Diverse bilar på skilda platser och nästan alla …

… (men inte alla) med någon form av nostalgisk glans  

Volvo 850 300 hk 1994 - tävlingsbilil för BTCC - Volvo Museum - 2015

Volvo 850 300 hk 1994 – tävlingsbilil för BTCC – Volvo Museum – 2015

Modell av en lite raskare 850

Modell av en lite raskare Volvo 850

Den här bilen och ytterligare en bil,  5-cylindriga Volvo 850 Herrgårdsvagnar (Estate) BTCC, 2.0 liter utan turbo och med ca 300 hästkrafter, stod 1994 på startlinjerna vid det brittiska standard-vagnsmästerskapet, BTCC (the British Touring Car Championship). Förare var Rickard Rydell och holländaren Jan Lammers. – Det gick väl resultatmässigt sådär det första året i BTCC men det blev i alla fall några tredjeplatser i kval-omgångarna och en femteplats i ett finalrace i Silverstone för Rickard Rydell. Totalt blev det en sjätte plats för Volvo i  BTCC Constructors Championship. Herrgårdsmodellen var ju inte optimal för ändamålet men den var vad som kunde skakas fram i tid för deltagande i 1994 års BTCC.

Volvo V70 1999 - avställd, ej besiktigad - Varberg - april 2016

Volvo V70 1999 – avställd, ej besiktigad – Varberg – april 2016

Detta är också en Volvo, en V70, som här är fotograferad på parkeringen söder om Varbergs fästning. Föraren och en grupp passagerare stod i närheten och grillade vid en utomhusgrill. En bekant till mej såg bilen och kände sig föranledd att kolla bil- och ägaruppgifter. Det visade sig att fordonet var avställt och ej godkänt att användas i trafik, dessutom ej besiktigat och eventuellt (troligen) ej heller försäkrat. Jag kollade själv också och noterade att ägaren till bilen var (är) innehavare av ytterligare 14 stycken bilar, varav 10 stycken är avställda och ej godkända att framföras i trafik.

Den mej bekante bilkollaren kontaktade polisen, som förklarade att de i dessa sammanhang känner sig oförmögna att kunna göra något, de får till exempel inte frakta iväg bilen till en uppställningsplats eller vidtaga någon annan åtgärd. Polismakten känner sig frustrerad och bakbunden, vad jag förstod. Överens var den som besökte polisen och polisen som blev besökt om att det med all säkerhet är en så kallad målvakt som äger Volvon och de övriga 13 fordonen.

Efter att ovanstående skrivits så har vännen ringt mej igen och har nu sett ytterligare några avställda fordon i trafik. Platsen för både bilarna och förarna är densamma, grillplatsen i närheten av fästningen. En av bilarna är lite mer intressant än de övriga. Den är också avställd förstås (dock besiktad i juli förra året) men vad som skiljer denna bil från de övriga är ägaren. Denna person är nämligen registrerad innehavare av ytterligare 44 stycken fordon av olika slag, de flesta avställda och ej godkända att framföra, men inte riktigt alla. Inget svenskt rekord, långt därifrån, men ändå: dessa ofta obesiktade bilar, med all säkerhet ej försäkrade, ofta med väldigt slitna däck, rullar på våra vägar. Det är väl dessutom oklart om alla förarna innehar körkort. Inget av detta uppräknade verkar innebära några som helst hinder. Men vad händer i samband med en eventuell trafikolycka?

Två avställda fordon - Peugeot 206 XS 1.6 1999 och BMW 316I 1997 - Varberg - 1 maj 2016

Två avställda fordon – Peugeot 206 XS 1.6 1999 och BMW 316I 1997 – Varberg – 1 maj 2016

Här är en länk (2016-05-01) till ett SVT Nyheter Halland-inslag med (förmodad) koppling till ovanstående.

