… för Thed Björk, två segrar denna dag för Fredrik Ekblom och en stor framgång för Volvo Cyan (tidigare Polestar) Racing
Thed rasar: ”Är det allt jag får, den här jäkla lilla bucklan, va?” – ”Lugn, Thed, bara lugn, du skall få en större pokal också!”
Men nej nej, så där lät det verkligen inte på prispodiet på Ring Knutstorp utan Thed Björk var överlycklig över att ha tagit sin och Volvo Cyan Racings tredje raka seger, den fjärde sammantaget, i kampen om mästerskapstiteln i STCC, Scandinavian Touring Car Championship, det skandinaviska standardvagns-mästerskapet, och visste inte riktigt hur han skulle uttrycka sin glädje. Och han fick fler prispokaler av hissa i luften

Glada miner och ballonger hos Volvo Cyan Racing – 2015-09-26
⇑Fredrik Ekblom, som vann de båda finalracen på den 2 070 meter långa banan i Knutstorp, 2 x 20 varv avverkades, och som kom tvåa i totalen, tittade lite avvaktande på vad som hände bredvid honom på prispallen. Han framgångsrika tävlingshelg räckte ju inte fram till totalsegern i STCC, tio poäng fattades, men han satte i alla fall press på stallkompisen Björk. I det andra racet körde Fredrik upp sig från en nionde plats till täten och seger, det var en viljedemonstration som imponerade, en mycket bra dag på jobbet.
Thed Björk Bang-Melchior, född 1980 i Örebro, 2015 års vinnare av STCC.
Thed Björk vaktade noga sin förstaposition i tabellen och säkrade på Ring Knutstorp sin fjärde STCC-titel genom två tredjeplatser. 2015 års totalseger innebar, som redan nämnts, den tredje på raken. Gratis fick han inte titeln, främste konkurrenten Fredrik Ekblom körde ju suveränt denna dag, utan hårt arbete var det som bäddade för totalsegern och speciellt i det sista heatet, där Thed fick ta i ordentligt för att inte gå bet på att ta hem de poäng som var nödvändiga.
Dalmasen Daniel Haglöf, född 1978, är inte bara chaufför i en Saab 9-3 utan också delägare, tillsammans med Peter ”Poker” Wallenberg (Jr), i PWR Racing Team, ett team som sedan 2012 tävlar på svenska banor i GT- och STCC-klasserna och nu även i Formel Renault 1.6 med PWR Junior Team. I STCC tävlar han tillsammans med Emma Kimiläinen. (Här finns ett tidigare abandowest-inlägg som handlar om Emma).
Jag fick tillfälle att byta några ord med Daniel i samband med gridshowen (som det kallas när bilarna och de flesta förarna står uppställda i området vid startplatsen, så att besökarna kan få trängas tillsammans med dem). En så himla positiv och trevlig kille verkar han vara och köra bil kan han ju, det visade han inte minst när han vann första finalracet på Solvalla (inte bara hästar där) för några veckor sedan. Han blev förresten tvåa i det andra heatet. Jag önskade honom minst en första plats denna dag på Knutstorp (det kunde ju bli två förstaplatser också) men Daniel påpekade att de hade problem med bilen inför start och det visade sig stämma, för precis i samband med starten på det första heatet fick Saaben förflyttas från banan med hjälp av kroppskrafter. Det blev till slut en elfte plats i det heatet, men i det andra hamnade Daniel på prispallen med en andra plats och totalt hamnade han på sjätte plats i sammandraget för 2015.
Här ovan intervjuar SVT Sports Johan Ejeborg Volvo-föraren Fredrik Ekblom på grid’en inför start. Närkingen Fredrik, denna rutinerade och oerhört skicklige rattens mästare, hade häng på ledaren Thed Björk inför STCC-mästerskapets avslutande lopp vid detta Kvällsposten Newsrace Ring Knutstorp 25-26 september 2015. Fredrik vann som sagt båda finalracen men det räckte inte, för den likaså rutinerade (men tio år yngre) Thed Björk blev den som tog hem totalsegern.
