… tecknade, på ”riktigt”, eller en litet handgjort fordon
Det var tecknaren Thord Lindblom (1920-1989) som skapade de helt enkelt fantastiska bilder som ofta prydde omslaget på Rekord-Magasinet och som ofta också illustrerade novellerna, som ”Racerfeber” av ”Bob Skipper” (bakom signaturen dolde sig Bo Ahlqvist, son till Edwin Ahlqvist, mannen bakom Rekord-Magasinet). Thord Lindblom tecknade även idrottsstjärnor i Rekord-Magasinets Samlaralbum.
I novellen Racerfeber vann Johnny Colton i Einar Hovdes ”kärra”, en ”Hovde Special”, sedan Johnnys egen bil med en motor som var en ”Malingtransformering till ett V-8-block” hade tröttnat och Einar Hovde själv hade fått en ”röd dimma framför ögonen” och brutit tävlingen samt överlåtit rattandet av bilen till Johnny Colton. Som vann loppet, ”ett stort lopp vilket gick på jordbana nere i Houston i Texas”. Allt spännande och exotiskt kunde berättas i Rekord-Magasinet 1955.
Rekord Magasinet utkom varje vecka mellan åren 1942-1956, sedan som Tidningen Rekord under åren 1956 – 1968 och slutligen som Nya Rekord, under hård konkurrens av herrtidningarna, mellan 1968-1969.
På en julmarknad i Medborgarhuset i Tvååker i Halland fanns ett antal mekaniska prylar utställda till försäljning, bland andra fordonet ovan med de sexkantiga mutterhjulen.
En liten bit utanför Varberg stod (står fortfarande?) den här Volvo-lastbilen med militärmönster, uppallad för ickebruk. Utsåld en gång som överskottsmaterial kanske, då när vi inte ansåg oss behöva ett försvar.
Bilden är från ett fotoalbum, inköpt på loppis. Eventuellt är motivet från Strängnäs, tiden bör vara 1940-talet ungefär, i övrigt så finns inga uppgifter tillgängliga.
Fredrik Larsson från Falkenberg och Falkenbergs Motorklubb lyckades efter avslutningen vid Ring Knutstorp i Skåne äntligen vinna Porsche Carrera Cup Scandinavia före 20-årige Philip Morin och stallkamraten i Team Bennys, Jocke Mangs. Bilden är emellertid från tävlingarna på Falkenbergs Motorbana i juli tidigare under året och den föreställer bilen som var med och vann det hela, en Porsche 911 GT3 Cup.
Santosh Berggren, Falköping MK, Santosh Motorsport / A Berggrens Bilservice, Floby, gjorde comeback med rallycross i år efter nästan åtta års frånvaro från den disciplinen. Det gjorde han i den Supercar Lites-bil som Kevin Hansen rattade i fjol och Kevin var också med och hjälpte till och gav support under årets tävling. Bland annat var Kevin den som kommunicerade med Santosh under pågående tävling.
Den fyrhjulsdrivna bilen har en 2.4-liters motor som utvecklar 310 hästkrafter och som avverkar 0 till 100 meter på 3,5 sekunder. I Supercar Lites / Rally X-klassen 2016 med den bilen slutade Santosh 7:a med två andraplatser och två tredjeplatser inkluderade.
En italienare med självmordsdörrar framtill, en 1957 Fiat 1100 Familiare (Familiale) från Turin i Italien. Självmordsdörrar säger man skämtsamt om bildörrar som har gångjärnen i bakkant. Fördelen med dessa bakhängda dörrar är att bilen blir lättare att stiga in i, men nackdelen, som överväger, är att dörren blir en livsfara om den skulle öppnas under färd.
Fiat 1100 Familiare tillverkades från 1953 till 1969. Den presenterades på Genèvesalongen 1953 som Nuova 1100, eller 1100-103. Den hade ny självbärande kaross, med nämnda självmordsdörrar fram. Senare samma år tillkom den starkare 103 TV (Turismo Veloce) och 1954 kombi-versionen Familiare. TV-versionen var en populär rallybil. 1956 kom den uppdaterade 103E, med starkare motorer och modifierad front och i oktober 1957 avlöstes den av 103D, med starkare motor och större bagageutrymme. 1959 kompletterades programmet med den lyxigare 103H, eller 1100 Lusso. – Produktionen uppgick till 742 000 exemplar.
Sist en Volvo V70 på drift. Den var lite slarvigt parkerad utan åtdragen parkeringsbroms och utan ilagd växel och gatan lutade minimalt, så den började backa utan förare. Lyckades korsa en annan gata utan problem och rullade sedan sakta över en trottoar mot en butiksvägg, där den stannade. Inga skador någonstans såvitt jag kunde notera.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o