I flottans uniform på en gotländsk brygga …

… vid randen till det andra världskriget

Flottister på Gotland - ca 1939

Flottister på Gotland – ca 1939

Flottans vapenJag har fått låna några bilder från två kusiners fotoalbum, däribland de sex bilder som ingår i det här blogginlägget. Med på två bilder av dessa sex finns kusinernas pappa Arvid, min morbror, det är han som sitter i mitten på bryggan. Arvid, som inte lever i dag, gjorde militärtjänst på Gotland inom flottan och var antagligen förlagd i Visby och jag tror att årtalet var 1938, 1939 eller möjligen 1940, han kanske var där i skiftet mellan två år och kanske gjorde han ytterligare tjänstgöring under krigsåren.

Färjan Gotland

Färjan Gotland

Ångfartygs AB Gotland 4Ångfartygs AB Gotland 2Jag antar att morbror Arvid kom till Gotland med M/S Gotland (II), tillhörigt Ångfartygs AB Gotland (bildat 1865 som Ångbåtsbolaget Gotland, vilket 1894 blev Ångfartygs AB Gotland och 1962 blev Rederi AB Gotland). Båten byggdes av Kockums Varv i Malmö 1936 och sattes i trafik på sträckan Nynäshamn-Visby men var sedan mestadels upplagd mellan krigsåren 1939-1945 på grund av oljebrist. Drotten och Visby var i stället de fartyg som trafikerade sträckan och enstaka gånger även S/S Hansa, som emellertid 24 november 1944 torpederades av en sovjetisk ubåt och sjönk, varvid 84 människor omkom.

Tyvärr talade jag aldrig med Arvid om hans tjänstgöring på ön Gotland men det måste ju ha varit både oroligt och spännande för honom och jag undrar hur det förhöll sig med hempermissioner via båt på kanske då osäkra vatten.

Gotlandsbåten på bilden är försedd med texten ”Gotland – Sverige” med en svensk flagga målad däremellan och dessutom är de blågula färgerna målade på den främre delen av fartyget. Ett par decennier senare, 1964, chartrades båten av av Polferries och döptes om till Visborg men såldes 1967 och skrotades följande år. 1987 upphörde ”Gotlandsbolagets” trafik då Nordström & Thulins bolag Gotlandslinjen övertog rättigheterna.

Vedettbåten Castor i Visby hamn - ca 1939

Vedettbåten Castor i Visby hamn – ca 1939

Vedettbåten (ett mindre örlogsfartyg avsett för patrullering) Castor V51 ligger i Visby hamn. Castor var byggd 1909 vid örlogsvarvet i Karlskrona som torpedbåt men klassades 1921 om till vedettbåt. 1940 utrangerades Castor, det kanske är detta öde som den ligger i Visby och väntar på.

Vedettbåtarna Vega, Castor och Pollux efter omklassning 1921

Vedettbåtarna Vega, Castor och Pollux efter omklassning 1921

Här ovan ett vykort med 3 stycken före detta 1:a klass torpedbåtar, som omklassades 1921 till vedettbåtarna Vega (53), Castor (51) och Pollux (52).

Per Albin Hansson

Per Albin Hansson

Om ett invasionsförsök av Sverige skulle ha kommit till stånd så torde Gotlands kust ha varit utsatt och marinen, inklusive vedettbåtar, hade haft en viktig (men ohållbar) uppgift att fylla för bevakning och försvar.

Den dåvarande socialdemokratiske statsministern Per Albin Hansson höll, några dagar innan kriget bröt ut, ett radiotal, som har blivit klassiskt: ”vår beredskap är god” påstod han. Det var si och så med den saken, den militära beredskapen var inte alls god, medan försörjningsläget nog kunde betecknas som förhållandevis gott. Jag undrar om Arvid och hans kamrater hade någon faktisk uppfattning om hur läget var vid den här kritiska tiden och hur deras befäl upplyste dem om förhållandena med Sveriges försvar och jag undrar på vilket sätt de kände av hotet som fanns där runt omkring.

