… dyrgrip för Saab-entusiaster (?) + en Polar-Volvo från 1973
Man kan absolut ana att det här är en riktig dyrgrip, denna Saab 92B årgång 1955, som har stått inhägnad från december 1969 och fram till 2016, då den blev såld och av köparen forslades till någonstans här på Västkusten söder om Göteborg och denna dag återfanns på parkeringen vid Campus i hamnområdet i Varberg. Denna Saab är utrustad med en tvåcylindrig 750 cc bensinmotor och jag tror att den har en effekt på ungefär 28 hästkrafter.
8,000 svenska mil, eller 80,000 kilometer, så långt har denna pärla rullat sedan den var nytillverkad. Saaben kommer från trakten av Borlänge i Dalarna och råkade 1969 ut för en olycka, varefter ett försäkringsbolag löste in den, och därefter och någonstans har den stått inlåst, tills utställaren, här på plats i Varberg denna lördag, fick tips om den, köpte den och forslade hem den till sig.
Saabens eleganta patina, den rostbruna ytan, avser ägaren såvitt jag förstår att bevara, och det mesta i övrigt också, i befintligt skick, men en del måste förstås ändå åtgärdas för att få bilen godkänt körduglig och godkänd att köra. ”Lite ny plåt, tygbitar och stoppning” läste jag någonstans. Motorn kommer att demonteras och återställas och sedan skall den förhoppningsvis låta som en Saab 92:a från 1955 skall låta.
Arbetet med 92:an har fortskridit en del sedan det citerade stycket ovan, det går att följa utvecklingen via den här länken. Ägaren skulle bygga en carport eller ett garage först för att kunna ha bilen hemmavid att arbeta med i stället för på pendlingsavstånd i något inhyrt utrymme, detta projekt har kanske förverkligats. Och jo, motorn har puttrat igång i alla fall och en del nödvändiga plåtar har satts på plats.
Det var 2016 som Saaben fick ny ägare, det har jag visst redan nämnt: ”Har utav en slump fått tag på en Saab 92B och i slutet av helgen skall den komma hem förhoppningsvis” skrev den då nyblivne ägaren till detta rostiga smycke och han skrev också ”hoppas att jag inte behöver ersätta allt för mycket plåt då jag helst vill behålla den så original som möjligt”.
Ägaren berättar också att hans vanliga bil med tom kärra drog 1,57 liter per mil på resan upp mot Sandviken, där bilen tydligen förvarades, medan bensinåtgången på återresan bara var 1,1 liter/mil, då med Saaben på släpet. Orsaken måste vara strömlinjeformen på den gamla Saaben, tror ägaren och jag håller med, nån mening måste det vara med de gamla Saabarnas utformning. Fast det är väl också nedförsbacke hela vägen söderut? Ett trevligt litet projekt, hur som helst, och här finns bilder från hemkomsten till Halland.
Riktigt många bilintresserade var ute den här vackra lördagen för att bese det drygt hundratal äldre bilar som de tillsammans arrangerande Svenska Volvoklubben och Svenska Saabklubben hade lockat till hamnområdet i Varberg. Där fanns riktigt fina fordon, inte bara de två som har beskrivits i detta inlägg, utan till exempel Volvo Sport P1900, Saab Sonett, Volvo 66, Volvo Amason polisbil och andra blanka fordon (eller något rostigt också …)
Den här Volvomodellen finns och har funnits i bara ett exemplar, den är ett specialbygge, ingen serietillverkning där alltså. Volvo 165 Polar skapades av Volvoingenjören Börje Thor på uppdrag av Polarvagnen AB, som 1964 hade börjat tillverka husvagnar i Junselevallen. Denna automatväxlade Volvo 165 av årgång 1973 med 175 hästkrafter lackerades i en brun metallic-kulör, vilken senare kom att användas vid lanseringen av Volvos 264-modell.
Volvo 165 herrgårdsvagn serietillverkades alltså aldrig, men det finns ändå ett antal sådana bilar. Dessa har då emellertid byggts vid karosseriverkstäder och andra verkstäder och av privatpersoner. Som Börje Thor, som byggde Polarversionen på sin fritid.
Polar-bilen har en av Volvo framtagen speciell förstärkningssats, vilket möjliggjort att 165:an har fått dra en vagn på maximalt 1 800 kilo, till exempel en husvagn. Bilen har stått avställd sedan 1986, den troddes till och med vara skrotad, men Börje fick ett telefonsamtal och sedan 2017 är han registrerad ägare till Polar-bilen och nu skall den renoveras till originalskick.
Polarvagnen LB 1969 speglar sig i högskolan Campus stora fönster, det är en ljusgul husvagn i långbäddsversion (LB) från Polarvagnen AB, ett företag som alltså startade 1964 i Junselevallen i Sollefteå kommun i landskapet Ångermanland i Västernorrlands län. Här är vagnen uppställd med den dragvilliga Volvo 165:an framför, husvagnen väger 700 kilo och får lasta 200 kilo. Företagslogotypen föreställer en isbjörn och företaget heter numera SoliferPolar AB.
Polarvagnen AB, eller Junsele Husvagnsfabrik AB som företaget hette först, grundades 1964 av Håkan Wallin och Bertil Holmqvist och det hela började i pappa Daniel Wallins gamla ladugårdsbyggnad där de byggde den första husvagnen. Ladugårdsfabriken brann dessvärre ned 1966 och tillverkningen kom att flyttas till Dorotea. Håkan Wallin omkom i en flygolycka 1969.
Mer finns att läsa om företagets historia och här är länkar till ett par intressanta sidor som beskriver denna historia. Först ”Här föddes Polarbjörnen” och sedan ”Polarbjörnens uppväxt”.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
Intressant med bilar från den gamla goda biltiden. Kul att gamla bilar bevaras då de utgör en del av vår historia. Förvånande att Saab fortfarande 1955 hade så liten motor i bilen. Saaben var ju känd som ett riktigt fartåk. Under stora delar företagets historia hade dom ju en viktig ledstjärna , att deras bilar skulle vara snabbare och gå fortare än Volvo. Gubbracern Volvos kundkrets skulle vara som tilläggsnamnet anger, gubbar, medan resten av marknaden till stora delar skulle tillfalla Saab. Dom sålde kanske en del på den policyn men tyvärr inte tillräckligt. Men Saab kanske likt Fågeln Fenix återuppstår fast då i en annan skepnad.
GillaGillad av 1 person