Maeslant stormvågsbarriär vid Hoek van Holland …

… en av världens största rörliga konstruktioner

Maeslant storm surge barrier - 2014-08-15

Maeslant storm surge barrier – 2014-08-15

Maeslantkering är en rörlig stormvågsbarriär som ligger vid den tänkta skiljelinjen mellan Nieuwe Waterweg (nya vattenvägen) vid Hoek van Holland (Hollands hörn) och floden Scheur längs städerna Maassluis och Vlaardingen där den rinner ihop med Oude Maas och Nieuwe Maas (gamla och nya Maas). Detta är vattenvägen in mot det lågt belägna Rotterdam.

Maeslantbarriären, med två portar om 240 meter vardera, stänger sig automatiskt när så behövs. Barriären är en del av Delta Works (Deltaprojektet) och en av de största rörliga konstruktionerna i världen (den allra största enligt egen information). Under sex år pågick bygget av barriären innan den invigdes 10 maj 1997 av drottning Beatrix.

Maeslant storm surge barrier - 2014-08-15

Maeslant storm surge barrier – 2014-08-15

Det är inte lätt att från markperspektiv se eller förstå hur barriären fungerar men det syns bättre på nedanstående bild hämtad från: http://en.rotterdam.info/visitors/places-to-go/attractions/210/het-keringhuis/ och det finns ett informationscenter, het Keringhuis, som man kan besöka för att ta del av modeller, bilder och övrig information. Centret ligger alldeles intill konstruktionen, som man kommer till efter att ha kört ganska snirkliga vägar och gator.

Vi körde från Rijswijk, som ligger bara några få mil från Maeslant, men det var genom ett högintensivt område med enorma växthusodlingar (skymtar lite som grå fält till vänster på bilden här under), lite insprängda små lantbrukslandskap, mängder av industrier, tung lastbilstrafik, eviga korsningar och svängar och vägarbeten. Holland i ett koncentrat, tror jag, vad det gäller Randområdet i alla fall. Holländarna brukar ju ibland längta efter utrymmen liknande dem i Sverige och just här är det lätt att förstå den längtan. Den är emellertid sevärd, den här täta delen av den låglänta landet.

Efter den förödande stora Nordsjööversvämningen 1953 beslutades om ett projekt som kallades Deltaverken, vilket blev ett av de största vattenhanteringsprojekten i världen. Deltakommisionen inrättades i februari 1953 för att kunna arbeta fram planer med avsikt att höja de utsatta områdenas säkerhet genom att bygga fördämningar, vallar och barriärer. Oavsett hur man skulle lyckas säkra de farliga områdena så måste ändå inloppen Nieuwe Waterweg och Westerschelde hållas öppna in till både Rotterdams hamn och Antwerpens hamn. Fem rådsbeslut i oktober 1955 blev resultatet från Deltakommissionen, vilket resulterade i Deltaplanen. Projektet förklarades avslutat (i princip i alla fall) 1997 och då hade projekt Deltaverken kostat omkring 5 miljarder euro.

Maeslant storm surge barrier - 2014-08-15

Maeslant storm surge barrier – 2014-08-15

Jag minns översvämningen 1953, kallad stormfloden i Nordsjön 1953 eller på nederländska Watersnood van 1953 eller Ramp van 1953. Jag var inte så gammal men hade i alla fall börjat skolan. Det lät alldeles otroligt att ett helt land hade lagts under vatten. Nu var det inte hela Holland som drabbats men det var illa nog som det var.

Det var inte bara Nederländernas kustområden som drabbades natten mellan 31 januari och 1 februari även om det var mest förödande där och 1.853 människor fick sätta livet till i Holland enligt officiell statistik. Även Storbritannien fick ta del av stormfloden och där omkom 307 människor, i Belgien 28 och dessutom drunknade 224 personer på havet då en färja (Princess Victoria) och några fiskebåtar sjönk. Också (Väst-)Tyskland och Danmark kände av ovädret.

För Storbritanniens (Englands) del så ledde katastrofen till att the Thames Barrier kom att byggas men först 20 år senare.

Maeslant storm surge barrier - 2014-08-15

Maeslant storm surge barrier – 2014-08-15

TidningsklippJag kommer ihåg att i den lilla landsbygdsskola där jag försökte insupa kunskap så hade vi barn med oss slantar att stoppa i en insamlingsbössa som vår lärare administrerade och vi var nog lite stolta över att kunna bidra med något till de drabbade holländarna. Engagemanget och givmildheten var god i hela Sverige, det verkade som att de flesta ville vara med och bidraga med något, pengar till insamling vanligtvis.

Ett nytt Deltaprojekt har startats och det sträcker sig 50 år framåt i tiden och kommer att kosta enorma pengar, jag har sett siffran 75 miljarder Euro för satsningen. Inte minst klimatförändringar påskyndar projektet, säkerheten måste förbättras för invånarna i områden som kan vara utsatta för inkommande vatten med höga nivåer och även infrastrukturen måste skyddas.

Bogserbåt nära Maeslant storm surge barrier - 2014-08-15

Bogserbåt nära Maeslant storm surge barrier – 2014-08-15

Bogserbåten, som verkar vara en ubåt på väg att dyka, heter Fairplay I, är stationerad i Rotterdam och ingår i Fairplay Towage, eller Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei, med huvudkontor i Hamburg.

Vi lämnade het Keringhuis, Publikscentrum Water och den stora rörliga barriären och fortsatte via färjan Connexxion (färjebolaget Connexxion Water) från Maassluis över flodgrenen Scheur till Rozenburg och vidare till den lilla staten Brielle för lunch, men det får jag återkomma till.

 o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Båtar och fartyg, Bildblogg, Bilder, Fotoblogg, Holland, Nederländerna, Photo blog, Sommar, Uncategorized, Vatten, Väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s