Kommentatorn och reportern Johan Ejeborg från SVT Sport visade sig vara en gladlynt person som intog klassisk intervjuposition när jag bad om att få föreviga honom. Väldigt trevlig kille tycker jag för jag gillar folk med glimten i ögat, Johan har glimtar i båda ögonen. Han är ursprungligen från Strängnäs, sörmlänning i grunden precis som den som skriver det här. Man kan följa honom på Twitter om man så önskar, en länk dit finns här. Han är för övrigt en god imitatör och det finns en del inspelade belägg för detta, som till exempel via denna länk.
Falkenbergaren Fredrik Larsson, som tävlar för BMW Dealer/WestCoast Racing och som kör en BMW SR, hade ingen lyckad dag i Skåne, bilen ville inte riktigt vara med, och det blev som bäst en tionde placering i det första heatet. I totalen däremot säkrade Fredrik tredjeplatsen och står till höger på bild ovanför och skakar skumpa tillsammans med Fredrik och Thed. Bilden ovan⇑är fotograferad i juli 2015 på Falkenbergs Motorbana (där Larsson vann Race 1 före Fredrik Ekblom och Thed och även vann Race 2 men på grund av ett tidstillägg flyttades ned till åttonde plats och fick lämna ifrån sig segern till prins Carl-Philip, som var tvåa över mållinjen).
I samband med förmiddagsfikat, vid ett bord med utsikt mot trafiken på banan, träffade vi Ann och fick en liten pratstund med den motorintresserade tjejen, som kanske uppskattar speedway mer är banracing eller fotboll. Varför? Därför att hon enligt sig själv inte kan vara tyst längre än sextio sekunder och under en fotbollsmatch så är det fotbollsnack som gäller och inget annat men under en speedway-match (det kallas match, tävling mellan lag) så finns det många pauser och då har man gott om tid för samtal med vänner om annat är det som försiggår på arenan. Ligger nog något i detta. Jag har varit på en enda speedwaytävling (den gången var det ingen match utan GP-tävling) och det var gott om pauser, inte minst på grund av krascher, och då blev det tyst (inget motorljud) så att man kunde föra samtal.
Ann har varit grid-girl i samband med motortävlingar och vi diskuterade detta med vackra och lättklädda flickor som håller skyltar för att markera startpositioner i samband med racingtävlingar. Inom speedway i Sverige är detta inte tillåtet längre men inom racing och roadracing förekommer det. Ann har också själv tävlat aktivt inom motorsport, då i sidvagnsracing, vilket jag inte tycker verkar vara den mest riskfria sporten, speciellt inte om man fungerar som så kallad burkslav med näsan nära asfalten. Jag är osäker på om det var som förare eller burkslav som Ann tävlade. – Jättetrevligt att få träffa dej Ann, det uppskattade vi!
Vi övervakade segerceremonin på prispodiet, tog lite bilder runtom arenan och promenerade sedan till bilen och såg att det var nästan stillastående köer ut från bilparkeringen. Körde ut från vår plats och försökte komma in på utfartsvägen men mobbades och hindrades av två husbilar, varav den förste föraren, en gubbe (i vår ålder eller yngre) viftade med handen och förmodligen tyckte, av oklar anledning, att vi inte skulle få köra samma väg som han körde liksom hans husbilskompis som låg en decimeter bakom. Andra bilförare tillämpade blixtlåsprincipen för att släppa in anslutande bilar men husbilförarnas äganderättsmarkering (till vägen) utövades av dem också vid nästa anslutande väg för att hindra en annan bilist att få åka hem, denne lyckades dock med möda tryckte sig in framför det första husekipaget. När dessa två husbilsstollar med den där decimeterns avstånd mellan sig hade passerat förbi vår bil förelåg inga vidare hinder att vända nosen hemåt för nästan två timmars körning mot vår ort i Halland. Förutom att vi körde vilse i Bjuv efter inköp av varsin varm korv med stark men god smak.