Falkenberg Classic -14 – rapport från depån …

… med gubbar vid huven eller under bilen eller i den – 2014-09-13

Miller Boyle Valve  Special - Falkenberg Classic -14 - 2014-09-13

Miller Boyle Valve Special – Falkenberg Classic -14 – 2014-09-13

Placera en gammal bil på en väl synlig plats och strax samlas där en fång gubbar av diverse årgångar (och en eller annan gammal fotograf som avbildar bilen och gubbarna). Det är ungefär som en dammodebutik vid en befolkad gata i stan, den butiken är för kvinnor som ett fluster är för bin och som en Miller Boyle Valve Special 1930 är för nämnda grupp av herrar. 

Den här bilen var anmäld till 2014 års upplaga av Falkenberg Classic av Johnny Karlsson, tävlande för Växjö SVK, i klass 10 A-D Prewar, förkrigsbilar. Det är alltså ett fordon från 1930 som ursprungligen beställdes av en Mr Michael J. Boyle, kallad Mike förstås, som var fackföreningsordförande för Chicagos elektrikerförbund. Bilen var en av de två som Mike ansåg sig behöva för att ställa upp i Indy 500. Jag antar att den var designad av Mike Boyle själv medan den legendariska racingingenjören Harry Miller byggde den. Bilen har förstås en historia att berätta fram till dess att Johnny Karlsson lyckades komma över bilen i december 2012, men den historien får ni fråga Johnny om.

5:a, 2:a och 3:a kom ekipaget i respektive kval, heat 1 och heat 2 men jag vet inte hur viktigt det är att placera sig bra jämfört med att ta den gamla dyrgripen okrockad in i mål.

Miller Boyle Valve Special - Falkenberg Classic -14 - 2014-09-13

Miller Boyle Valve Special – Falkenberg Classic -14 – 2014-09-13

Att Boyle Valve ingår i bilens namn beror på att Mike, förutom att vara fackföreningsboss, också var ägare till Boyle Valve Company, som tillverkade motorventiler till racerbilar. Bilracing var en livspassion för Mike och hans intresse kan härröras bak till den moderna bilens intåg. Han var född 1879, gick med i IBEW (International Brotherhood of Electrical Workers) vid 16 års ålder, jobbade som elektriker och blev ganska tidigt en omstridd fackföreningsledare i Chicago. Hans företag Boyle Valve Company växte och gav på 1930-talet Mike både resurser och kontakter nog för att starta ett eget racing team. Han engagerade en av de bästa ingenjörerna i landet, Harry ”Cotton” Henning, och några av de bästa förarna, bland andra Wilbur Shaw.

Boyle lyckades köpa en äldre modell av Maserati, det var Henning som skickades till Italien för att slutföra det uppdraget. Mike hade nog helst önskat köpa från en tysk biltillverkare men dessa, eller europeiska över huvud taget, var inte villiga att sälja sina racerbilar till privata aktörer. Maserati drogs emellertid med ekonomiska problem och var alltså villiga att sälja till rätt pris. Den inköpta bilen blev en av de mest berömda bilarna i (Indianapolis) Indy 500:s historia. 1939 och 1940 vann bilen med Wilbur Shaw vid spakarna. 140.000 åskådare var på plats 1940 för att se 32 förare tävla i det årliga racet, de flesta tycks ha varit mest nyfikna på Maserati Boyle Special. Shaw blev den förste att vinna två år i rad.

Fotnot: De flesta faktauppgifterna i inslaget är hämtade från The IBEW’s Racing Legacy, IBEW Journal, Spring 2008.

Ford GT40 - Falkenberg Classic -14 - 2014-09-13

Ford GT40 – Falkenberg Classic -14 – 2014-09-13

Janne Kling har 2014 varit i Sydafrika och tävlat i historisk racing, för bilar årsmodell 1965 eller äldre, tillsammans med bland andra Lennart Bohlin och Kennet Persson, men såvitt jag förstår så var inte ovanstående bil med på resan. Vet inte om det var fler än en tävling som gällde i Sydafrika men ett av dem var i alla fall Swartkops raceway i Pretoria. Tre bilar skeppades till Sydafrika: en Ford GT 40 som kördes av Kennet Persson och Lennart Bohlin, en annan GT 40 som kördes av Janne Kling och Robert Enestedt och så var också en Lotus Elan med på resan och den rattades av Lars Bondesson.

Ford GT40 - Falkenberg Classic -14 - 2014-09-13

Ford GT40 – Falkenberg Classic -14 – 2014-09-13

Janne Kling och Forden, tävlande för KAK (Kungliga Automobil Klubben) fanns inte med i den officiella programmet för Falkenberg Classic -14 men tävlade i klass 7 GT, GTS 65 Per E-F inkl GTP (GTP 1-3). Det blev en 2:a plats i kvalet (efter Kennet Persson) och likadant blev det i både första och andra heatet.

