… och dito gubbar som ömt vårdar bilarna och som kör dem
Jag läste i en litet reportage i en Landskrona-tidning att Båstadbon Uno Johansson, det är han i den röda overallen och som snart är iklädd den orange-färgade lilla NSU:n 1200 TT från 1968, kallade bilen för ”en ovanlig bil” och att den har varit ett flera tusen timmars hobby- och renoveringsobjekt. Ovanlig stämmer väl ganska bra, även om det fanns fler lite mindre vanliga fordon på Falkenbergs Motorbana i september 2014 när Falkenberg Classic -14 avverkades. Unos bagagemotorbil hade väl lite för tung vikt för tävlingsklassen egentligen, men så lik originalet som det är möjligt skall den vara och det väger tungt.
NSU (som är en förkortning av namnet på den tyska hemstaden Neckarsulm norr om Stuttgart) var ett företag som etablerats redan 1873 och som var den största motorcykeltillverkaren i världen på 1950-talet. Företaget började bekymra sig över att små bilar framöver möjligen skulle komma att ersätta motorcykeln som transportmedel och beslutade därför 1955 att utveckla en bil som kom att kallas Prinz. Den första Prinz-bilen rullade ut från fabriken 1957 och den följdes 1967 av 1200-modellen och senare också av Ro80. NSU köptes 1969 upp av Volkswagen Group, slogs sedan ihop med Auto Union och resultatet blev Audi NSU Auto Union AG, slutligen Audi. Modellen NSU 1200 tillverkades fram till och med 1972.
Erik Berger var en legendarisk person inom bilsporten, en mycket respekterad och skicklig racer- och rallyförare. Vid fyllda 90 år blev han officiellt utsedd till den äldste aktive racerföraren i världen, det finns det ett diplom från Guinness World Records (Guinness Rekordbok) som bekräftar, men den 3:e november 2018 avled han i en ålder av 93 år efter en tids sjukdom. På bilden ovan står han till vänster bakom sin Ford Escort RS 1600, platsen är Falkenbergs Motorbana.
Team 215 (se mattan på bilden) var namnet på Picko Trobergs (1938-2016) racingstall fi sammanhanget och 215 var den sammanlagda åldern (år 2014 tror jag) för stallchefen Picko, Erik och Eriks son Anders, som körde den andra Escorten, nr 28.
Erik Berger föddes i Bengtsfors i Dalsland 18 juli 1925 och han avled på samma ort 3 november 2018. Föräldrarna hette Ester och Mårten och pappan var plåtslagare, som startade en kombinerad plåtverkstad och affär, Bergers Plåtslageriaffär, i Bengtsfors. Erik tog över som tonåring när hans pappa dog under tidigt 1940-tal och han utvecklade sedan verksamheterna i olika former och jobbade med dessa in i det sista, även om barnen Anders och Marie redan 1990 tagit över affärerna. 1953 hade Erik gift sig med sin Maja-Lisa.
Erik tog till sig motorintresset 1946-47, då han gjorde militärtjänst vid A9 i Kristinehamn som motorcykelordonnans och kunde då också ta ett busskörkort. Han körde sin första biltävling 1947, den vann han, och 1958 kom den första medaljen i ett Svenskt Mästerskap, det var ett silver i en isbanetävling. På 1960-talet fyllde han på med ytterligare SM-medaljer. Från 1974 blev det ett långt avbrott i tävlandet, först 1997 tog han upp biltävlandet igen, 2016 avslutade han officiellt sin karriär och i november 2018 läste vi dödsrunorna.
På bilden ovan får Erik hjälp med att applicera hjälmen inför start med sin Ford Escort RS 1600 i Klass 8 CT/GT/GTS 72-85 på motorbanan utanför Falkenberg, där han slutade trea i finalens heat 2. Sonen Anders vann för övrigt det heatet, båda tävlade för Bengtsfors MC. I heat 1 blev det en andra plats för Anders och en fjärde plats för Erik.
En Fiat 1100 TV var annars den första bilen som Erik köpte och som endast var avsedd för tävlingsbruk, det var år 1956. Han började senare köra Volvo och fick ett genombrott 1960 genom klasseger i Midnattssolrallyt samt totalseger vid Skarpnäcks tolvtimmars-tävling (före Sveriges förste Formel-1-förare Jocke Bonnier). Sedan rullade det på så att säga.
Ovanstående Riley Brooklands 1929 (nästan den i alla fall) var en av de fyra bilar som 1929 ingick i Riley-fabrikens team vid Irlands Grand Prix på Phoenix Park i Dublin. Bilen blev kvar på den gröna ön efter tävlingen, för den såldes där och kom att delta i många senare tävlingar. På 1970-talet renoverades Rileyn av dåvarande ägaren Kieran White, karossen var i riktigt dåligt skick och en ny byggdes med originalet som förebild. 1988 inköptes bilen av Roland Haraldsson från Borås (klicka på länken om ni vill veta hela historien om alla formella och byråkratiska problem i samband med inköpet och importen från England till Sverige).
Nr 32 är en ”Ex Works Team Car” registrerad av Riley Limited i Coventry som nummer VC 834. Företaget Riley startade 1890 som Bonnick Cycle Company of Coventry i England, det inleddes alltså med cykeltillverkning. Firmanamnet ändrades 1912 till Riley (Coventry) Limited och så småningom blev inriktningen biltillverkning med kraftig tillväxt under 1920- och 1930-talen. Riley blev 1939 en del av Nuffield Organsation och uppgick 1968 i British Leyland Corporation. Tyvärr meddelade dessa året efter att produktionen av Riley skulle upphöra. Idag äger BMW varumärket Riley.
På förut nämnda Phoenix Park i Dublin har motorracing ägt rum sedan 1903, under åren 1929-1931 kördes det irländska GP:et, och evenemang i motorsport har ägt rum där alltsedan dess. Roland Haraldssons Riley Brookland från 1929 lär ju ha tävlat där tillverkningsåret, tillika första året för Irlands Grand Prix. – Denna dag i september 2014 är tävlingsarenan i stället Falkenbergs Motorbana i Ljungby utanför Falkenberg, klassen heter 10 A-D Prewar F3-500, FJ per E, men jag vet inte om tävlingsresultatet är så viktigt egentligen, det kanske är mer viktigt att hålla förkrigsbilarna intakta i mesta möjliga mån och att få tillfälle att visa upp dem och kanske framför allt att få uppleva känslan av att sitta vid ratten och pedalerna på dessa förkrigsbilar.
Elmon Larsson från Lerum pillar med sin Austin Healy Sprite MkII inför ett race i Klass 7 GT/GTS 65 Per E-F inkl GTP under Falkenberg Classic-14 på Falkenbergs Motorbana i september 2014. – Austin Healy Sprite var designad av Donald Healy Motor Company och produktionen skedde vid MG-fabriken (Morris Garages) i Abingdon i England. Modellen Mark II tillverkades mellan åren 1961-1964.
Lennart Henjer från Karlshamn, tävlande för Asarums MS, tar en sista titt på sin Morris Cooper S före start i Klass 4 CT-65 (över 1000 cc inkl per E-F), där han får kämpa mot bland annat ett gäng märkeskompisar och en hop Volvo Amazoner.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o