Luftburen bevingad persontransport …

… efter andra världskriget öppnade upp världen lite mer 

OY-DCO - Douglas DC-3D (C-117) - Torslanda flygplats - ca 1950

OY-DCO – Douglas DC-3D (C-117) – Torslanda flygplats – ca 1950

Jag kan inte redogöra för vilket år den här bilden är fotograferad, men flygplatsen skall vara Torslanda flygplats på Hisingen, cirka 15 kilometer från centrala Göteborg (Gothenburg). Årtalet bör väl ändå vara omkring 1950, förmodar jag. Flygplatsen på Hisingen anlades i alla fall 1923 och var i bruk fram till 1977, då en av Europas äldsta med reguljär trafik, då den på grund av låg kapacitet ersattes av Landvetter flygplats öster om Göteborg. Från början var flygfältet också en sjöflyghamn och hette Göteborgs Flyghamn.

Flygplanet OY-DCO var en Douglas DC-3D med konstruktionsnummer 42961 och det var tillverkat år 1946 av Douglas Aircraft Company i USA. OY-DCO var registrerat som så under åren 1946 till 1957 och flögs av Scandinavian Airlines System. 1969 var DC-3:an i tjänst hos Faroe Airways men hade flugits till England den 8:e mars (som N4296) för att i stället tjänstgöra för Aviation Enterprises. En brand den 15 april detta år på Coventry-Baginton Airport (CVT) i England förstörde planet och satte stopp för vidare flygningar.

Info-länk: http://www.propliner.co.uk/qreview/Review6a.html

DK-411 till Rhodos 1967 med Scanair DC-8 Jet - Københavns Lufthavn i Kastrup - 1967

DK-411 till Rhodos 1967 med Scanair DC-8 Jet – Københavns Lufthavn i Kastrup – 1967

1-bussbiljett-1967

En av kvinnorna på trappan upp mot flygplanet är min blivande hustru och vi är på väg till militärjuntans Grekland, till ön Rhodos. Detta skulle ske med en Douglas DC-8, som enligt Wikipedia är en four-engine long-range narrow-body jet airliner, ett långt och smalt flygplan med fyra jetmotorer, se bild och text längre ned på sidan.

Tåg från hemstaden i Sörmland mot Skåne, tågfärja från Helsingborg till Helsingør och sedan vidare på räls till Københavns Hovedbanegård för att därefter ta flygbussen till Kastrup. Detta var många år innan Öresundsbron blev verklighet, färja var det som gällde.

Rhodos som turistmål var ganska nytt då på 1960-talet, även om de första charterbesökarna nog hade hittat dit redan under föregående decennium. Bilden från fotoalbumet nedan visar förmodligen lokala juntamedlemmar, men militärstyret i Grekland hade hur som helst tagit sin början 21 april detta år, 1967 alltså, under ledning av en grupp överstar från den grekiska försvarsmakten. En rad militärregeringar styrde Grekland som en diktatur från 1967 till 1974 och det kunde man märka, greker man blev goda vänner med tittade över axeln innan de pratade och viss musik var inte tillåten att spela, tankefrihet och pressfrihet existerade inte längre.

1-a-junta-och-jag-rhodos

Efter en misslyckad kupp i juli 1974 mot presidenten och ärkebiskopen Makarios III på Cypern avslutades den militära styret i Grekland. Turkiet ockuperade däremot den nordliga delen av Cypern, vilken 1983 blev Turkiska Republiken Norra Cypern, en statsbildning som de facto existerar än i dag.

En reserapport från Rhodos 1975, efter militärjuntans fall, Aftonbladet 2006.

Københavns Lufthavn i Kastrup - vykort inköpt 1967

Københavns Lufthavn i Kastrup – vykort inköpt 1967

København Lufthavn 1967

København Lufthavn 1967

Københavns Lufthavn, (CPH), Kastrup, som är Nordens största flygplats, grundades 1925 som Kastrup Lufthavn. Flygplatsen ligger på Amager i Tårnby kommun (en mindre del ligger i Dragør Kommun), 8 kilometer sydost om Köpenhamns centrum. 1939 blev den ursprungliga terminalbyggnaden Träslottet (Træslottet) ersatt av en ny terminal och samtidigt ändrades namnet från Kastrup lufthavn till Københavns lufthavn. I dag består flygplatsen av fyra terminaler: Terminal 1 till inrikesflygningar, terminalerna 2 och 3 för internationella flygningar och terminal-byggnaden CPH Go för lågprisflyg.

