Bilar av alla de slag, inte helt vanliga, ganska ovanliga rentav …

… någon grön och motorcykelliknande, någon rustad för bröllop

Phänomobil 1912 – Svedinos Bil- och Flygmuseum – Ugglarp – 2016

Ovanstående tyskbyggda Phänomobil av årgång 1912 fanns i Norra Björke öster om Vänersborg och kom 1956 i Lennart Svedfälts ägo. Det trehjuliga fordonet lackerades därefter om i en grön färg. Bilen har inte någon ratt utan en styrstång, som också genom vridningar reglerar växlingen för två hastigheter framåt och en bakåt.

25-Pfennigfrimärket  är från DDR (ÖsttysklandDeutsche Demokratische Republik) och utgivet 1977, bilmodellen är från 1924. Gustav Hiller (1863-1913) grundade 1888, med hjälp av intäkter från ett patent, en maskinfabrik i Zittau i östra Tyskland. Via import från England av cyklar och tillverkning av motorcyklar påbörjades 1905 tillverkning av trehjulingar, som fick namnet Phänomobil. Trehjuliga fordon från Zittauer Motorradhersteller Phänomen kom 1907 ut på marknaden som företagets första personbil (Personenkraftwagen, PKW). Gustav avled 1913 och en svåger övertog ledningen av företaget. Efter första världskriget blev Gustavs Hillers son Rudolf teknisk ledare för Firma Phänomen-Werke Gustav Hiller AG.

Phänomobil, Viskafors Galoschers firmabil – foto: Axel Malmström 1913

Den Phänomobil som Lennart Svedfelt (1924-1993), med artistnamnet ”Svedino” som trollkarl och ficktjuv, hämtade hem  till sitt museum, som i dag heter Svedinos Bil- och Flygmuseum, har en fyrcylindrisk motor på 12 hästkrafter, är kedjedriven, har motorn där fram, det lär väl ingen kunna undgå att se, och har sagts kunna toppa med en hastighet av 40 kilometer i timmen. – Jag vet för övrigt inte om årtalet 1956 för hemtagning av trehjulingen stämmer (uppgiften finns i ett tidningsklipp vid fordonet), för muséet i Ugglarp i Halland invigdes 1961. Lennart hade emellertid Ugglarp som sitt sommarviste, så kanske var det ändå där som bilen hamnade 1956.

Phänomobil 1912 – Louwman Museum – Den Haag, Nederländerna – 2013

Tidigare abandowest-inlägg om Louwman Museum i Haag, Nederländerna, finns här, del 1respektive här, del 2.

Buick Super Sedanet 1947 – Getterön, Varberg – 2016

Ett ekipage med uppgift att transportera ett brudpar, som faktiskt tog sig tid innan vigseln för en fika på caféet vid Getteröns flygfält. Bilen är en välputsad Buick Super Sedanet från 1947, införd till Sverige och registrerad 1992. Manuell växellåda och en motor med 110 hästkrafter, kaross med två dörrar och fast tak. – Får i efterhand önska brudparet lycka till, inte minst till att ha fått åka i en så fin bil!

Volvo Sport P1900 – Varberg – 2016

Volvo P1900 är Volvos första sportbil, en tvåsitsig öppen bil med läderinredning och glasfiberkaross på separat rörram. P1900 visades första gången 1954, produktionen lades ned redan 1957 efter endast 67 byggda bilar. Motorn är en rak fyrcylindrisk sådan på 70 hästkrafter vid 5,500 rpm, toppfarten 175 kilometer i timmen. Transmissionen är 3-växlad med golvspak och detta är den enda Volvomodellen med plastkaross. Nog är denna röda öppna drygt sextioåriga Volvo en pärla och ett unikum!

JC (Jösse Car) Indigo 3000 1997 – Varberg – 2016

Den röda bilen till vänster i bild är den Volvo P1900 som beskrevs i det förra stycket, den bil som tillverkades i endast 67 exemplar. Den ljusare bilen intill tillverkades i ett antal av bara 43 bilar, i stället för planerade 500 om året, det är en JC Indigo 3000 från 1997. JC står för Jösse Car, vilket var en svenska sportbilstillverkare med fabrik i Arvika, vars verksamhet fanns från 1994 till 1999, då företaget gick i konkurs. Indigo 3000, en roadster med klassiskt brittiskt utseende, var den enda modellen som producerades och lanserades i serieproduktion 1996. Indigon har en rak sexcylindrisk motor, 3 liter, 24 ventiler och den utvecklar 204 hästkrafter. Växellådan är manuellt femväxlad och drivningen sker med bakhjulen.

Bengt Lindmalm heter mannen som grundade Jösse Car och han blev inspirerad på en bilmässa av det brittiska bilmärket TVR. Bengt engagerade därefter Hans Philip Zachau och Lasse Pettersson som formgivare av JC Indigos. Bilens kaross var liksom P1900 tillverkad i glasfiberarmerad plast men övriga delar som motor, växellåda, drivlina och bromsar levererades från Volvo, utvecklade och beprövade. – Företagets namn Jösse Car härstammar från Jösse härad, innefattande Arvika, Kil och Eda kommuner.

Indigo har förstås en egen klubb, Indigoklubben, här finns en länk till den.

Volvo VCC 1980 – Volvo Museum, Arendal Skans, Göteborg – 2015

En Volvo VCC 1980, en Volvo Concept Car, står utställd på Volvo MuseumHisingen i i Göteborg, var annars, bland många andra Volvofordon. Roligt för den som tycker om att titta på både gamla och lite nyare automobiler. VCC 1980 var ett idébygge som skulle symbolisera Volvos tankar då vid 1980-talets mitt. Bilen ingick i 760-projektet och användes bland annat för att testa utseendet och för att få reaktioner. Vissa tekniska lösningar användes senare i produktionen.

Volvo VCC 1980 – Volvo Museum, Arendal Skans, Göteborg – 2015

VCC 1980 har en fyrcylindrig motor, en överliggande kamaxel, turbo, 2127 cc, med 155 hästkrafter och den är femväxlad. Under den främre stötfångaren ligger en spoiler som automatiskt fälls fram vid en hastighet av 70 kilometer i timmen.

abandowest har gjort ett besök på Volvo Museum, här är länken till det inlägget.

Mercedes AMG GT S 2014 – Falkenbergs Motorbana – 2016

Här finns länkar till Mercedes AMG GT (Wikipedia) respektive till Teknikens Världs provkörning av AMG GT.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s