… en vintrig dag strax före jul 2010
Jag var uppstigen före tuppen, mitt i natten närmare bestämt, tuppen var faktiskt inte ens vaken. Orsaken till det tidiga uppvaknandet var att jag skulle köra de nästan 10 milen till flygplatsen och det var snöyra ute, så jag var väldigt osäker på väglaget. Det infrysta planet på bilden ovan var det som snart skulle förflytta mej och övriga passagerare till Amsterdam Airport Schiphol. Avfärd omkring 06:30 – 07:00, jag minns inte klockslaget riktigt.
På grund av den tidiga avfärden hemifrån och att det gick bra med bilkörningen i snöunderlaget så närmast hängde jag sedan på låset till till Landvetters flygplats. Nästan tomma lokaler, jag kunde rumstera om lite hur jag ville, men ovanligt tomt var det.
Tanken var att gossen och jag skulle skulle stråla samman på den holländska flygplatsen vid åttatiden ungefär. Han skulle anlända före mej var det tänkt, redan vid 6-tiden, men nu var det så att den europeiska kontinenten hade drabbats av snökaos och kyla. Jag fick redan på kvällen innan ett meddelande från sonen att hans flyg var kraftigt försenat och att Malaysia Airlines passagerare på flyget till Amsterdam skulle få tillbringa ett flertal nattliga timmar på ett hotell, i eller strax utanför Kuala Lumpur, innan det kunde bli tal om att resa vidare. Han hade bokat in sig på ett lite billigare flyg på sträckan Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam, men det hade nog inte spelat någon roll om det i stället varit ett direktflyg från Singapore till Amsterdam, (sonen hade bott i Singapore sedan drygt tio år men nu skulle han flytta till Holland). Det försenade flyget var inte mycket att göra åt, nästan alla flyg från långt bortifrån var försenade på grund av det europeiska ovädret. Själv anlände jag dock nästan enligt tidtabell och skulle få tillfälle att beskåda Schiphol Airport lite mer i detalj.
Det var inte bara jag som hade stigit upp tidigt den här morgonen, det var tydligt, och många var, liksom jag, påverkade av alla förseningar. Jag hämtade min väska på bandet och klev ut från de slutna avdelningarna, hittade bagageförvaring en trappa ned och låste in väskan i ett skåp som jag hoppades kunna komma in i när jag ville hämta hämta den igen. En fika och sedan gällde det att kunna fördriva tiden, det skulle säkert ta 7-8 timmar. Hade ingen lust att ta mig någon annan stans under väntetiden, ut i kylan, för inne på flygplatsen var det varmt och gott.
En hel del ”happenings” ägde rum för att förströ de väntande, till exempel i form av de säregna figurerna härovan. Jag tror inte att de hade någon annan uppgift än att locka till ett skratt. Kvinnan med cello på bilden nedan ingick i en ensemble tillsammans med andra artister med fiol, tvärflöjt och sång.
Wheel of Energy365 var placerad strax utanför huvudingången, vid January Dellaertplein, och är/var en roterande anordning nästan 7 meter i diameter och nästan 3 meter bred. Tre löpare, som anmält sig i förväg, kan tillsammans driva hjulet runt, en ensam löpare, som ovan, klarar det också. Wheel of Energy365 är del av stiftelsen Marathon365 Foundation, skapad av Richard Bottram, maratonlöpare och mannen bakom projektet mot cancer, ”Run Against Cancer”, 2006/2007. Det snurrande hjulet har byggt av Smulders Group i Helmond.
”From 10/10/2010, the Wheel of Energy365 will be moving day and night, through summer and winter, in sunshine and rain, heat and cold, to raise money and generate support for people living with cancer and their families”.
Nån gång vid 17:00-18:00-tiden anlände verkligen planet från Kuala Lumpur och far och son kunde krama om varandra och äntra tåget söderut för att sedan checka in på ett Bed & Breakfast, Soul Inn, i den gamla ”prinsstaden” Delft. Det var verkligen svinkallt i Delft och rejält med snö och is. Det lilla frukosthotellet var låst och obemannat men utrustat med högtalartelefon, så att man kunde komma i kontakt med innehavaren och bli insläppt. Det var nästan lika kallt därinne som utanför och rummet var pyttelitet men annars var det ett trevligt ställe. Rummet blev snabbt varmt med hjälp av radiatorn (elementet), men i övriga utrymmen var det fortfarande svinkallt. Ett sommarboende i första hand.
Tornet på den gamla kyrkan Oude Kerk lutar verkligen rejält, det är inte bara en förvrängning på grund av kameralinsens vidvinkel. Hur som helst, efter mat och öl på en liten restaurang och sedan välförtjänt nattsömn kunde sonen nästa dag göra ett besök vid det nya jobbet och sedan var det dags att söka lägenhet, huvudsyftet med resan. Det finns faktiskt ganska gott om boställen i Delft, det är ju en universitetsstad, så där är ganska hög omsättning på lägenheter. Boendeärendet klarades av, så lite tid blev över för sight-seeing bland alla frusna kanaler.
Efter några kylslagna dygn i Delft så var det dags att återvända till Sverige för att fira jul. Begivenheterna på Schiphol lockade fortfarande en del publik, som till exempel den cirkulära konstruktion som syns på bilden till vänster. Egna bilen på parkeringen vid Landvetter såg på utsidan ut som insidan av ett frysskåp och var invändigt minst lika kall som på insidan av frysskåpet. Startade gjorde den i alla fall, bilen, utan minsta problem.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o