Saab 93B - Falkenberg Classic -14 - 2014-09-13

Saab 93B – Falkenberg Classic -14 – 2014-09-13

Anders Johansson från Bjärred och hans Saab 93B får bärhjälp från banan, och de får också åka hiss, men det är sånt som händer i veteranklasserna (och i alla andra klasser också förresten). Anders, representerande MSCC (Malmö Sports Car Club), och Saaben, tävlade i klass 2, CT- 65 till 1000 cc, benämnd Tusencupen.

Placeringsmässigt i tävlingen så pendlade det runt en 20:e plats i kval och de två heaten. Mannen bredvid 93:an verkar ha uppmuntrande ord att säga och kanske har han själv ägt en Saab 93B. Den versionen tillverkades under åren 1957 till 1959 och den gula bilen lär vara en av de 29.830 som tillverkades under den perioden.

Porsche 911 S/T - Falkenberg Classic -14 - 2014-09-13

Porsche 911 S/T – Falkenberg Classic -14 – 2014-09-13

Bengt-Åke Bengtsson från hemmaklubben Falkenbergs MK har fått problem med sin Porsche 911 S/T, olja läcker från motorn. Tävlingsklassen för Porschen heter Klass 6, CT GT, GTS 66-71 per G. Bengt-Åke fick en 10:de plats i första heatet men kunde inte starta i kvalet eller i andra heatet.

DKW AU 1000 Coupé 1959 - Falkenberg Classic -14 - 2014-09-13

DKW AU 1000 Coupé 1959 – Falkenberg Classic -14 – 2014-09-13

Ovanstående DKW AU 1000 Coupé från 1959 ägs av Arne Brorsson från Halmstad, det läste jag på en lapp fastklämd under vänstra vindrutetorkaren.

DKW står för tyska Dampf-Kraft-Wagen (ångbil egentligen), det är i alla fall vad som sägs vara den avsedda betydelsen. AU är förkortningen för Auto Union, det var den koncern som DKW ingick i. DKW grundades faktiskt av en dansk, Jörgen Skafte Rasmussen, som i Sachsen började bygga tvåtaktsmotorer 1916. Hans företag provade också med ångbilar, detta på grund av att tiden för första världskriget var en tid med bränslebrist, men efter kriget blev det i stället motorcykel- och personbilstillverkning. 1932 kom DKW att ingå i den nya koncernen Auto Union tillsammans med bland annat Audi. De fyra ringarna som ses, eller anas, i DKW:ns front, är ju Audis märke. AU 1000 byggdes under åren 1958-1963.

Enligt annonsen nedan, från 1959, kostade den här varianten av DKW 10.300 kronor som nybil, vilket skulle motsvara drygt 120.000 kronor i dagens penningvärde.

DKW - annons från 1959

DKW – annons från 1959

Så här står det i annonsen, som finns i ett extranummer från bildtidningen Se 1959 efter Ingemar Johanssons seger i VM-matchen i tungviktsboxning mot Floyd Patterson:

”Ja just det – nu kan Ni även få DKW:s lyxmodeller i populära prislägen. DKW:s popularitet ökar ständigt över hela världen – ett faktum som framgår av den med 34 % ökade produktionen och försäljningen under 1958. Därför kan nu priserna sänkas även på den svenska marknaden.

Det betyder att även de båda lyxmodellerna med 45 resp. 50 hästars motor och med utrustning i lyxklass kommer ned i populära prislägen. Nu kan Ni verkligen få lyx till vardagspris!

NU! DKW Coupé Limousine 8.350:- * / DKW Coupé de Luxe 8.900- * / DKW AU 1000 Coupé 10.300:- * / DKW Herrgårdsvagn 9.950:- *.

* Ovan angivna riktpriser inkluderar värme med luftkonditionering, kylargardin, godkänt rattlås, optisk signal, slanglösa däck m.m. Priserna gäller fritt importhamn, exkl. oms. o. lev.-trimn.

Återförsäljare och serviceverkstäder över hela landet / Generalagent: Nordisk Autoimport AB – STOCKHOLM 3, Tel 24 13 20.”

Något riktnummer till Stockholm anges inte. Jag kommer faktiskt inte ihåg om det gick för oss i provinsen att ringa direkt till Stockholm med hjälp av riktnumret 010 (ändrades 1962-63 till 08) eller om det skulle telefoneras manuellt med hjälp av telefonist.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Cars, Classic Cars, Falkenberg, Fordon, Fotoblogg, Halland, Motor, Motorsport, Photo blog, Racing, Sport, Uncategorized, Underhållning, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s