… med rishögar och såna som kanske blir …
En Chevolet Impala V8 1961 som kanske har sett bättre dagar. Avgasröken ligger som en sommardimma baktill. Det är fredagskväll mitt i sommaren i sommarstaden Varberg. Fast Varberg finns under de andra årstiderna också.
Ett (mindre) bra sätt att testa däckkvalitet är att med stillastående bil låta däcken snurra mot asfalt eller gatsten, att göra en burn out. Om man har råd, vill säga, en del av däcken blir ju kvar på underlaget. Publik skall det finnas också, helst ingen polis.
Jag tror att det är en Pontiac Parisienne 1963 här ovan men alldeles säker är jag inte. Jag är bara säker på att även den här bilen har sett bättre dagar.
Än är det väl för tidigt att åka hem, även om inte solen skiner längre?
Volvo PV 1954 ur PV800-serien, ofta kallad Suggan, var en bil av taximodell (droska) som introducerades 1938. Den modell som ses ovan, med platt nos i stället för som den tidigare med spetsig front, kom till 1950. Den var stor, även inuti, det fanns generöst med plats för benen, det kunde jag konstatera vid de få tillfällen på 1950-talet då jag som grabb kunde åka i en sådan. 1957 lades tillverkningen av PV831/832 ned.
(Det var förresten en sådan här taxi/droska som den taxichaufför körde, som jag har berättat om ett tidigare inslag, när en ganska märklig historia utspelade sig alldeles i början av 1950-talet. Händelsen inträffade vid det ställe där min familj bodde då).
Det är alltid praktiskt med ett takräcke och några extra strålkastare.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o