Katrineholm SpeedShow 2017 under KatrineholmsVeckan …

… med tjut av däck och spår i asfalten, blågult rökigt, vem vinner?

Drifting go, burnout blue – Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

Vem vinner”? Det undrade min syster när jag och svågern kom åter efter att ha bevistat Katrineholm SpeedShow, som är en fartfylld del av KatrineholmsVeckan, på den för dagen avlysta Stockholmsvägen mellan ÖoB och OKQ8 i Katrineholm (men det fanns förstås en alternativ väg att åka). ”Vem vinner tävlingen eller vad går det ut på?” ”Nja, ingen vinner, det gäller bara att visa upp sladdar och burnouts, rök från däcken, och det går att få färgad rök om man sätter på däck som är tillverkade så att de ger färgad rök ifrån sig. Och så luktar det bränt gummi och kemikalier och det blir rejält med spår i asfalten. Och så låter det ganska mycket”. ”Usch”, blev den spontant konkreta kommentaren på dessa upplysningar.

Fast det stämmer inte riktigt det där med att ingen vinner. Prisutdelning skulle förrättas även i Katrineholm den här dagen (Best In Show tror jag och några priser ytterligare, men vi var inte kvar då när de lämnades ut), och det tävlas också i andra sammanhang i drifting, till exempel så finns det en SM-serie i Drifting inom Svensk Bilsport. Drifting är alltså en bilsport, där det gäller för förarna att sidledes utföra kontrollerade sladdar på bästa sätt på en asfalterad bana eller slinga. Sporten lär en gång ha startat i Japan. Om det finns ett SM också i att ryka så mycket som möjligt har jag inte tagit reda på, men jag har sett rubriker om ett Street Machine Nationals / Burn Out SM. Går dock inte vidare i ämnet.

Färgstarkt på Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

Så, varför kommer ett antal tusen personer (mest gubbs förstås) för att titta på gamla bilar som sveper förbi med rök efter sig, som sladdar och som snurrar och som låter? De kommer för att titta på detta spektakel därför att … ja, för att … titta. För egen del så tycker jag det är roligt att fotografera där det händer något, gärna sånt som är färgglatt, och många andra tycker uppenbarligen detsamma, för där fanns många kameror och mobiler som liksom var styrda av en magnet med linsen åt samma håll. Knäppt knäppande och knasigt, jovisst.

Katrineholm, för den som inte vet så mycket om denna pärla, är en kommun och tätort i Södermanland, ursprungligen grundad som stationssamhälle då Västra stambanan drogs fram genom landskapet. Municipalsamhälle blev Katrineholm 1883 och stadsrättigheter erhölls 1917, alltså är staden (tätorten) 100 år innevarande år 2017, och därav sammanfaller KatrineholmsVeckan med ett 100-årsjubileum, det passar ju bra. – Hela kommunen har nästan 35,000 invånare, varav ungefär 25,000 bor i själva tätorten (eller ”stan” säger man väl). – För ordningens skull: Katrineholms vapen till vänster, Södermanlands (Sörmlands) landskapsvapen till höger. Det finns variationer vad det gäller utseendet på landskapsvapnet.

Katrineholm SpeedShow på Stockholmsvägen – 2017-08-12

Den här killen var och är en engagerad fotograf (utan något egentligt uppdrag, fotar bara för att han gillar det) och hade haft en tidig uppstigning ur sängen hemma i Södertälje för att komma i tid till tillställningen i Katrineholm, ett evenemang med bilar som ingick i den årligen återkommande Katrineholmsveckan som detta år omfattade ungefär 190 olika programpunkter. Det är inte bara Speedshow och de övriga arrangemangen under Katrineholmsveckan som gäller det här året, 2017, utan staden fyller alltså 100 år! Grattis till jubilaren, min gamla hemstad. Mitt Katrineholmsbesök var dock egentligen föranlett av andra orsaker denna gång, min syster har genomgått en svår operation och jag ville besöka henne.

”Angry Drift Team” – Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

Den svarta Volvon som snurrar på Stockholmsvägens asfalt körs av någon från Angry Drift Team, en lag som består av ”ett gäng motorintresserade från Mjölby med lite för tunga högerfötter” och det markeras med ”My driving scares me too” på vänstra framskärmen. Men det gick bra, jag tror till och med att en prisbuckla hemfördes till Mjölby.

Beträffande den förut nämnda tidiga uppstigningen i Södertälje och resan till Katrineholm: han på bild ovan, med kameran, var nästan allra först på publikplats för att få en riktigt bra utkik men han behövde inte trängas, för det var inte så mycket människor där när han kom fram eller ens vid aktuell starttid för showen. Emellertid så fyllde det stadigt på med åskådare och det blev så småningom trängsel längs den avlysta vägsträckan vid infarten från Stockholm mot Katrineholm, eller man kan komma från Flen för den delen eller från Västerås eller från lilla Valla några mil bort. Eller man kan åka mot något, som till exempel Varberg, vilket jag gjorde när jag skulle hemåt igen några dagar senare. Jag brukar åka via trafikplats Talltullen annars, men där pågår ett omfattande ombyggnadsarbete och det är lite trångt och guppigt på platsen just nu.

