Poker och McLaren på Ring Knutstorp – 2017-05-06 …

… en mycket kapabel racerförare från en känd släkt respektive en muskulös och mycket snabb supersportbil

Peter ”Poker” Wallenberg – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Peter Poker Wallenberg rattar en Seat León TCR för PWR Racing Team och han är dessutom en av dem som 2012 skapade teamet, den andre är Daniel Haglöf. Detta år, 2017, tävlar Poker i huvudklassen i STCC (Scandinavian Touring Car Championship), tidigare har han kört i supportklassen Swedish GT. De övriga supportklasserna är Porsche Carrera Cup Scandinavia, Renault Clio Cup JTCC och Formula STCC Nordic.

För 2017 gäller ett nytt tekniskt reglemente i huvudklassen STCCTCR Scandinavia, (TCR = Touring Car Racing). TCR är grundat av italienaren Marcello Lotti och utgår från standardbilar, vilket gör att bilimportörer blir (eller redan har blivit) intresserade av att deras så kallade volymbilar skall kunna ses också på tävlingsbanorna. Volymbilar är alltså sådana bilar som de flesta av oss kör i vardagslag och på helgerna.

Poker är född 1959 som yngste son till Peter Wallenberg (1926-2015), brodern heter Jacob, och sonson till Marcus Wallenberg. Poker är förutom tävlingsförare och allmänt aktiv i branschen, han är till exempel ordförande i KAK (Kungliga Automobil Klubben), också med och leder familjen Wallenbergs affärer. Att han heter eller kallas ”Poker” skall bero på att farfar Marcus en gång gav honom det smeknamnet eftersom han tyckte att lille Peter hade ett riktigt pokerface.

Peter ”Poker” Wallenberg kollar sin Seat León TCR – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Ja, det är förstås inte bara Poker som kollar bilen efter det första racet, som han tvingades bryta. Fötterna tillhör ju någon som kollar riktigt ordentligt och Seat’en kommer att vara redo för det andra racet. Tre Seat-bilar och en Audi ingår i PWR Racing i STCC 2017: Robert Dahlgren, Daniel Haglöf och Poker Wallenberg i varsin Seat León TCR och Mikaela Åhlin Kottulinsky i en Audi RS3 LMS. Det är ett av STCC-seriens största team.

Peter ”Poker” Wallenberg i Seat León TCR – Ring Knutstorp – 2017-05-06

7,500 åskådare hade tagit sig till Ring Knutstorp i Kågeröd i Skåne den här riktigt vårfina dagen för att bese snabba bilar. Det är en bra publiksiffra för racing av i dag och det märktes inte minst på den strykande åtgången beträffande förtäring, långa köer. På något eller några håll blev det slut på drycken till förtäringen.

Robert Dahlgren vann de båda första heaten medan Daniel Haglöf kom fyra i båda. Dessa båda kom sedan tvåa respektive trea i det sista heatet. Både Mikaela Åhlin Kuttolinsky och Poker Wallenberg fick bryta första racet efter att ha stött på varandra lite för häftigt redan på det första varvet. Mikaela fick bryta också i det andra racet medan Poker kom tolva, och i det tredje och sista åket var det Mikaela som blev tolva medan Poker slutade på fjortonde plats.

McLaren P1 GTR – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Mc Laren P1 GTR, ”Verdens raskeste gatebil. Kun fire stykker som er registrert på skilter er produsert.” Det läste jag på norska sajter från förra året. ”Världens snabbaste spårvagn” fick jag som svar på en översättningssida, men det tvivlar jag på att det stämmer. Inte för att det inte skulle vara världens snabbaste, men spårvagn?  ”Världens bästa banbil” säger McLaren självt och menar då sin ”trackday”-version av en supersportbil, alltså en bil som skall köras på motorbana eller på annan avlyst bana, till exempel på ett flygfält, av personer som har råd med detta.

Bara ett fåtal P1 GTR har byggts för och fått tillåtelse av McLaren att registrerats för bruk på allmän väg, som ovanstående exemplar, som sedan några veckor tillbaka ägs av en bilfirma i skånska Arlöv (men bilen verkar vara avställd). Egentligen var det inte meningen att någon P1 GTR alls skulle registreras som ”gatebil” för att få köra på allmän väg men efter påtryckningar från kunder så har alltså några stycken beviljats den förmånen.

McLaren P1 GTR – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Vad kostar den då? Inte mindre än 25 miljoner svenska kronor (~3 million USD) i alla fall om den är ombyggd till ”gatubruk”, eller kanske 40 miljoner norska kronor, som jag såg i en norsk avise. Det verkar inte direkt finnas något officiellt pris även om 2 miljoner brittiska pund har nämnts. Allt som allt skall det byggas omkring 25 stycken P1 GTR i en serie och det krävs tydligen att man redan äger en McLaren P1 för att också få köpa en P1 i GTR-version från fabriken. Det lär inte vara några problem med andrahandsvärdet.

Jag har sett olika versioner av hur många GTR som skall byggas totalt, men maximalt 50 bilar har jag läst om, likaså är det olika uppgifter om hur många av dem som är eller skall bli ”gatubilar”, det kanske rentav är hälften av dem. McLaren lär nog inte vara helt öppna med dessa uppgifter. – För dem som köper (som lyckas köpa) en ny GTR så lär det ingå något slags VIP-paket, inkluderande simulatorträning, övningskörningar på bana och ett lag med experter som skall ge den nye ägaren lämplig utbildning. Inte bara att sätta sig in i bilen och dra iväg.

