Ostindiefarare med doft av 1700-talet stävar in mot Varberg …

… där många vill titta på och hälsa välkommen

Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn - 2015-07-30

Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn – 2015-07-30

1 - DSC_0131 kopieraVi var många som i Varberg önskade betitta Götheborg, eller Ostindiefararen, som jag tror de flesta säger, världens största seglande träskepp, en fullriggad råseglare. Det var ett ståtligt bygge som för motor gick mot Varbergs hamn. Det hade varit än ståtligare om seglen varit satta men eftersom jag antar det tar lång tid att ta ner seglen eller att det kanske blåste från fel håll och att Götheborg inte kryssar så bra, så användes motorer. Det var ändå en vacker replik av det berömda 1700-talsskeppet (det som 1745 förliste utanför Göteborgs hamn) som med revade segel siktades bortom Skrivareklippan och som sakta rundade den för Varbergare så bekanta klippön för att sedan under eskort av diverse mindre båtar, bland andra lotsbåten, försiktigt stäva leden in mot Varbergs industrihamn för att kunna beskådas på nära håll. På en scen på kajen väntade musik av Göteborgs Brunnsextett och där skulle också hållas en välkomstceremoni med tal av representanter för parter som på något sätt varit engagerade i sammanhanget.

Vädret bättrar sig då Götheborg närmar sig - Varberg - 2015-07-30

Vädret bättrar sig då Götheborg närmar sig – Varberg – 2015-07-30

1 - DSC_0751 kopieraPrecis när Ostindiefararen  närmade sig och åskådarskarorna hade placerat sig på Strandpromenaden, uppe på fästningen eller på hamn- eller fästningspiren eller någon annanstans med god utsikt, då bättrades vädret, det blev riktigt soligt, varmt och gott.

Ostindiefararen Götheborg med eskort - Varberg - 2015-07-30

Ostindiefararen Götheborg med eskort – Varberg – 2015-07-30

logo-ostgotheborgFöre besöket i Varberg har Ostindiefararen korsat Vänern, en insjö (om än väldigt stor), vilket nog är ovanligt för ett skepp som är byggt för att segla mot Kina. De Vänerhamnar som har besökts är Vänersborg, Kristinehamn, Lidköping, Karlstad och Åmål i den ordningen. Tittar man på Vänerkartan så var det inte riktigt raka spåren mellan hamnarna men det gäller ju att få vind i seglen ibland och då krävs lite längre segelsträckor. För övrigt så var det Göta älv och Trollhätte kanal som gällde för att komma till och från Vänern. Trångt och besvärligt och riggen måste fällas på grund av dess höjd och även på grund av dess bredd, men med den rätta viljan så gick det också.

Salut då Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn - 2015-07-30

Salut då Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn – 2015-07-30

En av kanonerna på Götheborg

En av kanonerna på Götheborg

Innan själva hamninloppet till Varberg anträddes så var det dags att lyssna till kanonsalut avfyrad från Götheborg, tre gånger på styrbords sida och tre gånger på babords sida, dessbättre salut utan att några gjutna kulor skickades genom kanonröret.

Var man inte förberedd på denna salut så blev den första salvan definitivt ett skrämskott. Krutdimman dolde snart det ståtliga skeppet men från land ville man inte vara sämre än Götheborg och efter ett tag besvarades saluten från fästningens kanoner och dessa var lite hovsammare ljudmässigt.  Tio salutkanoner finns ombord på den här upplagan av Götheborg medan originalet hade 30 stycken som försvar mot pirater och eventuella andra anfallande skepp. Vid jungfruresan, som inleddes  i januari 1739, hade skeppet förresten en besättning om 144 påmönstrade man.

En del av den stora åskådarmassan rör sig mot hamnen - Fästningen och Strandpromenaden - Varberg

En del av den stora åskådarmassan rör sig mot hamnen – Fästningen och Strandpromenaden – Varberg

Bara någon timme innan den stora stunden var inne så var det nästan för kallt och blåsigt för att placera sig i utsiktsposition, men här ovan kan man ana och nästan känna att vädret hade blivit gott igen. Det stora träskeppet finns strax där utanför och glider sakta mot den kaj där det skall förtöjas. Åskådarna trängs i rörelse mot denna i vanliga fall inhägnade del av Varbergs hamn, som under de dagar det celebra besöket pågår har grindarna öppna för allmänheten. Omkring 10 000 personer beräknas sedan under dagarna ha samlats i hamnområdet för att få en skymt eller mer av det omtalade skeppet.

Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn - 2015-07-30

Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn – 2015-07-30

Kapten Carsten Hedlund

Kapten Carsten Hedlund

Riggen var bemannad den sista biten. Dels så ser det ståtligt ut och dels så kanske delar av besättningen ville se hur Varbergs ser ut lite från ovan och hur många människor som hade samlats på kajen och möjligen hade de något även praktiskt att utföra. Där på kajen befann sig verkligen många för att titta på den tremastade fullriggaren. Skeppet tog god tid på sig för att komma intill kaj, inte så lätt med ett sådant här flytetyg.

Besättningen på Ostindiefararen Götheborg utgörs av en fjärdedel yrkesbesättning och tre fjärdedelar volontärer och jungmän, tillsammans cirka 80 personer. Över dessa styr kaptenen och befälhavaren Carsten Hedlund, högsta chefen och den ytterst ansvarige, och han hade iklätt sig en dräkt med 1700-talsstuk, fattas bara annat. Han verkar ha det där lite kortfattat kärva sättet som en kapten på ett segelfartyg av den här digniteten bör ha (tror jag). Under två år har han haft befälet över Ostindiefararen och han hoppas på att få fortsätta med den befattningen, inte minst i den händelse det blir ytterligare ett resa till Kina för Ostindiefararen Götheborg.

Stormasten på Ostindiefgararen Götheborg

Stormasten på Ostindiefgararen Götheborg

Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn – 2015-07-30

Ostindiefararen Götheborg anlöper Varbergs hamn – 2015-07-30

1 - FartygsfaktaGötheborg är ett 1700-talsskepp, byggt på 2000-talet, som är byggt i skala 1:1 men utan att man har haft några ursprungliga ritningar till sin hjälp. Dåtidens verktyg och material har använts och byggmetoderna har varit desamma som på 1700-talet, men däremot så är skeppet klassat för dagens säkerhetskrav. Själva skrovet är 47 x 11 meter, totalt är längden 58 meter, friborden är 5,5 meter.

Ostindiefararen Götheborg vid kaj i Varbergs hamn - 2015-07-30

Ostindiefararen Götheborg vid kaj i Varbergs hamn – 2015-07-30

Under tre dagar efter Götheborgs ankomst till Varberg kunde den som så önskade, mot en betald penning, få stiga ombord och göra en liten rundvandring på och under däck på denna vackra båt, som är byggd av cirka 4000 m³ virke, varav 75% ek och 25% furu. Ber att få återkomma med ett inlägg om ett genomfört sådant besök (som företogs tillsammans med många, många andra).

Här kan man spåra Götheborg och andra skepp av alla slag.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bildblogg, Bilder, Fotoblogg, Halland, Photo blog, Resor, Uncategorized, Underhållning, Varberg, Vatten, Väder och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.