Djur i bild på bilder från södra delen av Holland – dansande …

… tittande, svävande och skällande, ledsagande eller bara varande

Egyptiska gäss intill kanalen vid Nieuwelaan i Delft, Holland – juni 2017

Jag är väldigt dansant ska du veta, jag behärskar de flesta danser. Hip-Hop, vals, tango, träskodans (fast jag har lite svårt att hitta träskor som passar mina smäckra fötter), jitterbugg, mazurka och egyptisk dans förstås, vi är ju egyptiska gäss. Yes, you name it, så håll till god min sköna så tar vi en svängom. – Vadå, inte, dansar du inte? Nähä, men då kan vi väl tillsammans simma ett stycke medströms i stället?

Dessa fåglar, Egyptiska gäss eller Nilgäss, som av de gamla egypterna ansågs heliga, lever i vilt tillstånd i Europa som här intill kanalen (eller vattenvägen) Delftse Schie i Delft. De lär väl vara ättlingar till en gång förrymda bur- eller parkfåglar och finns i första hand i Storbritannien, Frankrike och Tyskland och alltså här i Nederländerna. Som vanligt roade jag mig med att digitalt översätta en engelsk Wikipediasida, denna gång om gässen, och fick bland annat följande information: ”De röster och läten av könen skiljer sig åt, den manliga har en hes dämpad anka liknande kvacksalvare som sällan låter om det inte upphetsad”.

Utsikt från ett fönster i ”oststaden” Gouda, Holland – juni 2017

Bakom (eller framför) eller i alla händelser intill ett fönster i ett hus i Gouda (About this sound listen) stirrade den här gula katten och jag på varandra. – Om ni klickade på ”listen” och hörde uttalet av stadens namn så märkte ni att Gouda inte uttalas som man tycker att det skall uttalas enligt svenskt sätt att uttala G-et, och att o-et sedan närmast låter som ett a. Det låter alltid som att holländarna harklar sig när de pratar, åtminstone när det gäller att uttala ett g.

Vad katten denna katt heter kan jag ju inte veta, för då hade jag fått knacka på fönstret eller dörren för att fråga ägaren vad katten heter, och då kanske både katten och ägaren hade blivit på dåligt humör för att jag störde. Så kattens namn får förbli en fortsatt hemlighet här i spalten, också för mej som skriver.

Leviterande hund vid stationen i i Rijswijk, Holland – juni 2017

Den här skällande hunden, av en ras som jag inte klarar av att bestämma, leviterar som det verkar, svävar fritt hängande i luften alltså. (Om konsten att levitera, läs här). Eftersom det inte är vetenskapligt bevisat att någon levande varelse, varken hund eller människa, har förmåga att levitera (förutom astronauter på en rymdstation kanske) så utgår jag ifrån att hunden hoppar och att jag med kameran verkligen inte har lyckats fånga den i leviterande tillstånd, det vill säga som svävande i luften. Hade hunden inte varit kopplad så hade den, svävande eller ej, absolut säkert rusat anfallande mot en annan stackars jycke, mindre till formatet, som i alla fall sturskt skällde tillbaka.

Andmarsch mot kanal – vid stationen i Rijswijk, Holland – juni 2017

En andtrytande men ej andlös promenad i gåsmarsch på väg mot närmaste kanal, eller i detta fall en kanal-liknande vattensamling som ligger ungefär hundra meter rakt föröver från näbbarna räknat. Vi höll andan inför att en vårdslös bilist eller en av de rikligt förekommande scootrarna eller en av alla de cyklar som trafikerar dessa markytor skulle köra på de små andlingarna (påhittad motsvarighet till gässlingarna) eller ällingarna, som de också kan heta, men såvitt vi kunde se så avlöpte hela promenaden så väl som andmor och vi andra kunde önska oss.

Andmarsch mot kanal – vid Stationen i Rijswijk, Holland – juni 2017

Rijswijk, Holland – juni 2017

En gräsandsmamma med sina sju telningar, en av alla dessa duktiga morsor som finns i vår natur och i detta fall när naturen finns i stan, och inklusive alla människomammor som finns i stan och på landet. I Nederländerna är mammor som transporterar sina barn på cykel berömda. Det kan handla om ett eller flera barn, faktiskt ganska många ibland, inklusive bärkassar och annat som skall vara med och cyklarna kan ibland vara ganska avancerade med en låda framför cykeln eller bakom eller en anordning som finns på själva cykeln. De är helt fantastiska dessa mammor, och det finns pappor också förstås, som skjutsar sina barn dit de ska på detta sätt. Cykelleder finns det gott om i Holland, så i regel slipper cyklisterna faran av bilar, förutom vid passager över gator och vägar, men där finns i regel trafikljus. Jag får återkomma om Nederländerna och cyklar.

Andmor cyklade inte men vi tror alltså att allt förlöpte på bästa sätt och att de sju barnen fick bada och simma och lära sig att snappa grön mat i kanalen.

Koltrasthona vid Oranje Plantage, Delft, Holland – juni 2017

And vid Lage Gouwe, Gouda, Holland – juni 2017

Jag tror att det här är en hybrid mellan en gräsand och någon annan individ inom andsläktet, men helt säker på den saken kan jag inte vara eftersom jag inte är biolog eller ornitolog. Om det är en egen art så vet jag inte vilken. Sådana här varianter ses ganska ofta vid och på vattendragen inom de holländska städerna. Den avbildade anden är bosatt i Gouda, oststaden som jag skrev om tidigare i inlägget. Det gröna är inte en gräsmatta utan andmat i form av gröna alger på vattenytan av kanalen intill gatan Lage Gouwe. Vattnet är en avlöpare till kanalen Gouwe. På andra sidan av den gröna vattenytan heter gatan Hoge Gouwe, låga och höga Gouwe.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Det här inlägget postades i Bildblogg, Bilder, Cykel, Cyklar, Delft, Djur, Fotoblogg, Holland, Hund, Hundar, Katt, Katter, Nederländerna, Photo blog, Sommar, Uncategorized, Vatten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

