Min kompis Janne, en fena på att teckna …

… med en härlig fantasi som grund

Teckning nr 1 kopiera

Janne var ett år yngre än vad jag var och vi blev lekkamrater och bästa kompisar något av de första åren på 1950-talet och sedan även skolkamrater. Vi var grannar också, han fanns bara sådär 500 meter bort fågelvägen räknat. Vi bodde på landet och samlade på sommaren på vattenskalbaggar och andra kryp i glasburkar med vattenväxter och mygglarver i. Och så fångade vi lekande (och levande förstås) gäddor med händerna i en å som flöt inom gångavstånd.

I skolan var Janne inte så intresserad av de vanliga skolämnena men han var helt otroligt bra på rita och måla. Om betygen i de flesta ämnen var slätstrukna så fick han alltid ett stort A i teckning, det vill säga så bra betyg som det var möjligt.

Janne, bra på att teckna, inte lika bra på gitarr - omkring 1960

Janne, bra på att teckna, inte lika bra på gitarr – omkring 1960

Tyvärr gick Janne bort i tidig ålder. Det hände flera år efter det att våra vägar hade skilts så jag fick reda på detta först långt senare. Jag vet att han hade gått på konstnärsutbildning av något slag men såvitt jag vet fick han aldrig tillfälle att blomma ut ordentligt. Kanske finns det i alla fall alster av hans penna eller målarpensel någonstans?

Teckning nr 2 kopiera

Jag var under ett år ”redaktör” för en stencilerad medlemstidning, med en väldigt liten upplaga, för en DX-klubb. En DX-klubb var en förening för unga (mestadel) människor som hade intresse av att lyssna på kortvågsradiostationer över hela världen för att sedan skriva en lyssnarrapport som skickades till avlyssnad station. I bästa fall kom ett så kallat QSL-kort, en bekräftelse på att lyssnarrapporten var korrekt, det kunde också vara ett stencilerat eller maskinskrivet brev, och dessa bekräftande rapporter såg ofta väldigt exotiska ut och hade spännande frimärken på adressidan.

Alltnog, jag bad Janne att teckna något för första sidan på tidningen och det gjorde han utan att knota. Jag talade om vad jag ville att bilden skulle skulle berätta för något och sedan jobbade både hans fantasi och hans hand snabbt och ett färdigt resultat förelåg inom sådär tio minuter och jag kunde kladda med att stencilera bladen till tidskriften. Här nedan är några av de bilder som blev förstasidor på stencilerna.

Brevbäraren anländer med ett QSL-kort

Brevbäraren anländer med ett QSL-kort

Jag minns en gång långt tidigare, vår familj var nog ganska nyinflyttade i det lilla huset på vischan och Janne och jag hade nyss blivit lekkamrater. Vi satt på golvet ”i rummet” och grejade. Både han och jag var lugna barn och kunde vara sysselsatta i timmar med något pyssel. Jag skrev något tror jag och Janne bad om att få ett styvt papper, som pappen i en tårtkartong eller liknande, en sax och lite klister, kanske sånt man rörde ihop med hjälp av mjöl. Det fick han och sedan började han att klippa och klistra. Ett flygplan växte fram, ett högvingat med en propeller framtill. Det blev helt fantastiskt likt ett riktigt flygplan och han hade ritningen bara i huvudet. Ett par decimeter långt var planet och jag var väldigt imponerad. Jag vill minnas att han målade flygplanet mörkblått senare.

Radio Krut med en pirat - en anspelning på Radio Nords "piratradiofartyg"

Radio Krut med en pirat – en anspelning på Radio Nords ”piratradiofartyg”

Radio Nord, som sände från fartyget M/S Bon Jour, förankrat på internationellt vatten utanför Stockholms skärgård, var en reklamradiostation som var inspirerat av den danska motsvarigheten Radio Mercur, som alltså var först av de två. De som bestämde över vad som fick sändas i Sverige, det vill säga via Sveriges Radio, kallade stationen ”piratradio”.

Radio Nord 2Vi som bodde så att vi kunde lyssna, speciellt unga antar jag, valde självklart Radio Nord med musik som vi kunde lyssna på, precis det vi ville lyssna på. Alternativet var Radio Luxembourg, båda stationerna sände på mellanvågsbandet. Från Radio Luxembourg fick jag ett QSL men inte från Radio Nord, det retade mej en del.

Radio Nord kunde hålla på med sin musik, sin reklam och sina täta nyheter under 16 månader, från mars 1961 till den sista juni 1962, då det svenska statliga monopolet satte stopp för ”piratradion” genom lagstiftning, den så kallade ”piratradiolagen”. Fast eftersom det inte fanns någon ”piratradiolag” medan Radio Nord var i etern så var de ju ingen piratradiostation, det var i stället en lucka i lagen. Resultatet blev i alla fall en blåslampa i häcken för Sveriges Radio och plötsligt var det möjligt att sända ”riktig” musik via Melodiradion och P3, en tredje kanal, dessutom blev det tätare mellan nyhetssändningarna inklusive sportnyheterna. Ännu fanns ingen konkurrens från TV, det skulle dröja ungefär fem år, i princip till VM i fotboll i Sverige 1958.

Radio Krut sköt mot etablissemanget som en liten protest, som i alla fall kunde noteras av det mindre än hundratalet medlemmarna i klubben.

Telstar, uppskjuten 10 juli 1962, var den första aktiva kommunikationssatelliten, avsedd för telefon- och datatrafik.

Telstar, uppskjuten 10 juli 1962, var den första aktiva kommunikationssatelliten, avsedd för telefon- och datatrafik.

Ja, det var väl i stort sett det jag hade att berätta om min kompis Janne, som var så duktig med penna och med konstnärspensel. Eller rättare sagt, det var väl det jag ville berätta om och visa just nu. Det finns ytterligare bilder att visa i ett inslag, så jag får nog tillfälle att återkomma med dessa när det passar sig.

Janne poserar i en skamfilad Ford Anglia - året är 1964

Janne poserar i en skamfilad Ford Anglia – året är 1964

En sak till att visa: han ställde gärna upp framför kameran, Janne, poserande i motivet om ingen penna fanns till hands att i stället teckna av detsamma. Så här skulle nog även hans avbildning ha sett ut. Bilen är en Ford Anglia, 1957 eller 1958 eller något sådant.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Motor, Photo blog, Trafik, Uncategorized, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

