… tillverkad i olika skepnader under åren 1947-1967
Här står farsgubben och läser dagstidningen. Jag vet inte exakt var bilden är fotograferad, men jag tror att det är i Göteborg vid en paus under en semesterresa. Bilen är en Austin A40 Somerset de Luxe /1954.
AB Hans Osterman i Stockholm var det som importerade Austin vid den tiden, bland annat ovanstående exemplar således. 15/7 1954 är datum för registreringen. 42 hästkrafter var effekten på motorn, vilket skulle räcka till en hastighet av drygt 110 km/tim, och bilens längd respektive bredd var 410 cm / 163 cm. Bilen var förstås bensindriven, däckens dimension var 5.25×16 och den årliga skatten skulle erläggas med 194 kronor.
Jag vill minnas att det var skinnsäten i bilen. De var oerhört varma att sätta sig på om det var solsken och varmt därute, men absolut det motsatta vid kallt väder. Den första styrningen av bil för min del inför körkortsutbildningen skedde med denna Austin.
A40 Somerset tillverkades av Austin Motor Company från 1952 till 1954.
Austin A40 omfattade Devon Saloon, Sports och Countryman liksom Van- och Pickup-modeller. Countryman var en stationsvagn som tillverkades under åren 1948 till 1956 i ett antal av 26.587. Motoreffekten var 42 hästkrafter (bhp).
Här är en länk till en sida med bilder klippta ut diverse filmer där Austin A40 Countryman förekommer på det ena eller det andra sättet.
Austin A40 Somerset Drophead Coupé, modellår 1952, byggdes för Europa och USA. Det var en 2-dörrars cabriolet, bakhjulsdriven förstås, med manuell 4-växlad låda och en motor med en kapacitet om 42 hk, vilket teoretiskt skulle innebär en topphastighet av ca 110 km/tim men det tog nästan 37 sekunder från 0 till 100 km/tim.
Fotnot: Drophead= sufflett, Drophead Coupé= cabriolet
Detta är morfar och mormor framför knubbisen A40. De är, som det verkar, beredda att bli skjutsade hem efter ett besök hos dottern, mågen och barnbarnen, och Austin är troligen beredd att utföra uppgiften på de grusiga och gropiga vägar som erbjöds resande i dessa av vägverket bortglömda (tycktes det) sörmländska trakter.
Vägverket hade bildats 1841, eller rättare sagt det som skulle bli Vägverket hade bildats då. Det nya ämbetsverket ”Kongliga styrelsen för allmänna wäg- och wattenbyggnader” hade hand om ärenden som gällde kanaler och vägar. Järnvägar, sjöfart och luftfart har under åren funnits inom detta verk.
När vägarna på landsbygden hade förstatligats fick Vägverket 1944 ansvaret för dem. Tidigare sköttes vägarna av bönderna och väghållningen reglerades från början i de gamla landskapslagarna. Skötte sig inte bönderna bötfälldes de vid häradstinget för försummat väg- eller brounderhåll. Där beslutades också var och när nya vägar eller broar skulle byggas. Bönderna var skyldiga att bidra med arbetskraft.
På 1950-talet, när vår Austin A40 Somerset de Luxe 1954 skumpade fram på de statligt skötta småvägarna, hade nog inte vägorganisationen satt sig ordentligt. Det hade inte grusvägarna heller, speciellt inte när tjällossningen satte in, då var det inte lätt att ta sig fram. Normalt sett kunde man styra fram mellan groparna utan risk att fastna men det gällde inte vid brytningstid mellan tjäle (= när vattnet i marken har frusit) och då plusgraderna gjorde att mark-isen släppte, då kunde bilen fastna i underlaget (vilket har hänt mej).
Besökaren från storstaden: ”det var då väldiga grusgropar ni har här i trakten!” Ortsbon, trixande med bilen mellan vägskadorna: ”det är inte grusgropar, det är tjälskott!”
Fotnot: tjälskott= skador på vägar i form av gropar eller insjunkna partier, vilka uppkommer på våren genom att tjäle tinar bort.
Austin A40 Sports visades första gången 1949 vid London Motor Show som en fyrsitsig cabrioletversion med aluminiumkaross. Bilen var tillverkad i samarbete med Jensen Motors. Tillverkningen av A40 Sports inleddes i november 1950 för modellår 1951 och produktionen avslutades 1953. Uppskattningsvis 4 011 exemplar hade då framställts.
Fotnot 1: de ej familjeanknutna bilderna ovan är hämtade ur ”British Cars of the Early Fifties 1950-1954”, utgiven av Warne.
Fotnot 2: som vanligt tackar jag Nina, som är den som har jagat fram registreringsuppgifterna för vår gamla svarta (den var lika svart som den är på de svart/vita bilderna) bulliga Austin A40.
Alla Austin A40 var inte knubbiga, det visar ju bilden på Sports-versionen. En annan icke knubbig Austin A40 var Austin A40 Farina, i Sverige kallad Futura, som tillverkades under åren 1958-1967. Jag vet inte vilken år bilen på bilden är tillverkad, men i Falkenberg Classic -14 kördes den av Jan Christians från Borlänge.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
Hej Ia, det var en trevlig kommentar! Har du kanske en bild på den gamla Anglian?
GillaGilla
Åh vilken fin bil! Pappa och farfar samägde en Ford Anglia från 1946, inköpt 1954 för 3 050 kr. ”Det var nästan samma pris som för en större motorcykel” (som min far ursprungligen hade tänkt köpa). 23 hkr, mekaniska bromsar och försedd med vev. Två år senare bytte han upp sig till en Volvo PV.
GillaGillad av 1 person