Färjor och andra fartyg i svenska och främmande farvatten …

… på vykort och på frimärke – båtarnas öden och äventyr

Färjan D/F Kärnan (Senior) i Hälsingborgs hamn - omkring 1950

Färjan D/F Kärnan (Senior) i Hälsingborgs hamn – omkring 1950

DSBDanske Statsbaners D/F Kärnan omnämns på vykortet som ”bilfärja på ingående” (till Hälsingborgs hamn) och den lastade också 45 bilar, men på den fanns även ett järnvägsspår, som var 54.5 meter långt. Efter en ombyggnad 1950 förlängdes spåret till 66.3 meter. Båten var totalt 68.74 m lång och 13.11 meter bred med ett djupgående av 3.34 meter.

När färjan hade levererats till ägaren 1916 från byggplatsen vid Helsingør Værft A/S (Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri), Danmark, så sattes den in på turen MasnedøOrehoved och fick namnet D/F Orehoved. 1937 blev den emellertid upplagd efter det att Storstrømsbroen hade invigts, men den sattes åter i trafik 1940, nu som postfärja på sträckan Korsør-Nyborg (Storebælt), och fick det ironiska  tillnamnet ”Natjageren” med syftning på Luftwaffes nattjaktflyg. Naturligtvis så lade den tyska övermakten beslag på båten 1944 men fick lämna den åter vid krigsslutet.

1946 var det dags att trafikera sträckan över Öresund mellan Helsingør–Hälsingborg och efter en ombyggnad 1950 på Helsingør Skibsværft så skedde ett namnbyte till Kärnan. Båten förnyades och salongerna, till exempel, som låg under däck, blev rejält moderniserade.

Kärnan, som 12 mars 1970 döptes om till Senior på grund av att en annan färja byggts och fått namnet Kärnan, gjorde sin sista tur 26 juni 1970 och såldes sedan för upphuggning. Den 6:e december 1971 registrerades färjan som upphuggen, 55 år efter den första turen.

o o o o o o o o o o

M/S Gripsholm II på svenskt frimärke 1958

M/S Gripsholm II på svenskt frimärke 1958

Svenska Amerika Linien - underläggPassagerarfartyget M/S Gripsholm Nr 2 hamnade på frimärke 1958, året efter att det hade levererats till AB Svenska Amerika Linien (mellan 1914-1925 Rederiaktiebolaget Sverige-Nordamerika) i Göteborg från varvet Ansaldo Società Per Azioni i Genua, Italien. Fartygets längd var 192.4 m, bredden 24.9 m och djupgåendet 8.8 meter. Hytter för 778 passagerare fanns ombord, efter senare ombyggnad blev det plats för (bara) 650.

Gripsholm i Hamburg - vykort - 1970-talets början

Gripsholm i Hamburg – vykort – 1970-talets början

Fartyget återkom 1975 till Göteborg efter sin sista kryssning för rederiet och såldes samma år till Nautilus Armadora SA, Grekland, och döptes om till Navarino. Under en indockning 1981 kantrade dockan och blev stående på botten och fartyget vattenfylldes delvis. Skadorna visade sig vara så allvarliga att fartyget kondemnerades, det vill säga förklarades vara icke sjödugligt. Detta vrak försåldes 1983 till Multiship Italia SrL och det nya namnet blev Samantha. 1984 blev Universal Glow Inc i Panama ny ägare och fartyget bogserades till Pireus i Grekland för renovering. 1985 registrerades fartyget på Ridan Inv. Trust i Panama och sattes åter i trafik, under namnet M/S Regent Sea, för att 1990 säljas till Lujo Cruise SA på Bahamas och omdöpas till M/S Sea. 1995 var det dags för M/S Sea att avsluta sin seglats och den lades upp i Nassau.

1996 blev finansiärer i New York nya ägare, 1997 såldes båten, fortfarande upplagd, till New York Cruise Co. von Tony Travel & Agency i Nassau och samma år bogserades den till Tampa, Florida, för vidare uppläggning och 1998 blev Poseidon Capital, New York, (Nassau, Bahamas) ägare.

