… och vaknar våt av svett med minnet av dessa bestar …
För någon tidig morgon sedan drömde jag något jag aldrig drömt förut. Fast jag minns inte vad jag drömde egentligen men jag minns i alla fall att jag var i någon form av tätort och var omringad av tre myskoxar, vilket myskifierar mej. Jag har ingen anledning att tänka på myskoxar, det är det som gör att jag minns den här drömmen trots att jag sällan brukar minnas mina drömmar, inte ens de trevliga. Den här var inte direkt trevlig.
En av oxarna tog precis sats för att platta till mej mot väggen som fanns bakom min lekamen, med hjälp av sin bepansrade panna och 350 kilo, då jag vaknade som tur var. Varför var jag där jag var i drömmen, var någonstans var det förresten, varför var tre myskoxar där och inga andra individer, varken djur eller människor?
Jag har inga egna foton på myskoxar i mitt arkiv eller mina mappar, så det får(!) bli lamm i stället, se bara hur en av dem riktar in sig mot mitt håll! – Och det är sant, jag drömde faktiskt om tre myskoxar som hotade mej, men jag förväntar mej inte att råka ut för just sådana djur utanför den icke drömda verkligheten.
Något/någon har orsakat en stjänformad skada på fönstret till denna guldsmedsbutik. Man kan väl anta att det inte har skett av en ren och olycklig omständighet utan på ett medvetet sätt. Extra kostnader för butiksägare och försäkringsbolag får man förmoda. Bara en liten obetydlig händelse kan tyckas, i den stormflod av rubrikbeskrivna händelser som fyller alla våra dagar.
En diffus storskarv på inflygning mot hamnen i Glommen, förmodligen för att bedriva fiske eller kanske för att parkera på en sten eller någon annan punkt i vattnet för att där kunna breda ut vingarna i syfte att torka fjäderdräkten efter utförda dyk. Skarvarnas fjäderdräkt är inte helt vattenavstötande utan ytterfjädrarna suger åt sig vatten. Detta tynger skarven och den kan därmed dyka på ett bättre sätt, den är helt enkelt en mycket skicklig dykare och fångar fisk både vid bottnen och i vattnet ovan, den kan dyka ner till till 10-12 meters djup.
Min kameralins har en brännvidd på max 200 mm och det räcker sällan för att fotografera fåglar på ett bra sätt, jag kommer inte tillräckligt nära och bilden blir oskarp. Då börjar jag pilla på bilden för att förändra den på något sätt och nu så råkade den bli på detta viset, mer oskarp än innan (men ack så konstnärlig).
Horisonten ligger alltid i linje med fundamentets övre del, det som bär upp den fyrliknande ljusmarkeringen. Det kan också vara så att jag borde ha böjt på knäna vid fotograferingen eller stått på tå för att inte dessa linjer skulle sammanfalla. Ett alternativt tankespår är att fundamentet bär upp horisontlinjen.
Om du skall söka dig till Glommen så inrikta dej på följande geografiska position: N 56º56′ och O 12°21′ enligt sjökort S 924, detta enligt ”Kattegatt–Skagerack, Hamnar och sjöleder på danska, norska och svenska kusten”, Bonniers förlag. Boken, som jag en gång köpte på loppis, är från 1969, så ta bilen i stället för båten för säkerhets skull. Eller ta buss 652 från Varberg eller från Falkenberg, så får du se Tvååker Centrum på köpet, däremot så kommer du inte till Glommen, fast det var ju det som var tanken. Det går i stället att åka buss från Falkenberg till Glommen, ungefär 10 kilometer eller lite mer med eventuella bussomvägar och med ett byte någonstans (i Skogstorp tror jag), däremot så lyckades jag inte hitta linjenummer på de aktuella bussarna trots ivrigt letande hos Hallandstrafiken. Kanske sjövägen är ett bra alternativ trots allt.
En spännande kvinna sliter isär tegelväggen och tittar ut mot Gallerian vid Västra Vallgatan i Varberg. Vad ser hon? Antagligen bara köande bilar som har stannat för att låta gående till eller från denna galleria passera, och så ser hon de gående också förstås. – Jag kollade med en bekanting som har barn och barnbarn om dessa möjligen kunde identifiera denna superkvinna, men icke, så hon är möjligen inte en världskändis.
En gyrokopter (eller autogyro) landade på Getteröns flygfält och skapade nyfikna blickar. Piloten gjorde en mellanlandning för att han var kaffesugen och tog en fika på kaféet som finns i flygklubbens lokaler. Uddevalla var annars målet för resan, han berättade också varifrån han kom men jag uppfattade inte namnet på orten, tror dock det var någonstans i Småland.
Maskinen är en nyinhandlad MTOsport 2017, och den är tillverkad i Tyskland. Gyrokoptern är ungefär som en helikopter, för båda har en roterande vinge (eller rotor) som genererar lyftkraft. Skillnaden är att helikopterns rotor drivs av en motor och rotorn blåser luften nedåt och skapar genom detta lyftkraft. Gyrokopterns rotor däremot drivs av luftströmmen, ungefär som vingarna på en vindkraftkvarn (vindmölla) och den har en motordriven propeller som sitter akterut och som skapar drivkraften framåt. Detta framkallar ”relativ” vind, som ger rotorn energi och när rotation uppstår genereras lyftkraft till rotorn. Någon stjärtrotor behövs ej på gyrokoptern.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o