Gamla bilar i verkligheten och i tecknad form …

… på Louwman Museum i Den Haag och i OA:s fantasivärld

1907 - Napier 60-HP T21 Edge - Louwman Museum, Den Haag - 2013

1907 – Napier 60-HP T21 Edge – Louwman Museum, Den Haag – 2013

Jag börjar med den nyaste bilen, Napier 60-HP T21 Edge, en brittisk bil från 1907. Det är ett av de första fordonen man ser när man i kronologisk ordning vandrar förbi dem i det otroligt fina Lowman Museum i Den Haag, Nederländerna. Bilen är utrustad med en 7.7 liters sexcylindrig motor och har en gång i tiden körts med en angiven maximal hastighet av 123 km/tim.

Selwyn Francis Edge - 1904

Selwyn Francis Edge – 1904

Selwyn Francis Edge var den bäste säljaren hos Napier & Son. 1907 öppnades en racingbana, Brooklands Motor Course utanför London, och Edge beslutade sig för att köra en Napier på den banan innan den officiellt öppnades, att köra non-stop under 24 timmar. Banan var inte belyst utan facklor lyste upp den under de mörka timmarna. Under detta dygn, varv efter varv runt banan, hann Edge enligt uppgift tillryggalägga 2.537 kilometer med en medelhastighet av 105 km/tim. Detta resultat stod sig som ett rekord under 17 år.

"An automobile with her foal" - teckning av O. A. - Oskar Andersson - 1906

”An automobile with her foal” – teckning av O. A. – Oskar Andersson – 1906

Oskar Andersson (1877-1906), signaturen O.A., var en skämt- och karikatyrtecknare och kanske också serietecknare, se bilderna nedan med ”Mannen som gör hvad som faller honom in”. Han var en genuin stockholmare och ekenskis* och verkade samtida med Albert Engström.

Oskar AnderssonOskar fick tidigt arbete på Kungliga myntverket, gick senare på Tekniska skolan och därefter på Tekniska skolans Högre Konstindustriella skola. Han efterträdde 1897 Albert Engström på tidningen Söndags-Nisse, där redaktören hette Hans Zetterström, mera känd som Hasse Z. Albert Engström hade i stället för att arbeta vidare hos Hasse Z själv startat skämttidningen Strix, där också O.A. senare medverkade.

*Från slutet av 1800-talet och framåt användes Eken som smeknamn på Stockholm. Namnet härstammar från knallarnas språk månsing vars namn på Stockholm var Storhäcken eller Stockhäcken (där ‘ä’ uttalas som ‘e’), något som senare förkortades via häcken till eken. En manlig stockholmare kallas följaktligen för ekenskis. Namnet är numera mindre använt. (Hämtat från Wikipedia om Stockholm)

"The man who does what occurs to him" - O. A. - 1905

”The man who does what occurs to him” – O. A. – 1905

De bilder i detta inlägg som är skapade av O.A. är hämtade ur ”Oskar Andersson OA”, en bok av Gunnar Jungmarker, Sveriges Allmänna Konstförenings publikation LV, tryckt och utkommen 1946, ett loppisfynd för min del.

1903 - Napier 100-HP Gordon Bennet Racing Car - Louwman Museum, Den Haag - 2013

1903 – Napier 100-HP Gordon Bennet Racing Car – Louwman Museum, Den Haag – 2013

Det här är en Napier 100-HP Gordon Bennet Racing Car från 1903 och det är en ”British Racing Green” tävlingsbil med 11.1 liter fyrcylindrig motor som en gång har uppnått en topphastighet av 132 km/tim. James Gordon Bennet, som var tidningsmagnat och ägare av The New York Herald, hade startat en årlig biltävling för nationslag, 1 - Gordon Bennet CupGordon Bennet Cup, och därtill förstås skänkt en pokal. Racet kördes på allmänna vägar i det land varifrån föregående års vinnande lag härstammade.

1902 vann ett brittiskt lag tävlingen, men eftersom det var inte tillåtet att tävla på allmänna vägar i Storbritannien så kördes tävlingen 1903 i stället på Irland. För att hedra värdlandet så målades Napier-bilarna gröna, det är Irlands nationalfärg. Grönt blev också  fortsättningsvis färgen på dessa bilar. Vid 1904 år tävling i Nice uppnådde ovanstående bil topphastigheten 132 km/tim med Mark Mayhew vid ratten men han blev i loppet besegrad av Gobron-Brillié-bilar.

Louwman Museum - Den Haag - 2013

Louwman Museum – Den Haag – 2013

"Horse: An automobile that elapses! And so he has probably bought him to be quiet, easy-going and safe."

