... i Kina, Varberg, Tvååker och San Francisco
毛泽东, Mao Zedong, Mao Tse-tung eller ordförande Mao, blickar ut över trafiken intill Den Himmelska Fridens Torg, 天安門廣場 / 天安门广场, Tiān’ānmén Guǎngchǎng ungefär, världens största torg, som inte alltid har varit så fridfullt. Ordförande Mao har sitt porträtt fästat på en mur utanför Himmelska Fridens Port, som leder till den Förbjudna Staden.
Jag tror att det här är en taxi för en person, vet inte vad det annars skulle vara. Förmodligen hemmabygge, möjligen svetsat, det är lite svårt att se hur sammanfogning har skett. Präktiga dörrvred i eloxerad aluminium. Det trehjuliga fordonet kanske är patetenterat och exporterat, men jag har inte sett något sådant fordon här i Sverige. Fast jag skojar, nog är det väl ett hemmabygge med sådana dörrvred?
Ett arbetsfordon, eller flera stycken, någonstans sådär femtio kilometer lite norr om Beijing (Peking), inte så långt från Ming Dynasty Tombs, som är en samling mausoleum från Mingdynastin, från 14-15- och 1600-talen. För den intresserade så syns på de små oskarpa bilderna det närmaste fordonets fabrikat, liksom loggan för tillverkaren. Är inte heller i detta fall säker på om fordonet har exporterats utanför Kina, det skulle vara lättare att undersöka den saken om det gick att läsa texten. Ja, det går förstås om man kan tyda kinesiska skrivtecken.
Och nu har jag via omvägar hittat en sådan person som kan tyda kinesiska skrivtecken. ”Fu Tian Wu Xin” skulle texten med de fyra tecknen utläsas (det femte är nog inget skrivtecken då). Fu = prosperity (välstånd), Tian = field (fält), Wu Xin = five stars (fem stjärnor). Inte solklart kanske, men man kan väl med hjälp av de olika orden uttolka det hela som man själv önskar att fordonet skall heta och fungera som.
Skuggade är vi av en polisbil, på väg från flygplatsen mot hotellet, dit vi anlände så småningom, men först några stopp längs vägen. Fast inte var vi skuggade på riktigt, vi skildes från polisen någonstans längs vägen. Poliserna körde en Mitsubishi, vi fyra nyss anlända satt i en hyrd Mercedes minibuss med inhyrd ung och mycket intelligent och skärpt kvinnlig guide och en lite äldre manlig chaufför. Det hela fungerade väldigt bra och kostade inte skjortan heller, vad jag minns.
Här gäller det för tåget, som trafikerar Västkustbanan mot Malmö, att snabbt välja spår, ett felval innebär hinder, en stoppbock, och rälslöst i fortsättningen. Det avlöpte väl, kan jag meddela, alla stationer längs vägen passerades sedan med inplanerade stopp och tunnelpassage under Hallandsås (åtminstone har jag inte hört om något avvikande).
Här går det att svänga vänster om man så vill, men det är inte så mycket mer än en stig att köra på inne bland träd och buskage. Trafikverket har i god tid anlagt ett vänster-sväng-körfält in till det blivande bostadsområdet Stenen i Tvååker i Halland. En ny gång- och cykelväg kommer att byggas några hundra meter längre fram liksom en ny cirkulationsplats, för där finns en en utfart från en idrottsanläggning liksom kommer den nya brandstationen att ligga i anslutning till cirkulationsplatsen och idrottsplatsen.
Apropå området Stenen så lade Varbergs kommun ut anbudsförfrågan på de kommande fastighetsbyggena, som avser flerbostadshus och parhus. Intresset var tydligen svalt, uppenbarligen på grund av att bostäderna skall bestå av minst 50% hyresrätter med en maximerad hyressättning och därmed inte kunna generera tillräckligt snabba pengar i retur för insatserna. Boenden är ju inte till för boende i första hand utan för byggföretag att tjäna pengar snabbt, inte långsiktigt.
Golden Gate-bron förenar staden San Francisco, som ligger i den norra änden på San Francisco-halvön, med området Marin County på andra sidan Golden Gate, sundet som förenar San Francisco-bukten med Stilla Havet. Både U.S. Route 101 och California State Route leder över denna hängbro, som öppnades i maj 1937. Bron har en total längd på 2,737 meter och det längsta spannet är 1,280 meter. Det är inte världens längsta hängbro men var det tidigare under åren 1937 till 1964. Som kuriosa kan sägas att bron ritades av Joseph Baermann Strauss, som också ritade järnvägsbron över Trollhätte kanal i Vänersborg.
Man noterar att bron väldigt ofta är invälvd i havsdimma och brons rödoranga färg har som en uppgift att göra den maximalt synlig i denna dimma men också för att ge passerande fartyg god möjlighet att skilja den från himmel och hav. Nog är Golden Gate Bridge ett måste för åtminstone förstagångsbesökaren. Bilden är fotograferad från övre delen av en dubbeldäckad buss.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o