En resa i Limousin genom södra Sverige 1965 – del 2 …

… med avstickare till Helsingör i Danmark

m/s Primula - Hälsingborg med Rådhusets torn t.v. och Kärnan i mitten - 1965

m/s Primula – Hälsingborg med Rådhusets torn t.v. och Kärnan i mitten – 1965

Färjebiljett

ms CarolaVår lilla Volkswagen Limousine 11A/1950 stod parkerad i Hälsingborg i närheten av den fastighet där den snälla mostern bodde i en lägenhet (eller tog vi bilen till hamnen? – jag minns inte), vi skulle i alla fall åka färja över sundet till Helsingör. Vi åkte med rederiet LB (Linjebuss International) och med m/s Carola i åtminstone en riktning, annars var det s/s Betula, m/s Pendula eller m/s Primula att välja på för den andra riktningen. På hemvägen mötte vi emellertid Primula i hamnen i Hälsingborg så  det var inte med den färjan som vi åkte över Sundet 1965.

Med LB över Sundet

Med LB över Sundet

KvicklyInga bilder från Helsingör att publicera, förutom några på resenärerna själva men som inte kommer med här, så det var nog inte så intressant där i Helsingör heller (liksom tidigare ej i Halden). Lite promenader på gaderne och ett eller annat inhandlat men sedan bar det över Sundet till den svenska sidan igen. Prat och samvaro med moster och kusin och nästa dag så bar det iväg österut och vidare längs med kusten på den sidan åter upp mot Katrineholm fast via Öland.

Blomstergården - Eringsboda - 1965

Blomstergården – Eringsboda – 1965

Vykort - EringsbodaDet blev dock ett stopp innan Öland, nämligen för ett besök vid Blomstergården i Eringsboda, om vilken det skrevs så här i en tidning: ”250.000 besökare per år har den privata blomstergården i Eringsboda i Blekinge, numera känd över hela Europa”.

Färjan Revsudden - Stora Rör - 1965

Färjan Revsudden – Stora Rör – 1965

Vykort - Revsudden - Stora Rör 1Limousinen puttrade duktigt vidare och vi körde mot Revsudden, som är en … ja, udde, i Kalmarsund. Eftersom detta var före 1972, året då Ölandsbron invigdes, så var det färja från Revsudden mot Stora Rör på Öland som gällde. Överfarten tog inte så lång tid  och vi körde strax söderut mot Ölands Södra Udde där den nästan 46 meter höga fyren Långe Jan lockade.

Fyren Långe Jan - Ölands Södra Udde - 1965

Fyren Långe Jan – Ölands Södra Udde – 1965

Vykort - Ottenby fågelstation 2På den södra udden samsades då, och samsas också i dag, Långe Jan med en fågelstation, Ottenby fågelstation. I samband med tillkomsten av Sveriges Ornitologiska Förening 1946 grundades även stationen och där har sedan dess skett ringmärkning av flyttande fåglar. Ottenby på Ölands södra udde är nämligen en klassisk fågelmark, det är en riktig knutpunkt för de stora flyttfågelstråken.

Borgholms slottsruin - 1965

Borgholms slottsruin – 1965

Vykort - häst vid Borgholm Ja, sen var det dags för Borgholm och den slottsruin, som minner om det slott Karl X Gustav lät bygga där i mitten av 1600-talet, innan det med vår VW bar åter över Kalmarsund med någon av de bilfärjor som 1965 trafikerade linjen Stora Rör – Revsudden (och åter), nämligen Ölandssund I, III och IV. 

I Påskallavik övernattade vi tillsammans med den tappra Limousinen innan det via bland annat Valdermarsvik bar mot sörmländska trakter igen.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Båtar och fartyg, Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Höst, Photo blog, Resor, Trafik, Uncategorized, Vatten, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s