Gripsholm - FrimärkenOmkring år 2000 förekom diskussioner om att bygga om M/S Gripsholm till ett hotell-/restaurangfartyg i Göteborg eller Stockholm men i stället blev avslutningen på f.d. Gripsholm II:s resa ganska dramatisk. Fartyget såldes 2001 för upphuggning vid den stora indiska fartygsskrotnings-anläggningen i Alang men under resan dit utsattes hon i Dakar i Afrika för plundring av pirater i samband med ett bunkringsstopp för bogserbåten Simon, Under den fortsatta färden började fartyget läcka och sjönk slutligen ute till havs i hårt vinterväder utanför Sydafrikas kust.

Fotnot 1: här finns lite mer fartygsfakta

Fotnot 2: Glindran (som i frimärkets poststämpel) ligger i Björkvik i Katrineholms kommun i Södermanland, 3 mil från Katrineholm, 4,5 mil från Nyköping och 5 mil från Norrköping.

o o o o o o o o o o

M/F Gripsholm - vykort poststämplat 1930

M/F Gripsholm – vykort poststämplat 1930

Gripsholm I - vykort 1930 - Svenska Amerika-LinienM/F Gripsholm Nr 1 (M/F för motorfartyg, eller på engelska M/S för motor ship) var ett passagerarfartyg som byggdes i Newcastle, England, av Armstrong, Withworth & Co Ltd, och som levererades till Svenska Amerika-Linien i Göteborg den 27:e november 1925 och det var rederiets första nybyggda fartyg. Gripsholm var Sveriges och världens första dieseldrivna passagerarfartyg i atlanttrafik. Båten var utrustad med två sexcylindriga Burmeister & Wain dieselmotorer på 13.500 hästkrafter, den härbärgerade 1643 passagerare och där fanns 301 mans bestättning. Gripsholm var både den svenska handelsflottans största fartyg och internationellt sett ett av de modernaste fartygen på Atlanten.

Gripsholm I - vykort 1930 -  frimärketPå kortet, poststämplat 1930, och som är inköpt på en auktion för många år sedan, står på adressidan följande: ”Käraste vänner en helsning från Göteborg. Ett hjärtevarmt tack för hemma och för sista blommorna vid tåget. Gud löne Eder älskade vänner. Farväl. Vi möts der hemma’. Selma & Johan.”

Det låter både gripande och dramatiskt, tycker jag. Tillhör de två ett sent utvandrarpar eller är det bara fråga om en annan typ av resa till det stora landet? Farväl låter som för evigt. Vad betyder ”der hemma”? Ja, det kan jag ju inte svara på.

År 1939 chartrade den amerikanska regeringen Gripsholm med avsikten att den skulle tjänstgöra internationellt för Röda Korsets räkning. Fram till krigsslutet transporterade hon (fartyg är alltid hon) 27.712 personer, sårade och krigsfångar. 1946 återbördades skeppet till Svenska Amerika-Linien.

1949-1950 låg Gripsholm på varv hos Howaltswerke i Kiel, Tyskland, för ombyggnad och modernisering och fick bland annat nya skorstenar och en ny för. Passagerarantalet reducerades till 976 personer, som antagligen fick bekvämare hytter i gengäld.

1954 blev Gripsholm sålt till rederiet Norddeutscher Lloyd och omdöptes till Berlin och under den nye ägaren och med det nya namnet blev Berlin den första tyska atlantseglaren efter andra världskriget. Rutten var Bremerhaven– New York.

Till 1966 var Berlin i tjänst hos Norddeutscher Lloyd, sedan ansågs fartyget vara för omodernt. Belöningen för lång och trogen tjänst blev att säljas till en skrotfirma i Italien för upphuggning. Detta år sjösattes förresten Svenska Amerika-Liniens sista nybygge M/S Kungsholm.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Båtar och fartyg, Bildblogg, Bilder, Fotoblogg, Photo blog, Semester, Uncategorized, Vatten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s