bilder, Brand, Cars, Classic Cars, Djur, Falkenberg, Fordon, Fotoblogg, Hund, Hundar, Photo blog, Sommar, Uncategorized, Varberg, Vatten, Väder, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Sommaren 2014 – Halländska juli-bilder med Simba …

  1. Ia skriver:

    Det är nog ingen som förstår det där tollandet utom tollarna själva.

    Liked by 1 person

Kommentera

