… vid Texaco Grand Prix of Sweden Formel 1
Han föddes 1949 i Wien som Andreas Nikolaus Lauda men är förstås känd som racerföraren Niki Lauda, den legendariske tredubble världsmästaren i Formel 1, de två första gångerna 1975 och 1977 för Ferrari och 1984 för McLaren.
Niki är också känd som föraren som råkade ut för en hemsk olycka 1:a augusti 1976, då han kraschade vid Tysklands Grand Prix på Nürburgring. Bilen fattade eld, han andades in giftiga gaser och han brännskadades svårt, vilket gjorde att hans utseende förändrades.
Trots sina allvarliga skador tävlade han återigen redan sex veckor efter den dramatiska händelsen. Sviterna efter olyckan tycks inte heller ha hindrat honom i karriären, där han har eller har haft många roller inom racingsporten och Niki är även känd som entreprenör inom trafikflyget genom att ha skapat två flygbolag, Lauda Air och Niki (NIKI Luftfahrt GmbH).
Mina bilder är som synes från en tävling före olyckan vid Nürburgring, nämligen från depån strax innan start i finalracet vid Texaco Grand Prix, Anderstorp of Sweden, i juni 1974. Jag kan väl inte påstå att jag träffade Niki men jag fotograferade honom där han halvlåg mot en bil och jag var mycket förvånad över att det var så lätt att komma nära de världsberömda förarna. Enda kravet var att man hade betalat för ett depåkort.
GÄÄÄSP gäller nog inte i hans liv vanligtvis. Niki Lauda beskrivs i programbladet från 1974 som ”en målmedveten och envis ung man som ingenting kunnat hindra från att göra karriär inom bilsporten. Hans föräldrars varnande röster har han aldrig lyssnat på och ganska betecknande är, att han helt enkelt tog ett banklån hos Österrikiska sparkassan för att finansiera sina F1- och F2-körningar hos March 1972″.
Niki hade dock inga F1-framgångar hos March 1972 och det hade han heller inte hos BRM 1973 men inför 1973 fick han ändå ett erbjudande från självaste Ferrari, där han 1974 blev stallkamrat med schweizaren Clay (Gianclaudio Giuseppe) Regazzoni och de tävlade också tillsammans i Anderstorp i varsin Ferrari 312 B3 74.
Niki fick inte avverka alla 80 varven på Anderstorp den här gången, en sträcka på totalt 321,4 kilometer, utan han körde 69 varv innan ett stag vid bakhjulsupphängningen lossnade och han tvingades bryta. Stallkamraten Clay Regazzoni blev också han tvungen att avbryta loppet, detta orsakat av fel i växellådan, Clay bröt efter 23 avverkade varv. Ingen bra helg för Ferrari i Anderstorp 1974. Bilarna de båda körde var som nämnts Ferrari 312 B3 74, vikt 580 kg, med en mittmonterad 180° 12-cylindrig V-motor med en utvecklad maxeffekt på 490 hk vid 12500 rpm. De riktigt stora framgångarna för Niki Lauda kom året efter, 1975, med den vidareutvecklade Ferrari 312 T:
⇑Med ovanstående bil såg Niki Lauda till att han och hans Ferrari-stall blev världsmästare 1975. Det är en Ferrari 312 T med motor av typen 3-liters boxer-12:a, 495 hästkrafter.
⇓Bilden nedan däremot föreställer Nikis Ferrari 312 B3 74 och den är hämtad från programhäftet till F1-loppet i Anderstorp 1974.
1975 och 1978 fullföljde och vann Niki F1-tävlingarna i Anderstorp, det senare året dock i en Brabham med Alfa Romeo-motor. Åren 1973-1978 kördes Formel-1-tävlingar på Anderstorp Raceway men efter det att Ronnie Peterson förolyckats på Monzabanan 1978 försvann intresset för att titta på eller för att arrangera F1-tävling i Sverige.
Teknikens värld inledde 1976 en artikel om Niki Lauda så här: ”Det blåser snålt på toppen. Niki Lauda är van att höra att hans VM-titel beror mera på bilen är på honom själv. Men faktum är att den iskalle perfektionisten Lauda har fått jobba hårt för framgångarna, ända sedan han började tävla i smyg med sin första hundkoja.” Inget Gäääsp gäller för Niki.
25 segrar i Formel 1 kan Niki Lauda summera liksom 20 andraplatser och 9 tredjeplatser. Han lämnade dock F1-cirkusen 1979 och startade då flygbolaget Lauda Air, som senare fick ekonomiska problem vilket gjorde att Niki återvände till racingen 1982. Två år senare, 1984, blev han åter världsmästare, om än med knapp mariginal, före stallkamraten Alain Prost. 1985 lade Niki ned racingen för gott och återgick till sitt flygbolag, men 1999 sålde han sina aktier till majoritetsägaren Austrian Airlines. 2003 startade han sitt nya flygbolag, Niki, vars historia kan läsas här, och eftersom han innehar trafikflygarlicens har han också ibland agerat som pilot inom sitt bolag.
I artikeln om Niki Lauda i Teknikens värld 1976 lyder texten bland annat så här: ”Han har knappt några andra intressen än F1. -Tja, det skulle vara flygplan då, muttrar han. Just nu håller jag på och tar certifikat. En dag kanske jag blir pilot …”
abandowest-inlägg om Ronnie Peterson
abandowest-inlägg om Denis Hulme
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o