Järnvägens Museum i Ängelholm …

… finns i ett både ombyggt och tillbyggt lokstall från 1898

Rälsbil International 1971 - Järmvägens Museum, Ängelholm - 2015-04-23

Rälsbil International 1971 – Järmvägens Museum, Ängelholm – 2015-04-23

Så här står det på den informationsskylt som finns i anslutning till ovanstående fordon: ”Den första tiden med elektrifierade järnvägar sköttes underhållet av kontaktledningarna från reparationståg. Dessa bestod av en eller två järnvägsvagnar med arbetsplattform på taket, dragna av ett batterilok. På 1950-talet började reparationstågen ersättas av rälsbilar med arbetsplattform. Fördelen var att dessa kunde köras på landsväg till en järnvägsövergång nära arbetsplatsen och först där sättas på spåret. Man slapp därigenom blockera järnvägen för annan trafik”.

Järnvägens Museum i Ängelholm - 2015-04-23

Järnvägens Museum i Ängelholm – 2015-04-23

Det var ovanligt bra dag  i april, vädermässigt i alla fall, så vi äntrade bilen för en dryg timmes resa söderut längs E6 mot nordvästra Skåne. Järnväg var inte medlet att resa men målet för resan och målet var Järnvägens museum i Ängelholm.

Banverket stod som huvudman för Banmuséet, det som senare blev Järnvägsmuséet i Ängelholm, när det 1998 gemensamt invigdes av kommunikationsminister Ines Uusman och Generaldirektören för Banverket, Bo Bylund. År 2003 tog Banverket över Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle från SJ. Banverket hade nu två museer. Den 1 juli 2005 slogs museerna samman med en gemensam museichef placerad i Gävle. Banmuseet bytte namn till Sveriges Järnvägsmuseum Ängelholm året efter, den 1 maj 2006. Den 1:a april 2010 tog det nybildade Trafikverket över tidigare verksamheter inom till exempel Banverket och blev Sveriges Järnvägsmuseums nya ägare. Banverket avvecklades.

Järnvägens Museum i Ängelholm - 2015-04-23

Järnvägens Museum i Ängelholm – 2015-04-23

Den 1 januari 2012 övergick Sveriges Järnvägsmuseum Ängelholm från Trafikverket till Ängelholms kommun. Trafikverket är dock medfinansiär fem år framåt från 2012. Våren 2012 byttes namnet till Järnvägens Museum Ängelholm. Museet, som ligger i ett om- och tillbyggt lokstall från 1898, presenterar den svenska järnvägshistorien på cirka 2000 kvadratmeter utställningsyta.

Rälsbil International 1971 - Järmvägens Museum, Ängelholm - 2015-04-23

Rälsbil International 1971 – Järmvägens Museum, Ängelholm – 2015-04-23

Den orange-färgade rälsbilen har ett chassi av typen International 1500 som påbyggdes med kaross och övrigt av den mekaniska verkstaden Åsbrink Eiker AB i Lund. En bensinmotor på 180 hästkrafter driver fordonet, som har en tjänstevikt på 5.560 kg. Arbetsplattformen är höj- och vridbar. Rälsbilen, som tillhör Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle, var från början stationerad i Kiruna men har också nyttjats av SJ-skolan i Ängelholm.

Ånglok N 576 1900 - Järnvägens Museum i Ängelholm - 2015-04-23

Ånglok N 576 1900 – Järnvägens Museum i Ängelholm – 2015-04-23

Året 1900 köpte Statens Järnvägar (SJ) åtta stycken för tiden moderna tanklokomotiv med beteckningen littera N. Med tanklokomotiv menas ett lok som saknar tender, kol- och vattenförrådet finns på i stället på loket.

Ånglok N 576 1900

Ånglok N 576 1900

Loken av typ N var kraftiga åttakopplade lok (som man kan se på hjulen) och de var avsedda för tung växling och även för att fungera som påskjutande lok på Malmbanan, alltså sträckan Luleå-Kiruna-Narvik. Det visade sig att N-loken också var utmärkta för sydsvenska och mellansvenska bangårdar, varför fler N-lok köpte sin och det blev totalt 64 stycken köpta fram till 1920.

I slutet av 1920-talet skedde en ombyggnad av 44 st N-lok, av ekonomiska skäl, och de försågs med överhettning, som var ett sätt att bättre utnyttja ångkraften. Dessa ombyggda lok användes ända in på 1960-talet men i början av 1970-talet skrotades de flesta förutom några som sparades som museilok.

Ångloket med beteckningen N 576 byggdes och levererades av Motala Verkstad under år 1900, försågs med överhettning 1929 och togs ur tjänst 1969 i Borås, varefter det redan nästa år flyttades till Sveriges Järnvägsmuseum. I februari 2010 blev Ängelholm platsen för detta ånglok, N 576 från 1900.

Ånglok N 576 1900 - Järnvägens Museum i Ängelholm - 2015-04-23

Ånglok N 576 1900 – Järnvägens Museum i Ängelholm – 2015-04-23

N 576 är 9,90 meter långt och har en tjänstevikt på 55,8 ton. Kolförrådet har plats för 1,5 ton och vattenförrådet rymmer 7 m³ och  med detta kan loket köra med en högsta tillåten hastighet av 45 km/tim.

Järnvägens Museum i Ängelholm - 2015-04-23

Järnvägens Museum i Ängelholm – 2015-04-23

Förutom basutställningen visas varje år tillfälliga utställningar med olika tema. Oftast med någon anknytning till järnväg, men inte alltid. – Själv hade jag kanske väntat mej att där skulle finnas fler lok, förutom N 576, att titta på, och någon personvagn, men det var förstås intressant ändå att gå igenom muséet. Det var späckat med intressant järnvägshistorisk utrustning på de 2.000 kvadratmetrarna utställningsyta och kanske inte så konstigt att inte fler lok eller någon vagn ryms där. Det är till exempel en femtedel av den yta som Sveriges Järnvägmuseum Trafikverket på Rälsgatan i Gävle förfogar över.

Järnvägens Museum i Ängelholm - 2015-04-23

Järnvägens Museum i Ängelholm – 2015-04-23

Museet är uppbyggt så att alla, från barn till den mest avancerade tekniker, ska kunna hitta något intressant. Ångtågskörning, både ute på linjen och på museiområdet, förekommer årligen vid större evenemang.

Järnvägens Museum i Ängelholm - 2015-04-23

Järnvägens Museum i Ängelholm – 2015-04-23

Barnverksamhet och skollovsaktiviteter liksom guidade visningar för grupper ingår i verksamheten. För den som är extra intresserad finns bildvisning med inspelad information därtill.

Järnvägens Museum Ängelholm, Banskolevägen, är belägen vid Trafikverksskolan (f.d. Järnvägsskolan) strax söder om Ängelholms järnvägsstation.

Här är en länk till ”Postvagnen med bilder från muséet i Ängelholm i samband med ”10 år på spår” och året är 2008.

Alla faktauppgifter i inlägget är hämtade från de skyltar som finns intill de visade enheterna eller från hemsidan för Järnvägens Museum Ängelholm.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Halland, Järnväg, Photo blog, Resor, Tåg, Uncategorized, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.