… med hjälp av en Allgaier traktor tillverkad 1953
Jag har nyligen återuppväckt bekantskapen med en gammal arbetskamrat (det var länge sedan vi jobbade på samma ställe, därav ”gammal”). Jag besökte honom helt nyligen och vi satt och bläddrade i ett av hans fotoalbum. Han, liksom jag, är (har varit) fotointresserad. I ett av Eriks (den tidigare jobbarkompisen heter så) album hittade jag två bilder som uppvisar en farbror till honom i aktivt arbete omgiven av potatisplantor. Det var inte i första hand Eriks nära släkting som intresserade mig utan det var den för mej ovanliga traktorn. Det visade sig vara en tysk Allgaier A-111 som styrdes därute i potatislandet. Farbror sitter inte på traktorsitsen utan han står på den bakomvarande potatiskuparen för att få densamma att tränga ned tillräckligt djupt i sandjorden/svartjorden, lutar sig fram över sitsen och styr med vänsterhanden. Högerhanden håller i en spak. Året är ungefär 1985, potatislandet kupades strax söder om Tvååker, som i sin tur ligger sydost om Varberg, som är beläget på västkusten söder om Göteborg.
Porsche-Traktor påbörjade 1950 ett samarbete med Firma Allgaier Werke GmbH i Uhingen, Tyskland, som hade startat sin traktortillverkning 1948. 1955 sålde Allgaier sin traktor- och motortillverkning till Porsche-Diesel Motorenbau GmbH. Företaget Söderberg & Haak i Stockholm och Malmö-Staffanstorp var svensk importör av Allgaier och Porsche traktorer. De första Allgaiertraktorerna i serien A-111 utkom 1952 och tillverkades till och med 1956. Under åren 1956-1958 tillverkades traktorer med Porsche dieselmotorer. 1955 kostade en Allgaier A-111 ungefär 6.000 svenska kronor, då i utförande med manuell lyft där bak.
Erik berättade också en anekdot om en man, som med plog avsåg att plöja med traktor i den aktuella trakten. Kanske med en Allgaier, kanske med ett annat fabrikat, jag vet inte vilket fabrikat det var. Mannen hade i förväg placerat ut pinnar i rak linje rakt över mitten av åkern för att få en perfekt rak plogfåra, som lantbrukare i omgivningen sedan skulle kunna beskåda och motvilligt kunna konstatera att det var allt en rackans skicklig jäkel på att plöja rakt och fint.
Iväg bar det, blicken var riktat rakt framåt, händerna kramade ratten, traktorn rullade över gärdet noggrant följande träpinnarna och allt verkade perfekt. I andra änden på fältet stannade bonden, vände sig belåtet om för att beskåda resultatet av sitt perfekt planerade och väl genomförda arbete. Det nöjda uttrycket i ansiktet förbyttes till ett helt annat uttryck när han tittade bakåt. Inga fåror. Varför? Ingen plog bakom traktorn. Plogen stod fortfarande kvar 200 meter bort, där plogskäret skulle ha börjat skära snörräta linjer. Plöjaren hoppade av traktorn, sparkade till den (med en viss rätt, det var ju ändå traktorn som skulle haft plogen med sig), och utbrast: ”står du kvar där borta, din jävel”. Där slutar historien eftersom jag inte känner till fortsättningen, men naturligtvis så återvände väl traktorn till plogen och plöjningen återupptogs.
Traktorn på bilderna ovan och under, Allgaier A-111, är fortfarande i livet så att säga och jag har fått möjligheten att se den och att fotografera den. Den startar fortfarande utan att tveka och låter som en fiskeskuta när motorn är igång. Tillverkningsåret för denna klenod är 1953 och man kan se att den byggdes av Allgaier Werkzeugbau G.m.b.H. Abt. Presswerk, Uhingen, Württemberg.
Den 1-cylindriga 4-takts dieselmotorn är försedd med virvelkammare. Kallstart sker med hjälp av elektriska glödspiraler och motorn spottar ut en del rök när den väl har tänt till. Den utvecklar (utvecklade) 12 hk DIN vid det normala varvtalet 2200 rpm, bränsletanken rymmer 30 liter. Hjuldimensioner är 4.00-15″ fram och 8-24″ på bakhjulen.
Förutom Allgaier-traktorn så fanns det en hel del gamla fordon och fordons- och drivmedelsrelaterade saker att titta på i närheten och jag ber att få återkomma i detta forum med bilder på och information om dessa trevliga ting i ämnet bensiniana.
Här ovan är en yngre släkting till Allgaiern. Namnet har nu ändrats till Porsche Standard och denna 24 hästars version är av årgång 1958 och var utställd 2015-07-18 på Wheels & Wings vid Falkenbergs Motorbana. Fordonets ägare heter Yngve Hilbertsson.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o