… utsikt från Platsarna, Fyrbjörn i hamn samt husvagn i växtlighet
I förra blogginlägget var denna mås på stela plåtben också med i bild, just friskriven från misstanken om att ha bajsat ned fönstret på utsidan. Nu visar det sig att fågelspillningen på utsidan av fönsterglaset också har runnit ned längs hitsidan av en vas (som inte är genomskinlig) vilken står på insidan av fönstret. Fågeln ser faktiskt förbryllad ut. Vad händer eller har hänt?
Trottoarhinder 1: Det är bara alltför vanligt att cyklar ställs tvärs över och mitt i trottoaren. Som här. Alldeles till vänster om cykeln är en cykelbana men där cykeln står är en trottoar som är avsedd för trottoörer, heter det väl inte, jag menar flanörer, fotgängare. Till höger ligger en Teliabutik, den lockar cyklister har jag märkt.
Trottoarhinder 2: Konstigt nog retar jag mig inte på att det plötsligt dyker upp en trappa mitt i trottoaren, en stenanordning som försvårar framkomligheten. Fast inte för dem som bor i huset förstås, och jag tycker helt enkelt att det hör ett Varbergshus till med en stentrappa på trottoaren. Som här på Platsarna längs Fästningsgatan. Hade det däremot i stället stått en cykel där … !
Inte så långt ifrån huset med stentrappan i trottoaren ligger det här huset. Strålande utsikt både mot och förbi den stilenliga byggnaden. Kattegatt ligger på andra sidan och utsikten mot Kattegatt är såklart strålande också från själva huset, även de dagar då solen inte strålar över Platsarna och Varberg.
Det här är en typ av arbetsfartyg och båten heter m/s Fyrbjörn, tillhör Sjöfartsverket och har Norrköping som hemmahamn. Uppgiften för Fyrbjörn är att underhålla fyrar och sjömärken längs Sveriges hela kust från Bottenvikens norra del och runt landet till Idefjorden på den västra sidan.
Fartygsskrovet byggdes vid varvet Stocznia Gdynia S.A. i Polen och fartyget utrustades sedan hos A/S Hvide Sande Skibs & Baadebyggeri i Danmark. Till Norrköping levererades det färdiga flytetyget i juli 2006.
Fyrbjörn är ett fartyg av katamarantyp med två parallella skrov, vilket skall göra att den stadiga båten aldrig får mer än fem graders slagsida trots att den rejäla kranen ombord kan lyfta maximalt 1,8 ton och det även med kranen i läge hela 35 meter utanför fartygssidan.
Fartyget är 35 meter långt och 13,6 meter brett. Marchfarten är 12 knop med hjälp av två stora Scania-dieslar DI16 och dessutom finns fyra andra dieslar (två DI14 och två Sisu) för framställning av elektricitet för olika ändamål.
Det kanske var ett tag sedan just detta rullande lilla campinghus hyste glada semesterfirare, för nu verkar den gröna spenaten växa upp mot taket. Jag vet att det inte är spenat (för det är det väl inte?) men jag kan just inget om grön växtlighet förutom att den är grön, tycker bara att det är fint att sommaren är på ingång. Fast det stämmer inte heller just i dag när jag skriver detta, temperaturen är ca 12 gr C (plus) och på Kattegatt blåser det 13 meter per sekund, himlen syns inte för alla moln (såvida inte molnen också räknas som himmel) och regnet regnar nästan men skulle behöva komma ned mot marken. Det lär vara problem med låga grundvattennivåer.
Vart tar sommaren vägen när den bromsar upp? Det var så fint för bara några dagar sedan, nästan 25 varmgrader här och strålande sol. Någonstans måste den (sommaren) väl vila inför nästa försök att tränga in över våra trakter? Det varmaste jag hittade på Europakartan just nu var 29 grader mitt i Spanien. Dit har sommaren flytt.
Husvagnen glömde jag att skriva något mer om men det kvittar väl, det var inte så mycket att säga om den.