Tjolöholm Classic Motor 2017 med en kort Volvo …

… en kort Saab, Indigo 3000, Peder Lamm och en Stranguellini 

Tjolöholm Classic Motor äger årligen rum vid Tjolöholms Slott, som ligger inom Kungsbacka kommun, fyra mil söder om Göteborg och ungefär lika långt norr om Varberg. Så här beskriver arrangören evenemanget:

Kultur på hjul. Tjolöholm Classic Motor är Sveriges största Classic-evenemang. Vi startade 1993 och har uppåt 1300 utställda fordon varje år. Vi vill vara den naturliga mötesplatsen för fordonsklubbar samt för bil-, MC- och mopedentusiaster. Vi vill också vara en mötesplats där flera generationer kan glädjas åt den anrika industrihistoria som ställs ut på Tjolöholms Slotts gröna ängar.”

Den absolut sist tillverkade Volvo 240 (245) från 1993 – Tjolöholm Classic Motor 2017

Det här är en special-Volvo, en kortad version av 245, men också det absolut sista exemplaret i 240-serien. Volvo har skojat till det genom att bygga en 240 Kombi med kort hjulbas och den fick symbolisera de korta ledtiderna för 240-modellen ”som tack för gott arbete längs bana 2:4-2”. Vad det gällde den sista kundanpassade 240/245:an så överlämnade Pehr G. Gyllenhammar i egen hög person bilnycklarna, vid en liten ceremoni på fabriken, till en kvinnlig köpare från Sverige.

Den 5:e maj 1993 hände detta, efter nitton framgångsrika år och med 2.862.573 försålda fordon (varav 177.402 av 260-modellen), den största enskilda försäljningsframgången för Volvo. Det första exemplaret av 240 presenterades i augusti 1974 och var en utveckling av den också mycket populära 140-serien.

Kortversion av Saab – Tjolöholm Classic Motor 2017

Den här Saaben (en 9-3:a ?) har liksom den förkortade 245:an också gjorts kortare än hur den från början var byggd, men Saaben har dessutom monterats på en ställning på en släpvagn för att likt en stackars spädgris över öppen eld snurra runt sin längdaxel. Jag tror meningen är att man skall kunna få provsitta den för att få känna hur det känns att snurra och att hänga upp och ned i säkerhetsbältet. Det blev inget av med den saken för min del i alla fall. Bilen är motorlös och saknar väl också andra väsentliga detaljer som inte behövs där den är upphängd på släpvagnen.

Kortversion av Saab – Tjolöholm Classic Motor 2017

Nedan: Stefan Johansson står bredvid sin ganska nyinköpta Indigo 3000 från 1999, resultatet av ett sportbilsprojekt igångsatt 1994 av Bengt Lidmalm, tidigare konsult inom fordonsindustrin, med sitt företag Jösse Car AB beläget i Arvika. Ett Göteborgsföretag, som då hette Nya Perspektiv Design, fick uppdraget att formge bilen.

Indigo 3000 från 1999 – Tjolöholm Classic Motor 2017

Handritade skisser, datormodeller och slutligen en modell i full skala blev det, från vilken det sedan skapades gjutformar för tillverkning av karossdelar till en öppen tvåsitsig roadster i kompositmaterial. Chassit bestod av galvaniserad space frame i stål bestående av fyrkantrör. (Space frame = en vanligtvis öppen tredimensionell ram av stag och hängslen, som i till exempel tävlingsbilar, som definierar en struktur och som distribuerar sin vikt jämnt i alla riktningar). Nästan alla delar som användes i tillverkningen var beprövade sådana från Volvo. Motorn till exempel, en Volvo B6304F, rak 6-cylindrig 2922 cc aluminiummotor, 204 hästkrafter. Accelerationen angavs till 0-100 km/tim på cirka 6,5 sekunder och toppfarten till 250 km/tim med hardtop.

Den första prototypen, med chassinummer 001, rullade ut i januari 1995. Under våren 1996 startade produktionen av Indigo 3000 och i oktober kunde de två första färdigbyggda exemplaren (chassin nr 007 och 008) överlämnas till respektive köpare. Tyvärr tvingade sedan tillbakadragna lånegarantier projektet Indigo i konkurs och i februari 1999 fick denna bit svensk bil- och industrihistoria ett hastigt slut. Endast 41 stycken (eller 43 stycken?) Indigo 3000 hade då kunnat byggas i stället för planerade 500 bilar om året.

Peder Lamm från Göteborgs Auktionsverk intervjuas – Tjolöholm Classic Motor 2017

Peder Lamm, antikexpert, konsthistoriker, föreläsare och även så kallad TV-profil, intervjuades och presenterade sedan, där på plats, några utvalda och unika motorpärlor hämtade från Göteborgs Auktionsverks pågående kvalitetsauktioner, bland annat några motorcyklar. Peder har arbetat inom antikbranschen sedan 16-årsåldern, vilket skulle ha varit i mitten av 1980-talet.

Stanguellini Formula Junior 1958, Magnus Ahlqvist vid ratten – Tjolöholm Classic Motor 2017

Bilbyggaren och bilrenoveraren Magnus Ahlqvist från Rydaholm demonstrerar sin 2013 inhandlade Stanguellini Formula Junior 1958 med en modifierad Fiat 1100 motor. Magnus försörjer sig på att återskapa historiska sportbilar och har ett företag som heter Motorima. Han lär vara en av få i Sverige som försörjer sig på det speciella hantverket.

Bilen utvecklades en gång av italienaren Vittorio Stanguellini och hans företag och den ansågs då vara en succé-design, där själva designen utfördes av ingenjören Alberto Massimino. Legendaren Juan Manuel Fangio testkörde den sedan på Modena-banan (Modena Aero-Autodrome), en racingbana som låg nära den italienska staden Modena i norra Italien. Bilen kom därefter att dominera tävlingarna i den europeiska Juniorklassen under 1958-1959.

Stanguellini Formula Junior 1958, Magnus Ahlqvist vid ratten – Tjolöholm Classic Motor 2017

Magnus köpte den här Stanguellinin 2013, som tidigare nämnts, och avser att köra den på veteranbanor under 2017. Eventuellt kommer den också att rattas av någon av de två sönerna.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Halland, Motor, Motorsport, Photo blog, Racing, Uncategorized, Underhållning, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s