”Horse: An automobile that elapses! And so he has probably bought him to be quiet, easy-going and safe.”

Det är ju en bit över hundra år sedan OA skapade de lätt absurda teckningarna och skämten är således också  från den tiden men både bilder och skämt står sig ganska bra även i dag (tycker jag).

Hasse Z (Hans Zetterström) på Söndags-Nisse (senare Söndags-Nisse Strix) blev både mentor och god vän till Oskar Andersson. OA hade det annars svårt med det sociala livet, han var svår att komma inpå livet, och han blev lite driftkucku eftersom det ofta blev fel för honom, hur han än försökte. Med hjälp av teckningarna kunde han i alla fall få revansch, han kunde driva med allt och alla, men de personliga problemen blev till slut för stora och han avslutade själv sitt liv i november 1906, ännu inte 30 år fyllda.

The whole world is now becoming full of automobiles and this little drawing shows what is called a cortège in the future - Oskar Andersson, O.A. - 1899

The whole world is now becoming full of automobiles and this little drawing shows what is called a cortège in the future – Oskar Andersson, O.A. – 1899

Självporträtt Oskar Andersson

Oskar Andersson, O.A., bildsatiriker

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

"Bullerbilen" 1898 - Jöns Olsson - Svedinos Bil- & Flygmuseum - 2014

”Bullerbilen” 1898 – Jöns Olsson – Svedinos Bil- & Flygmuseum – 2014

Bullerbilen byggdes 1898 av gasljusinstallatören Jöns Olsson i den mekaniska verkstad, som han startat i Falkenberg år 1865. Det var en av Sveriges första explosionsdrivna bilar. Svensk-amerikanen Elof Karlsson, ursprungligen från Långås norr om Falkenberg och nyss hemkommen från Amerika, bidrog med idéer och pengar. Han hade i Amerika stiftat bekantskap med självgående vagnar och såg gärna att till att sådana förverkligades också i Sverige.

Fyrtaktsmotorn i Bullerbilen har två cylindrar och är på cirka 8 hästkrafter. Detta fordon har nått en hastighet av 23 km/tim, dock i nedförslut och medvind, enligt uppgift. Sista året bilen var i bruk var 1905. Den hittades sedan 1969 i en lada i Långås men var då i miserabelt skick, har därefter renoverats och finns nu i körbart skick på Svedinos Bil- & Flygmuseum i Ugglarp, en ort belägen vid kustvägen mellan Halmstad och Falkenberg.

Fler abandowest-bilder från Svedinos Bil- & Flygmuseum.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Falkenberg, Fordon, Fotoblogg, Halland, Motor, Motorsport, Photo blog, Racing, Resor, Trafik, Uncategorized, Underhållning, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Gamla bilar i verkligheten och i tecknad form …

  1. Harald skriver:

    Intressant läsning. Bilar har alltid fascinerat människan och gör så fortfarande. Det beror väl på flera saker. Bl.a. att framförallt många män verkar ha ett medfött intresse för teknik. Och i bilen får man sitt intresse tillgodosett inte minst tack vare den utveckling som ständigt har skett och sker. Sedan ger ju bilen en frihet att resa och se sej om som inte fanns tidigare. Dessutom, och kanske inte minst viktigt, har bilen varit en statussymbol. Senaste modellen av dyraste bilen har gett ett intryck av framgång. Intressanta bilder både tecknade och fotograferade. Vet att också du har varit intresserad av bilar, både veteranbilar och nyare. En gång när du och Bittan skulle ut på en semesterresa till västra Sverige så var ett besök på Gillstads Bilmuseum inplanerad. Vi åker ofta förbi där museet låg och tänker då på ert besök där.

    Gillad av 1 person

    • abandowest skriver:

      Hej, tack för kommentaren.Jo, jag har några bilder från det bilmuseet och hade väl egentligen tänkt att göra ett inslag om detta eftersom jag har några bilder. Inslaget kommer nog också så småningom men det är en av bilarna som jag saknar fabrikat på och som jag skall försöka finna ut. Finns muséet fortfarande? Förresten så har jag för mig att racerintresse finns/fanns hos dig också, i kombination med Volvo Amason?

      Gillad av 1 person

      • Harald skriver:

        Nej, tyvärr museet finns inte kvar. Jo, såg en del på Formel 1 under en period när Ronnie Pettersson körde och senare Ayrton Senna. Två spektakulära förare. Du hade kanske en annan racerkörning í tankarna eftersom du nämner Volvo Amazon. Men det var i klassen under Formel 1. Kanske dock lika äventyrlig körning.

        Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.