Genom Danmark och Tyskland mot Randstad Holland …

… men med en alldeles för lång en-dagsresa i augusti 2014

Öresundsbron - 2014-08-13

Öresundsbron – 2014-08-13

1 - Öresundsbron, kvittoRandstad Holland (eller Deltametropol) är en benämning på de mer eller mindre sammanvuxna områdena i centrala Nederländerna där landets fyra största städer ligger. De fyra städerna är Amsterdam, Rotterdam, Den Haag och Utrecht men där ligger också till exempel Leiden, Delft och Rijswijk. Man brukar säga att området består av provinserna Noord-Holland, Utrecht och Zuid-Holland och i detta område bor ungefär 7,5 miljoner människor. Det var till provins Zuid-Holland vi skulle.

Vi åkte via Öresundsförbindelsen, Storebælts-forbindelsen och Lillebæltsbroen (den ”nya”) och sedan vidare via Hamburg, Bremen och Osnabrück innan gränsen till Nederländerna passerades. 120 mil ganska exakt blev det denna väg och det är alldeles för långt att köra på en dag för att vara riktigt njutbart, även om två chaufförer turades om att sitta vid ratten.

Storebæltsbroen - 2014-08-13

Storebæltsbroen – 2014-08-13

Storabaelt - kvittoDanmark är ett yndigt land men det går ju inte att komma ifrån att det ligger i vägen och försenar mellan Sverige och Tyskland, om man skall åt det hållet, och oavsett om man väljer färja eller broar. Detta år genomföres dessutom en del stora vägprojekt, vilka sinkar. Men vi älskar Danmark, må det sedan vara ömsesidigt eller en envägsförklaring.

Storebæltsbroen - 2014-08-13

Storebæltsbroen – 2014-08-13

Första stoppet blev vid Stora Bältsbrons östra fäste nära Korsør på Sjælland. Där får man en mäktig överblick av den stora bron, som var klar att invigas i juni 1998 (men då hade redan skenorna i järnvägstunneln under Stora Bält förbundit Sjælland med Fyn sedan 1995).

Storebæltsforbindelsen - 2014-08-13

Storebæltsforbindelsen – 2014-08-13

Förbindelsen är ungefär 17 kilometer lång och består av två separata broar och en järnvägstunnel samt ett stycke väg på ön Sprogø. På motorväg med två körfält i vardera riktningen eller på en dubbelspårig elektrifierad järnväg kan man färdas. I den riktningen Biljett 1971 - Halsskov - Knudshovedvi körde, från Sjælland alltså, så är det först den stora hängbron (högbron eller östbron) som avslutas på Sprogø. Bron är 6.790 meter lång och när man kört färdigt på den så befinner man sig på den lilla ön, där vägen i alla fall sträcker sig 2.5 kilometer, och sedan kör man över lavbroen, lågbron alltså, eller västbron, till Nyborg på Fyn, och den bron sträcker ut sig i en längd på 6.611 meter. Järnvägstunneln har samma sträckning som högbron.

⇐ För överfart med bil 1971, långt innan bron byggdes, var det för vår del Danske Statsbaners dubbeldäckade och kombinerade tågfärja/bilfärja M/F Knudshoved som gällde för linjen Halsskov – Knudshoved. Den hade tagits i bruk 1957 men tidigare det året, innan denna färjelinje öppnat, skrev Berlinske Tidene om överfarten med DSB på påskdagen: ”Otte kilometer bilkø og lang ventetid i Nyborg.” Färjan gick då mellan Nyborg och Korsør.

Här är en bit film på YouTube från invigningen, Halskov – Knudshoved indvies (1957).

Sprogø fyr - 2014-08-13

Sprogø fyr – 2014-08-13

Sprogø fyr restes 1868 och ersatte då ett torn som hade uppförts 1809. På grund av ändrade förhållanden i sjöfarten i Storebælt blev Sprogø fyr så småningom överflödig och den släcktes 1980. Den är i alla fall ett vackert (smukt) landmärke där den står på den fasta mark där övergångsleden (väg och järnväg) mellan lågbron och högbron/tunneln är byggd och som allt tillsammans bildar Storebæltsforbindelsen.

