… vid STCC-finalen på Ring Knutstorp 2016-09-24
Min favoritkung, vår kung, Carl XVI Gustaf, förrättade på Ring Knutstorp i Skåne prisutdelningar efter avslutningen av 2016 års asfaltnötande tävlingar i bilracing i STCC, Swedish Touring Car Championship.
Kungen var avslappnad och verkade ha roligt bland förarna på podiet, de lär väl också känna varandra sedan tidigare (sonen Carl Philip tävlar ju i STCC). Ingen vågade dock spruta mousserande dryck på kungen, den typen av duschande fick de utföra på varandra i stället och gjorde det på sedvanligt sätt genom skaka och tömma flaskorna.
Jublande glad var han (även om det inte direkt syns där under flaggan), Richard Göransson, som till slut kom att toppa den sammanräknade listan för 2016 och som vann totalt efter fjorton finalrace på sju olika banor runtom i Sverige: Skövde, Mantorp Park, Anderstorp Raceway, Falkenbergs Motorbana, Gelleråsen / Karlskoga Motorstadion, Solvalla Stockholm (den ombyggda travbanan) och så finalen här på Ring Knutstorp i Skåne. Fyra delsegrar vann Richard på vägen mot totalen, värste konkurrenten och stallkamraten i Polestar Cyan Racing, Robert Dahlgren, klev högst upp på prispallen tre gånger. Johan Kristoffersson vann två delsegrar liksom Daniel Haglöf medan Björn Wirdheim, Linus Ohlsson och Mattias Andersson vann var sitt av de övriga racen. Trea i mästerskapet blev Johan Kristoffersson.
De var inte direkt sugna på konversation, varken Göransson eller Dahlgren, vid den så kallade Gridshow’en med uppställning av STCC-bilarna på startplattan före start, utan det var full koncentration och uppladdning och inåtvändhet inför de strax kommande två finalracen. Som de proffs de är så ställde de i alla fall upp om man bad om att få fotografera och för autografskrivande till dem som så önskade.
2013 lämnade Robert Dahlgren, som är född 1979, svenska banor för att i stället köra i serien för V8 Supercars i Australien, men inför 2016 var han åter redo för STCC och han har kämpat väl, en mycket skicklig förare i den allra yppersta Sverigeeliten.
307 poäng för Göransson, 300 för Dahlgren, så blev slutresultatet. Man kunde lätt se hur besviken Robert var när alla tävlingarna var sammanräknade och han ”bara” blev tvåa i STCC-mästerskapet. Det blev i alla fall en spännande avslutning på Ring Knutstorp där Robert Dahlgren, i cyanblå Volvo S60 liksom Richard Göransson, satte press på stallkamraten. 13 poäng hade Robert att plocka på Richard, vilket kunde vara nog så jobbiga poäng att knappa in. Det lyckades nu inte och för en utpräglad tävlingsmänniska som Robert, som verkligen ville vinna mästerskapet, var som sagt besvikelsen stor.
Robert Dahlgren kom tvåa efter vinnande Mattias Andersson i det sista finalheatet, 0,927 sekunder efter Mattias. Hade han tagit sig förbi och vunnit så hade Robert och Richard hamnat på samma poäng men Robert hade då vunnit, eftersom han var före stallkamraten i mål i den sista tävlingen. Så lyder reglementet. Nu hoppas han i stället på att få en plats framöver i Polestar Cyan Racing Team i WTCC (FIA World Touring Car Championship) nästa år, 2017.
En tionde placering totalt sett blev resultatet i STCC för Carl Philip. På Knutstorp blev det en sjätte plats i första och inga poäng eller någon placering alls i det andra finalheatet. Som synes här ovanför så har det förekommit närkontakt av något slag, jag vet inte riktigt vad som hände under resans gång, men bil och förare blev nödgade att åka in i depån och tävlingen fick avbrytas för #13 Bernadottes del.
Pappa kungen och Carl Philip fick en pratstund efter det att kungen hade delat ut priser till dem som skulle sådana ha. Tyvärr ingen pokal för Carl Philip denna dag.
Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, belade femte platsen i mästerskapet medan Linus Ohlsson, som kör en Nissanbil för Flash Engineering, hamnade två platser längre ned. På bilden från andra finalracet har de närkontakt i någon grad.
STCC TCR Scandinavia – Till nästa säsong, 2017, byter STCC tekniskt reglemente från det nuvarande TTA* till TCR, Touring Car Racing, som utgår från standardbilar, framhjulsdrivna och modifierade, med turbomotorer och en effekt på cirka 330 hästkrafter. Förhoppningen är att bilimportörerna kommer att vilja se sina ”volymbilar” inte bara på gator och vägar utan även på tävlingsbanorna. Det är redan klart att PWR Racing, med SEAT León TCR, kommer att satsa på den nya serien medan Volvo inte har någon bil redo för nästa säsong och inte kommer att delta. Förutom SEAT så tävlar redan följande tillverkare i TCR: Honda, Alfa Romeo, Subaru, Ford, Opel och Volkswagen. Inköpspriset för en ny TCR-bil sägs landa på omkring 100.000 Euro.
*TTA-bilen är/var av typen silhouette, där chassi och drivlina är/var standardiserade och specialbygga för racing och där karossen är/var gjuten i kompositmaterial för att efterlikna en vanlig personbil. Den är/var utvecklad tillsammans med det franska motorsport-företaget Solution-F. Inför säsongen 2013 uppgick TTA i Scandinavian Touring Car Championship (STCC) och TTA-bilarna har varit huvudklass i STCC-evenemangen.
STCC-Mästerskapet har redan haft ett upplägg som överensstämmer med det man kör efter i den internationella TCR-serien – två fria träningspass, kval uppdelat i Q1 och Q2, två tävlingsheat (tävlingsomgångar), det senare av dessa heat med omvänd startordning för de främsta. Inga förändringar i STCC-tävlingarnas ”format” alltså. Namnet STCC TCR Scandinavia indikerar att de inte bara kommer att finnas i Sverige utan förhoppningen är att också kunna köra i Finland, Norge och Danmark.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o