Den lilla tätorten Maglebylille låg i vägen för flygplatsen och genom expropriationsbeslut vid två tillfällen (1947 följt av överklaganden och 1969, då beslutet kunde träda i kraft) tvingades befolkningen flytta, i första hand till erbjudna boenden i kommunen. Hälften av befolkningen hade då i alla fall arbete på flygplatsen medan många jordbrukare i Maglebylille var pensionerade. I dag finns inte längre Maglebylille, där ligger i stället en flygplats omfattande 12,4 km², ett område som är inhägnat med 28 kilometer staket.

kastrup-karta-1930-ca

Scanair DC-8 Jet - vykort inköpt 1967

Scanair DC-8 Jet – vykort inköpt 1967

Øresundsselskabets Flyvebåde från København till Malmö, det var på hemvägen det, sedan tågresa mot Sörmland igen och blivande svärfars gamla Mercedes den sista biten.

Flyvebåde - 1967

Flyvebåde – 1967

Flygbåtar (bärplansbåtar och från 1985 katamaraner) trafikerade sträckan Malmö – Köpenhamn (och några sträckor ytterligare) mellan åren 1965 till 2002).

Flygplanet var som tidigare nämnts en Douglas DC-8, också kallad McDonell Douglas DC-8, ett fyrmotorigt långdistansplan som tillverkades av Douglas Aircraft Company mellan åren 1958 till 1972. Flygplanstypen ersattes sedan med fylligare flygplanskroppar som medgav två separata passagerargångar mellan tre sektioner fåtöljer, så kallade twin-aisle aircraftsBoeing 747, McDonnell Douglas DC-10 and Lockheed L-1011 TriStar är versioner av dessa bredare flygplanstyper. En Douglas DC-8 var det som bar oss till juntans Rhodos.

Københavns Lufthavn i Kastrup - 1968

Københavns Lufthavn i Kastrup – 1968

Det ser ut att vara ganska lugnt i avgångshallen på flygplatsen i Kastrup, året är 1968. Kapaciteten i dag är omkring 25 miljoner passagerare (eller fler) per år, den stora merparten är utlandsresenärer. I flygplatsledningens tankar finns visioner om att kunna hantera omkring 40 miljoner passagerare om 25 år, men då är det förstås nödvändigt med utbyggnader. I dag flyger 60 bolag från CPH mot 151 destinationer varav 25 interkontinentala och allt möjliggörs förstås med hjälp av datorer och 40.000 kilometer IT-kablar och inte minst med hjälp av de drygt 23.000 människor som jobbar på flygplatsen i Kastrup. Hur många som flög 1968 via Københavns Lufthavn, Kastrup, utan hjälp av datorstöd, eller hur många som jobbade där då, det har jag inga uppgifter om

Stinson Voyager SE-BCK - Getteröns flygplats, Varberg - 1976

Stinson Voyager SE-BCK – Getteröns flygplats, Varberg – 1976

En liten flygtur över Varberg är på gång. Min mamma och min systerson vid planet, en Stinson Voyager byggt på 1940-talet av Stinson Aircraft Company i USA. Vår egen son var ännu för liten för att kunna uppskatta en flygtur. Piloten var från Örebro, det minns jag, och jag tror att han hette Arne Tengler, att han ägde planet och att han ägnade sig åt rundflygningar, oftast hemma på Gustavsviks flygfält. Namnet på piloten fick jag koll på först nu, i samband med att jag sökte uppgifter till detta inslag, och jag förstår nu också att Arne var en mycket erfaren pilot som bland annat flugit för AB Norrlandsflyg.

Arne Tengler - i luften ovanför Varberg - 1976

Arne Tengler – i luften ovanför Varberg – 1976

Jag hoppas att jag inte har fel beträffande personen vid spakarna. Arne sålde i alla fall 1985 sin Stinson Voyager till en köpare i Finland och flygplansbeteckningen ändrades från SE-BCK till OH-BCK.

Med Scanair DC-8 - Flight DK-701 - från Kastrup/Köpenhamn till Monastir, Tunisien - 1974

Med Scanair DC-8 – Flight DK-701 – från Kastrup/Köpenhamn till Monastir, Tunisien – 1974

En jobbarkompis har landat på nordafrikansk mark, i bakgrunden syns nosen på en DC-8 från Scanair. Scanair, som bildades 1961, var tidigare ett skandinaviskt charterbolag och helägt dotterbolag till Scandinavian Airlines. Scanair fusionerades 1994 med Conair of Scandinavia för att gemensamt bilda Premiair.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bildblogg, Bilder, Flyg, Fotoblogg, Järnväg, Photo blog, Södermanland, Semester, Sommar, Tåg, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Luftburen bevingad persontransport …

  1. trafikistan skriver:

    Nejdå, du har inte fel. Det är Arne Tengler vid spakarna i sin Stinson. Jag kände honom väl på 1960-talet. Här är han äldre, men det är definitivt han. Och tack för länkarna till vår webbplats om Gusdtavsviks flygfält!

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s