… och om jag ska hit eller dit, hur kör jag då?
Malmgatan söderut, tji, avstängt på grund av nybyggnation av fastighet, till vänster i bild. Sväng höger in på Södra Vallgatan i stället. Finns en gata åt vänster också, Hantverksgränd, men den är trång och svårnavigerad för den ovane. Mot höger alltså, en kvarterslängd ned mot Östra Långgatan men där …
… möter man i söderriktning en skylt med ”Förbud mot infart med fordon”, tji alltså även där, och om man fortsätter Södra Vallgatan rakt fram mot sista gatstumpen så …
… är det också tji, en ”Återvändsväg”, Varbergs enda ordinarie grusgata i tätorten, och den leder fram mot en park. Återstår bara högersväng norrut för att komma söderut. Observera också att vädret skiftar rejält från en gråmulen dag till en riktig solskensdag.
Mot norr alltså, men där är den första möjliga vänster- och västersvängen inte möjlig, ”Förbud mot infart med fordon”. Möjlig högersväng leder tillbaka till Malmgatan igen. Nej, ytterligare en kvarterslängd mot norr och si, nu går det att styra vänster mot väster.
”No power-driven vehicles, applies through transit”. – ”Vi bygger om Västra Vallgatan.” Nu har vi snirklat lite och varit på bortre sidan av ovanstående avspärrning (där någon som inte hittar så bra i Varberg skulle ha hamnat) och sedan kört hit, dit någon som inte hittar så bra i Varberg inte skulle ha kört utan i stället på en parallellgata.
Nu skall vi inte köra i pilens riktning utan svänga år det håll som fotografen har vänt ryggen, söderut. Detta är Västra Vallgatan, som alldeles strax härifrån åt söder övergår till att heta Rosenfredsgatan men som någon kilometer norrut i stället har namnet Birger Svenssons väg (döpt efter cykelfabriken Monarks grundare) och som ett antal hundra meter tillbaka söderut byter namn till Södra vägen, för att sedan efter en rondell benämnas Västkustvägen. Lätt som en plätt. Men inte nog med detta, Södra vägen gör en böj mellan Hästhagavägen och Kattegattsvägen men trafiken kör i stället i normalfallet på en annan och rakare sträckning, Almers väg, innan den återgår till Södra vägen. Har kanske ingen betydelse vad den långa gatan heter men det hade varit lättare att veta vilken gata/väg man kör på om det bara varit ett enda namn eller möjligen två. – (Almers väg: klicka för information om Johan Severin Almer, läkare och politiker).
Dessa dagar i början av november så har det vara lite krångligt att billedes komma fram till Västra Vall Vårdcentral på grund av gatuavstängningar, så skylten ”Färdriktning vid omledning” har blivit alldeles utmattad av alla hänvisningar och fallit på sin post. Det kan vara krångligt att komma fram telefonledes också, till vårdcentralen menar jag. Mot himlen pekar skylten men det är nog inte meningen egentligen. Gatan som här korsar Västra Vallgatan, strax till vänster benämnd Rosenfredsgatan, heter Lasarettsgatan efter Varbergs lasarett, som låg snett upp till höger och som på platsen ersattes av nämnda vårdcentral.
”Ombyggnad av korsning Södra vägen – Kattegattsvägen till cirkulationsplats. Begränsad framkomlighet oktober – december. Välj alternativ väg.” Har man tagit sig förbi hittillsvarande väghinder, kommit hit och tänkt fortsatt söderut, till Falkenberg eller till Harplinge men vill lyda uppmaningen att välja en annan väg, då föreslår jag att man ändrar sina planer, vänder och åker norrut i stället, kanske till Väröbacka eller till Kungsbacka.
Är det här en alternativ väg? Då får de flytta på staketet. Men platsen är belägen intill nedanstående tillfälliga väg upp mot Rödaledstigen och lite vid sidan av, kan man säga, så hänvisningspilen för ”Färdriktning vid omledning” lär i detta fallet vända sig till cyklister. Dessa kan ju köra lite vänstertrafik och passera staketet.
”Ombyggnad av korsning Södra vägen – Kattegattsvägen till cirkulationsplats. Begränsad framkomlighet oktober – december. Välj alternativ väg” stod det ju att läsa på en informationstavla på en tidigare bild, här är ombyggnadsplatsen. Cirkulationsplatsen, eller rondellen, skall växa fram till vänster där det grävs och brötas, och det är bra att det blir en rekorderlig plats för smidigare trafik i korsningen, en cirkultionsplats.
Så här ser det ut om man kör Södra vägen norrut mot centrala Varberg. Avstängt här på grund av rondellbygget och i stället omledning via Rödaledstigen. I området Sörse i bakgrunden skall det byggas omkring 550 nya lägenheter under de närmaste åren (43 av dem var dock inflyttningsklara redan 2013). Förnyelse och förtätning av den gröna stadsdelen Sörse kallas det och i det här fallet så är det faktiskt väldigt behövliga hyreslägenheter som byggts och som kommer att byggas. Under 2000-talet så har ungefär 7 000 människor flyttat till Varberg.
I centrum pågår det också ombyggnadsaktiviteter, som här i Brunnsparken framför kyrkan, där träd har tagits bort och ny markläggning och beläggning sker liksom det lägges elledningar och rör för vatten/avlopp. Ett konstverk i brons, ”Vattenbäraren”, kommer att placeras i parken med koppling till fraktandet av hälsovatten från Svartekällan i Apelviken till Brunnsparken vid tiden för förra sekelskiftet eller kanske något tidigare, då det var populärt att ”dricka brunn”.
Jag är definitivt för det här projektet. Brunnsparken har inte varit någon särskilt attraktiv plats tidigare, nu tror jag att det blir en ljusare och trevligare park. Eller park och park, inte så mycket gräsyta antar jag utan mest stenbeläggning av praktiska skäl. Snarare ett andra torg i Varberg.
För att slippa skylt-oredan tar jag apostlahästarna till hjälp, det vill säga, jag går, promenerar, då kommer jag förmodligen fram. Under förutsättning förstås att jag vet vart jag ska. Om det inte är för långt och det inte regnar eller är något bra på TV eller att jag hellre sitter vid skärmen och googlar. På Google Maps kommer jag oftast fram dit jag ska.
Google lär förresten vara en liten omskrivning av matematik-termen googol, som betyder 10 upphöjt till 100 (10100), vilket blir 1 följt av etthundra nollor. Hoppas jag skrev rätt nu, för jag fattar som vanligt ingenting av det om har med matte att göra.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o