Ön Sprogø hade innan det stora förbindelseprojektet en yta av 0.38 km2, men efter etableringen av broar och tunnel blev arealen ungefär fyrdubblad. Fyren har fått belysning igen men däremot så är det inte möjligt att besöka den. På bilden ser man Fyn i bakgrunden och närmare ser man mynningen för järnvägstunneln i riktning mot Själland.

Danmark (Vestas) är världens största tillverkare av vindkraftverk - transport av rotorblad - 2014-08-13

Danmark (Vestas) är världens största tillverkare av vindkraftverk – transport av rotorblad – 2014-08-13

Vestas i Danmark toppar produktionen i världen av vindkraftverk och det är ganska sannolikt att man som bilist förr eller senare möter eller kör om ett eller flera ekipage som transporterar delar till det kompletta verket.

En saga av H.C. Andersen kanske? - 2014-08-13

En saga av H.C. Andersen kanske? – 2014-08-13

Eftersom det är ganska monotont att färdas på motorväg, även om det är effektivt, så är det lite roligt att studera andra fordons akterpartier, som ofta är en reklamskylt. Om man stannade på ett rastställe samtidigt med hcandersen-storyteller så kanske man kunde få ta del av Prindsessen paa Ærten eller någon annan av H C Andersens spännande sagor. På danska förmodar jag, men ändå, eller kanske på engelska?

Vägavgift i Tyskland för tunga fordon - 2014-08-13

Vägavgift i Tyskland för tunga fordon – 2014-08-13

Tunga kommersiella fordon måste betala avgift på autobahn, möjligen också på parallella vägar (för att inte kunna smita från skatten). Vi slapp i alla fall betala.

Elbe-tunneln i Hamburg, norra infarten - 2014-08-13

Elbe-tunneln i Hamburg, norra infarten – 2014-08-13

Floden Elbe passerar man, om man kommer på väg E45/A7, via Elbtunnel i Hamburg. Förra året åkte vi en annan väg och passerade Elbe via färja mellan Glückstadt och Wischafen och det var dessutom många små vägar genom vacker tysk trakt. I alla fall, tunneln är 3.325 meter lång varav 1.056 meter ligger direkt under flodbotten och då cirka 28 meter under vattenytan.

Den här tunneln kallas den nya Elbe-tunneln och då är den ändå invigd 1975. men den gamla tunneln blev byggd redan 1911. Den gamla, Alter Elbtunnel, är smalare och där åker bilarna faktiskt hiss ner till tunneln. Jag vet inte om den fortfarande används för biltrafik, dessutom inleddes 1994 en helrenovering och jag tror inte arbetet är färdigtställt ännu.

1 - DSC_0599

Sen var det bara resten av vägsträckan kvar att köra. Det enda anmärkningsvärda som hände (nästan) var att vid ett tillfälle, på en sträcka med fri hastighet, så skakade vår bil plötsligt till, den ruskades om ordentligt, ett rytande motorvrål hördes och en stor Porsche försvann snabbt i fjärran i vår färdriktning. Det är ju inte ovanligt att åtskilliga bilister på fri autobahn föredrar farter omkring 200 km/tim men detta var exceptionellt, 250+ tror jag. Jag tror inte att Zlatan kör Porsche, annars så kunde det ha varit han som satt vid ratten, han lär gilla att trycka gaspedalen mot golvet och han äger snabba bilar.

Regnet kom dagen efter, det slapp vi - Rijswijk - 2014-08-14

Regnet kom dagen efter, det slapp vi – Rijswijk – 2014-08-14

Kvällen på dagen efter vår sena (nästan midnatt) ankomst dagen före så bestämde sig himlen för att skänka den här delen av Holland stora mängder vatten och då var vi glada för att bara kunna titta på regnet i stället för att köra bil i allt detta våta. Och oavsett om det blev för lång endagssträcka dagen innan så är det ändå roligt att förflytta sig på väg.

Fotnot 1: Här (del 1) och här (del 2) finns länkar till motsvarande resa till Holland 2013.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Fordon, Fotoblogg, Holland, Nederländerna, Photo blog, Trafik, Uncategorized, Vatten och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.