Simca Sport 45 hk 1952 - Tjolöholm Classic Motor - 2014

Simca Sport 45 hk 1952 – Tjolöholm Classic Motor – 2014

Tjolöholms Slott är Nordens främsta Arts and Crafts-anläggning, sägs det. Inte för att jag visste vad det innebar, det fick jag ta reda på. Arts and Crafts var benämningen John Ruskinpå en konstinriktning och tillika en social rörelse i Storbritannien, och den hade störst betydelse mellan åren 1880 till 1910. Inspirationen kom från konstkritikern, författaren och poeten ⇐ John Ruskin och i synnerhet från ett kapitel som hette The Nature of Gothic hämtat ut boken The Stones of Venice från 1853. Slottet Tjolöholm stod färdigt 1904, så det var väl naturligt att inspirationen kom från Arts and Crafts.

Simca logotypeVad har det att göra med en gräddfärgad (eller vilken färg är det?) Simca Sport Cabriolet från 1952? Inte någonting alls förutom att vi har gått bakåt i tiden en stund. En gång varje år sedan starten så hålls en familjefest på gräsytorna vid Tjolöholms Slott och festen handlar om bilar, gamla bilar, inklusive en flygshow. När började detta familjespektakel undrar ni kanske? Jo, 2013 firades tjugoårsjubileum, räkna sedan själva (jag är inte så duktig på den saken). Där på familjefesten, Tjolöholm Classic Motor 2014, ställdes den avbildade fransktillverkade Simcan ut (på gräsmattan). Simca är en förkortning för Société Industrielle de Mécanique et Carrosserie Automobile, och företaget startades 1934 av Fiat.

Simca Sport är en tvåsitsig sportbil med självbärande kaross, baserad på Simca 8, men som kom till när Fiats licensbyggen 1951 ersattes av den egna konstruktionen Aronde. Simca Sport presenterades 1952 men kom i egentlig produktion först 1955. Tillverkningen av Simca 8 Sport upphörde 1951.

Volvo 211341 P 1968, 75 hk - Varberg - april 2016

Volvo 211341 P 1968, 75 hk – Varberg – april 2016

Korrekt och prydligt parkerad framför en dammodebutik stod denna klassiska bilmodell, en Volvo Duett i sina bästa år. Den sista Duetten (Duett = två bilar i en, en för arbetsbruk och en för fritid) som lämnade Volvos tillverkningsband den 11:e februari 1969 var en kungsblå herrgårdsvagn. Det var inte just denna avbildade (är den kungsblå?), den är från 1968, utan den sist tillverkade finns på Volvo Museum i Arendal. Tillverkningen av Volvo Duett lades ned 1969 på grund av nya krocktestkrav, vilket den gamla konstruktionen inte skulle klara av, bilen var ju faktiskt en relik  från fyrtiotalet, men ack så saknad den blev sedan. Ungefär 97.000  Duetter hann i alla fall lämna bandet. Den ovan avbildade verkar fortfarande göra tjänst som arbetsfordon och och kanske också som fritidsfordon.

Brudgummen anländer i Mercedes Benz 600 1997 - Melaka, Malaysia - 2011

Brudgummen anländer i Mercedes Benz 600 1997 – Melaka, Malaysia – 2011

Mercedesen ovan, förmodligen en modell 600 från 1977 (men jag är inte helt säker), transporterar en brudgum hem till ett hus i ett ytterområde i Melaka i Malaysia. Det är en kinesisk bröllopsfest på gång i brudens hem och den stackars brudgummen har att Mercedes logogenomgå ett antal prövningar innan har får träffa sin brud och blivande hustru (fast de är redan gifta enligt svenska krav och med svensk vigsel).

Malaysias flaggaTill sin hjälp för att få träffa bruden i hennes föräldrahem så har brudgummen ett litet gäng med sig, bestående av tillresta arbetskamrater från Singapore. Och även sin pappa från Sverige, men denne bara tittar på, han behöver inte hjälpa till. Och beträffande bilar i Malaysia, de flesta är av fabrikatet Proton, det inhemska bilmärket. Mercan tillhör familjen, en samlarbil egentligen för svärfar har en del sådana, men de äger också en Proton. – Brudgummen godkändes och fick tillträde till huset och sin brud.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Halland, Malaysia, Motor, Motorsport, Photo blog, Racing, Trafik, Uncategorized, Varberg, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.