”Sture and Arvid are quite sure – Old tractors are the best in plowing”. Vid en lantbruksauktion på en plats strax norr om Falkenberg år 2001 såldes jordbruksmaskiner, bland andra fem stycken gamla traktorer. Alla var av samma fabrikat, nämligen BM, en gång tillverkade av AB Bolinder-Munktell i Eskilstuna.
Det äldsta fordonet i samlingen var en BM 20 med 44 hästkrafter, daterad 1945, och den syns på bilden som trea från vänster med någon form av lastbilshytt påmonterad. Denna traktormodell utkom med det första exemplaret 1944 och tillverkades fram till och med 1951. Närmast kameran står den minsta, en BM 10 från 1952 med en hydraulisk lyft, en teknisk nyhet då. BM 10 tillverkades åren 1947 fram till och med 1953.
Övriga tre hjulförsedda draghästar är en BM 20 från 1950, en BM 55 från 1953 (modellens tillverkningsår 1953-1959) och en BM 36 från 1956 (modell BM/T 35/36 tillverkades mellan åren 1952 till och med 1959).
En större västsvensk tidning hade 1978 en artikel införd, där bröderna Arvid och Sture Andersson intervjuades om sina traktorer, de som kom att auktioneras ut i början av 2000-talet. Deras gård omfattade 54 tunnland åker, vilket knappast erfordrade innehav av fem traktorer. Det rena och skära intresset för sådana fordon var nog främsta orsaken. ”När man levat ihop med traktorerna så länge, så vet man hur de skall behandlas. Det går inte för vem som helst att sätta sig på en gammal traktor och tro den skall fungera, säger de”. Deras klenoder är alla köpta begagnade, BM 55:an och BM 36:an i första hand som ”reservdelstraktorer” eftersom Bolinder-Munktell hade slutat tillhandahålla reservdelar till BM 20-modellen.
Just BM 20 var favoriten: ”Det är en makalös traktor, kanske den bästa som någonsin tillverkats. Den är stark och följsam som en häst, och trots att den körts hårt under tusentals timmar krånglar den aldrig. Våra andra modeller är som en ledsen dräng i jämförelse med den …”.
Då, 1978, sköttes dessa traktorer alltså med omsorg och intresse, vilket innebar att de gick perfekt och kördes regelbundet. Om trots det goda skicket någon av veterantraktorerna ändå skulle falera, så var det förstås inte aktuellt att söka upp verkstad, om än så modern. Bröderna kände sina rullande redskap och visste vad som var fel och hur detta skulle åtgärdas.
Mjölkningskärran användes för att transportera ett mjölkningsaggregat ut i beteshagarna i stället för att låta kossorna trava hem till ladugården för mjölkning. Jag kan inget om mjölkmaskiner, men en vakuumpump behövs väl, vakuumslang, en icke-el-motor som driver enheten, mjölkhink (mjölkspann), slangar, spenkoppar. Stryk det som är fel och lägg till det som saknas. Vagnen ser ut att vara hästdriven, så den var väl i bruk innan traktorerna kom till gården.
BM 36:an hade innan brödernas köp av den fungerat som tröskverkstraktor i närbelägna orterna Skogstorp och Olofsbo. Ramlagret, original, på den gamla favoriten BM 20 1945, smörjdes två gånger per dag när den var i arbete. Hästen skulle ha haft gräs eller hö och vatten om den jobbat på den aktuella gården, favorittraktorn fick smörjolja och motorbrännolja för att må bra och kunna arbeta.
Om BM 36:an köpts ny 1951 i standardutförande så skulle den kostat 14.800 kronor, ungefär 175.000 kronor i dag (januari 2016). Favoriten BM 20 (1945), eller för den delen samma modell från 1950, skulle, om de i stället varit nya 1951, i standardutförande ha kostat 13.100 kronor, vilket motsvarar närmare 200.000 kronor i dag.
Ett stort tack till Erik som har till handahållit bilderna och även annat underlag. Han var för övrigt släkt med bröderna Andersson.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o