McLaren P1 GTR – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Förutom priset, vad är det då för märkvärdigt med den här skapelsen förutom att den också är vacker att titta på? Tja, den accelererar från stillastående till 100 km/tim på omkring 2,3 sekunder och det är ju acceptabelt för den som har bråttom. Byggd 2016, automatlåda, en V8 3,8 liter bensindriven motor plus elektrisk assistans-motor (hybridsuperbil?) och en motoreffekt på 735 kW, vilket motsvarar ungefär 985 hästkrafter eller varför inte säga 1,000 jämnt (jämfört med 915 hk för den ”vanliga” P1-versionen). Ljudnivån är vid stillastående 98 dB och vid körning 74 dB och den har ett stillastående varvtal på 2,100 rpm.

Lägre vikt och mer marktryck ger mer sprutt på P1 GTR än på P1 och i stort sett alla motsvarande bilar. Bilens längd är 4638 mm, bredden 2026 mm och höjden 1188 mm. Tjänstevikten är 1595 och totalvikten 1685 kg.

McLaren P1 GTR – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Bilen är alltså registrerad på ett svenskt bilföretag men har tidigare ägts av den norske miljardären Arne Fredly (född 1964), som sedan 2001 är bosatt i Monaco. Arne har varit aktiemäklare, har byggt upp en stor kapitalbas, är storinvesterare och äger en kapitalfond. Bland annat.

Han är också känd för att investera i dyra superbilar som McLaren P1 GTR och som en Mercedes-Benz SLR McLaren, vilken kostade mer än fem miljoner norska kronor men det var 2004. Han har köpt den Formel 1 Ferrari F2005 som Michael Schumacher körde säsongen 2005 och det fordonet kostade 14 miljoner (fortfarande norska kronor). Vad skulle han med den till? Tre Bugatti Veyron har han ägt eller äger fortfarande och 2013 köpte Arne en LaFerrari för 11 miljoner (jo, räknat i norska kronor).

Den aktuella avbildade McLaren’en (hur skriver man annars?) var en av huvudattraktionerna på 2016 års Oslo Motor Show på Norges Varemesse i Lillestrøm (”Norges Varemesse er en internasjonal arena for messer, kongresser, konferanser, banketter, events og konserter. Vår hovedoppgave er å fremme norsk næringsliv”). Här är en länk till några bilder från 2016 års motormässa, inklusive P1 GTR. – VG (norska Verdens Gang) har skrivit om bilen, länk här).

McLaren P1 GTR – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Den vackert färgade och väl så vackert utformade McLaren P1 GTR som stod parkerad på Ring Knutstorp intill en tävlings-McLaren 570S GT4 rönte förstås en hel del intresse, trots konkurrens på plats av andra snabba bilar, inte bara tävlingsbilar.

P1 GTR har ändå inte direkt några konkurrenter som annars Ferrari FXX K skulle kunna vara, eftersom den senare inte lär registreras för landsvägskörning. Prosche 918 Spyder eller för den delen Koenigsegg (Koenigsegg länk 2) är också alternativ.

”Verkstadsjobb.se”, reklam på rätt plats – Ring Knutstorp – 2017-05-06

Den bil som Mikaela Åhlin Kottulnsky kör, en Audi RS3 LMS, har en reklamremsa strategiskt placerad, kanske var det där som Poker och hon träffade på varandra i första finalracet. Nu tror jag inte att teamet behövde ringa efter verkstadsjobbare den här gången, eftersom gänget redan är bemannat med mycket duktiga ingenjörer och mekaniker och allt vad som behövs förutom förare.

Slutligen en icke racing-anknuten länk: Vovven Vannas matte hade inte något riktigt flyt på sin Norrlandsresa, men så körde hon inte heller en McLaren. Visserligen en Seat precis som Poker, men utan servicen runtom.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Fordon, Fotoblogg, Halland, Kändisar, Motor, Photo blog, Racing, Sport, Uncategorized, Underhållning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Poker och McLaren på Ring Knutstorp – 2017-05-06 …

  1. Ia skriver:

    Då hade det nog gått som hejsan! 🙂 Jag gillar Seat och hade gärna haft en Seat Leon.

    Liked by 1 person

  2. habergman skriver:

    Undrar hur hög försäkringspremien är på den här dyra McLaren’en. Spelar kanske inte så stor roll, pengar verkar ju inte vara det stora problemet i varje fall inte när det gäller Wallenberg och den norske miljardären.
    Koenigsegg testkör sina bilar på Nevs, tidigare SAABs, testbana i Trollhättan. Såg  i media att en Agera RS , värd 10 miljoner hade kraschats vid en testkörning.

    Liked by 1 person

    • abandowest skriver:

      Jag undrar om det går att försäkra dessa bilar? Jo, det gör det väl, men som du skriver, premien spelar nog ingen roll i i dessa fall. – Intressant om Koenigsegg, det var uppgifter jag inte kände till men jag kan tänka mej att det sker krascher ibland. Vet du var testbanan ligger någonstans i Trollhättan?

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s