För att fira 100-årsjubiléet så har redan planterats eller kommer att planteras 100 körsbärsträd vid den nya trafikplatsen, inte för bärens skull utan för att bjuda på vacker blomning till våren. Då får jag köra den vägen i stället.

Drifting go, burnout blue – Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

Vi pratade, han från Södertälje och jag, om att fotografera bilar och kände gemenskap därvidlag, han hade bland annat fotograferat på en så kallad bilkyrkogård (= ”plats i skogen” för skrotbilar som får rosta sönder i lugn och ro) norrut i landet och jag har själv haft planer på att besöka en småländsk sådan men inte kommit till handling ännu. Att besöka en bilkyrkogård är ungefär som att besöka en konsthall, de rostiga lämningarna är säregna konstverk. Likaså tilltalar det honom, han som åkte hemifrån tidigt på morgonen, att fotografera övergivna och lite förfallna byggnader, det tilltalar mej också även om jag inte heller i det fallet har varit så aktiv. Kul att prata med dej från Södertälje! Vi kanske möts i något liknande sammanhang framöver.

Kevin Brunberg, Volvo 745 – Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

Katrineholm Speedshow arrangeras av föreningen Petrolheads Katrineholm, med Jonas Nyström (här är en Katrineholm FM-intervju med honom) och Magnus Lind i spetsen, och jubileumsåret 2017 var det för tredje gången i rad som speedshowen arrangerades. – Föreningen skriver på sin hemsida att den (föreningen) är till för dem som har ett stort motorintresse och att den vill arbeta för att fler skall kunna dela och få möjlighet att ta till vara detta intresse. Föreningen anordnar träffar och events och skapar mötesplatser. Alla är välkomna att ansluta sig, det kostar inget att vara med i Petrolheads och drivmedlet är, förutom motorbränsle, själar med ett brinnande intresse och medlemmar som jobbar på sin fritid med det som de tycker är roligast av allt.

Kevin Brunberg, Volvo 745 – Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

Kevin Brunberg Andersson är det som på bilderna här ovanför med sin Volvo 745 tar sig fram med rykande bakdäck och förutan motorhuv.

Martin Granlund med balanskonst på Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

En fartfylld och spännande speedshow med uppvisningar och utställningar. I år i sann 100-årsanda är det större och mer centralt än tidigare”. Ett gediget jobb att arrangera är det förstås. Tillstånd skall till och massor av förberedelser, medlemmar eller andra som vill ställa upp som funktionärer måste finnas tillgängliga liksom bilar och förare såklart, ja, det är mycket som måste ordnas innan det är dags för publiken att kanta vägen, men bensinhuvuden i Katrineholm som brinner för uppgiften fixar det hela.

Martin Granlund deltog med sin motorcykel som ”stuntrider” och använde som synes stundtals endast framhjulet med god balans. Det är inte något vitt som fladdrar från bakänden på motorcykeln utan det är något vitt, jag vet inte vad, som ligger där i diket.

Drifting car – Katrineholm SpeedShow – 2017-08-12

Det jag har läst om drifting är bland annat att driftingbilar alltid är bakhjulsdrivna och gärna av japanskt ursprung som Subaru, Nissan och Mitsubishi, men är möjligt att sladda också med framhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna fordon. Är driftingbilarna fyrhjulsdrivna från början så har de konverterats till bakhjulsdrift. Jag är inte kapabel att förtälja vilka bilmärken eller modeller som syns på bilderna ovan och under.

Bilar trimmas och erhåller åtskilligt fler hästkrafter än vad som var där från början. Onödiga grejor inne i bilen plockas bort för att minska på vikten, varför skall man till exempel ha med ett reservhjul i bagaget? Eller ett baksäte, vem vill plocka in föräldrarna eller småbarnen där bak just när det skall tävlas? Säkerhetskrav finns förstås i samband med tävling, som en skyddsbur därinne i bilen, godkänt säkerhetsbälte naturligtvis och en heltäckande skyddsoverall samt en hjälm.

Intressant fordon vid Katrineholm SpeedShow – 2017-07-12

Här fanns alla åldrar, men mest på den manliga sidan (det finns dock en hel del undantag), som gillar att åskåda sådana fordon som inte helt har utseendet som eller uppför sig som en bil på gatan. Denna bil tillhör ett team som heter Out Of Control Drifting och där stallchefen heter Christoffer Svensson. Teamet bildades 1 november 2014.

Jag tror att det handlar mycket om att hitta sponsorer om man vill tävla i drifting (som i all annan sport också). Out Of Control Drifting har hittat Japtuning, Däckia i Katrineholm och Stavhälla Åkeri AB och inte minst däck är väl i detta sammanhang en nödvändig förbrukningsvara.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Katrineholm, Motor, Motorcykel, Motorcyklar, Motorsport, Photo blog, Racing, Södermanland, Sommar, Sport, Trafik, Uncategorized, Underhållning, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.