… med Superhjältar mot cancer, en superdyr BMW och lite annat
Det var ganska svårt att inte upptäcka Superhjältarna, de är ju iögonfallande. En av dem på bilden är inte Superhjälte, ni anar nog vem. Så här beskriver sig hjältarna:
”Vi är en ideell förening från Göteborg. Vårt uppdrag är att skänka hopp och glädje till sjuka och utsatta barn. Vi bär superhjältedräkter och besöker utan kostnad barnsjukhus. Vi besöker även företag och organisationer mot betalning. Vårt mål 2015 är att skänka 50 000 kr till Barncancerfonden. Från start gick vinsten till Cancerfonden. Alla som arbetar med Superhjältar mot cancer jobbar helt ideellt. Vi har vanliga dagjobb i grunden och jobbar med detta på vår fritid”.
För mer information, klicka på den lilla bilden ovan till vänster eller klicka här, så kommer ni till Superhjältarnas hemsida, en sida med och om vardagarnas och helgdagarnas superhjältar. Stora bilden: Spindelmannen känner jag igen, kanske är det Batman och Batgirl också? Är lite osäker på de övriga. På min tid var det Tarzan, Fantomen, Mandrake (uttalades precis så då, på svenska, inte mändreijk), Läderlappen (Batman i dag alltså) och Robin, Stålmannen och Kalle Svensson som var de stora hjältarna. Kalle Svensson? Jo, han var fotbollsmålvakt i landslaget och i Hälsingborgs IF (det stavades med ”ä” förr i tiden, fram till 1971), han var nog min största hjälte.
Nu är Superhjältar mot cancer mina stora idoler!!
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
Det är ovanstående BMW som är superdyr, 1.400.000,00 kronor kostar detta exemplar att inhandla. Det är en BMW i8 sportbil med kombinerad förbränningsmotor och elmotor och med en högsta effekt av 362 hk / 266 kW, vilket skall räcka för att skynda fram 0-100 km/tim på 4,4 sekunder. Då får man ändå tänka på att ett batteripaket ingår i bilens vikt. Bränsleförbrukningen anges till 2,1 liter /100 km.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
Den här Sonetten inköptes 1983 i delar, vilka under åren 1985-1986 renoverades och monterades samman till en så småningom röd och lysande blank Saab Sonett V4 97 av 1968 års modell. Modellen som sådan introducerades i mitten av 1967 med en Ford V4 65 hästkrafters motor under den nydesignade motorhuven och med lättviktschassi och glasfiberkaross. Under 1968 tillverkades 899 stycken Saab Sonett V4.
Så nätt den är! Ja, de orden från konstruktören Rolf Melde när han såg den första färdiga sport roadstern byggd av Saab lär ha inspirerat till namnet Sonett. Eller inte. En annan version, kanske den rätta, säger att Sonett varit ett aktuellt namn för en Saab sedan 1947 men inte ansetts tillräckligt kraftfullt. Nu passade det i alla fall bra att namnge en liten nätt sportbil på det sättet.
Denna Volvo P 1800 ES (in English) av årsmodell 1973 har en motor av typen B 20 E och utvecklar 124 hk vid 6000 rpm. Den har en automatisk växellåda av typen BW 35 och ett tvåkretssystem med skivbromsar runtom. Mätarställningen visar 3000 mil.
P 1800 såg dagens ljus 1961 och projektet hade genomförts inte minst genom projektledaren Helmer Petterssons engagemang. Hans son Pelle, som hade en pratikplats hos det italienska designföretaget Frua i Turin, fick uppdraget att rita den nya sportbilen. Det italienska företaget med ägaren Pietro Frua i spetsen var förstås delaktiga i skapandet. Nästan onödigt att tillägga är väl att P1800-modellen sedan fick stor uppmärksamhet och blev väldigt populär genom sin medverkan som äventyraren Helgonets bil i den brittiska TV-serien Helgonet med skådespelaren Roger Moore i huvudrollen.
Bilens nuvarande ägare heter Dick Gustafsson, den förste ägaren var den amerikanske skådespelare Dick van Dyke, född 1925. Han beskrivs förutom som skådespelare också som komiker, författare, sångare, dansare och producent och har en nästan 7 decennier lång karriär bakom sig. Dick (Richard Wayne) är kanske mest känd i Sverige för TV-serien The Dick Van Dyke Show. 2012 gifte sig den då 86-årige Dick van Dyke med den 40-åriga Arlene Silver.
Bilen har uppenbarligen inte rullat så mycket, 3000 mil alltså om mätarställningen är korrekt. Mellan de två Dick och Dick har en Peter Svensson och en Rune Svensson ägt bilen, ingen av dessa fyra tycks ha haft den för långfärder.
Stor mängd besökare som vanligt på Tjolöholm Classic Motor och långa bilköer in från ”gamla E:6:an” mot slottsområdet vid Tjolöholm, som ligger inom Kungsbacka kommun. Men, också som vanligt, arrangörerna behärskar den delen till fulländning tycker jag. Snabb och effektiv inslussning både vid betalstationen och då det gäller att placera bilen på parkeringens gräsunderlag (tack till molngubbarna för att det inte regnade). Och tack till alla färgstarka människor som flockades runt bilarna. Många var som hämtade ur Roys och Rogers bekantskapskrets eller också liknade de Mackens kunder och en del pratade precis som dessa, både dialektalt och initierat om bilar. Så ska de’ va’!
Till sist en BMW, precis som först. Denna version är dock äldre än storebror eller storasyster, vilket nu i8 är, för BMW Isettan ovan är från 1959. Den saknar de flesta av de hästkrafter som storebror/storasyster har. Tolv stycken hästkrafter under huven på den lilla BMW:n, tänkte jag säga, men blev lite osäker på var motorn finns eller rättare sagt hur man når den. Från en baklucka antar jag. Åren 1955-1962 tillverkades Isettan, från 1959 med tre hjul och blev då och därmed också lämplig för innehavare av (enbart) äldre svenska motorcykelkörkort. Johan Jörneman heter ägaren till detta fina exemplar av trehjulig bil.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
Underbart
GillaGillad av 1 person