Visby hamn - 1939

Visby hamn – 1939

264 och 265 är beteckningarna på de två fiskebåtsliknande skutorna längst bort i hamnen. Vedettbåten Castor  V51 ligger där intill.

Sveriges kustlinje, som är lång, skulle vid denna tid försvaras av sex jagare och nio ubåtar, vilka var något så när moderna, medan det för övrigt var illa beställt. Någon har kallat dessa senare icke så moderna båtar för flytande artilleri. Fyra begagnade jagare köptes dessutom i Italien och de lyckades efter strapatser föras till Sverige över krigsfarliga vatten. Om en invasion hade blivit verklighet så hade nog Sverige inte klarat sig så många dagar. Detta var säkert bister verklighet på Gotland, även om beredskapen där förmodligen var högre än i Sverige för övrigt.

Om den neutralitet vi försökte upprätthålla skulle kunna hållas så måste också vårt försvar vara gott, annars så vore neutraliteten inte trovärdig och någon annan makt skulle ha sett till att besätta Gotland och övrig svensk landyta. Tyskland (Hitler) hade 1940 efter invasionerna av Norge och Danmark fyra krav på Sverige: Strikt neutralitet – Sverige får inte mobilisera – Sverige får inte sända trupper, eller frivilliga, till Norge och Danmark – Svenska örlogsfartyg får inte gå ut mer än tre mil från kusten och de måste hålla sig undan tyska operationer.

Intressant text och intressanta bilder om Gotlands och Gotlands Marindistrikt (GMD, som tillkom 1931), finns att studera på: http://www.tjelvar.se/marinen/marinen.htm.

Hållplats för omnibuss - Fårösund - Sudersand med Gotlands Järnväg, fast med buss

Hållplats för omnibuss – Fårösund – Sudersand med Gotlands Järnväg, fast med buss

Arvid var väl under tjänstgöringsperioden också i Fårösund och på Fårö, antar jag, annars så fanns ju Gotlands Järnvägs buss nummer 21 att tillgå för att komma till Fårö. Den trafikerade uppenbarligen sträckan från Fårösund på det gotländska ”fastlandet” via färja till Fårö och Sudersand och åter.

Jag har tyvärr aldrig varit i Fårösund, trots att jag tillbringat ett helt militärår på Gotland,  men nog är väl detta hus det samma som på bilden ovanför med bussen? Huset ligger vid Fårövägen nära färjeläget.

Åter till bussbilden. Vad jag kan förstå så är det postsäckar som chauffören bär på armen och över axeln. Om mjölkflaskorna har kommit med bussen och sedan lastats av eller om de inom kort skall lyftas ombord på den eller om de står där av helt andra skäl, det vet jag förstås inte. Insteg i bussen skedde från den vänstra sidan förstås, eftersom det var vänstertrafik som gällde, och ratten satt på den högra sidan liksom chauffören gjorde under färd. Motorn och en isolerande motorhuv i mitten där framme, på den brukade chauffören ställa läderväskan med pengarna, på väskans utsida satt en liten myntautomat som sköttes med tumme och fingrar. Ett par sittplatser fanns alldeles till vänster om dörren. Så såg det i alla fall ut på de  bussar jag själv åkte med på 1950-talet. Fanns det plats för mjölkflaskorna på Gotlandsbussen förresten?

Kaffestund för flottister på Gotland - ca 1939

Kaffestund för flottister på Gotland – ca 1939

En stunds avkoppling i traditionella trädgårdsstolar med kaffe serverat i den gröna omgivningen kunde mannarna i alla fall kosta på sig och det ser onekligen idylliskt ut. Jag vet inte om platsen är Visby eller om de befinner sig i Fårösund eller på Fårö. Min morbror Arvid sitter längst till vänster.

Kanske kan någon som vet mer om orter och platser och händelser från den aktuella tiden på Gotland hjälpa till med lite kringkunskaper?

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Båtar och fartyg, Bildblogg, Bilder, Fordon, Fotoblogg, Järnväg, Militär, Photo blog, Soldat, Sommar, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s