En tur på stan i början av februari 2019…

… en promenad i Varberg med hinder på vägen

En tur mot förbud mot infart – Kungsgatan, Varberg – februari 2019

Jag tror inte att det förekommer någon information om trafiklagar över huvud taget i skolorna, för många unga människor cyklar obekymrat mot skyltar som denna, gärna på vänstersidan mot körtiktningen. Eller också så cyklar de på trottoarerna utan att ens reflektera över vad en trottoar är till för. Trafiklagar är till för att inte följas, uppenbarligen, men kanske finns det ändå hopp om trafikundervisningen i skolan?

Trottoarhinder – Kyrkogatan, Varberg – februari 2019

Är det inte uppgrävt så är det andra hinder i vägen. I det här fallet är det inte hinder i vägen förstås, utan hinder är i vägen på trottoaren bredvid vägen, eller gatan. Jag är specialist på att reta mej på sådanan här knäppa cykelparkeringar, för vad gör en äldre kvinna eller man som kommer gående med en rollator? Kliver ut på issnön intill och försöker rulla förbi? Eller kanske sparkar de bort cyklarna? Kanske gör de så och sedan rullar de vidare på trottoaren med rollatorn.

”Värme” hänvisar till en värmesten – Kungsgatan/Norrgatan, Varberg – februari 2019

Den blankslipade ovala betongstenen till höger är en stjärtvärmare, där kan man sätta sig en stund om man fryser om bakdelen. Jag vet inte om jag någonsin sett någon sitta där så här års, kan inte minnas det, och varmare årstider så är det väl inte aktuellt, även om man kan vila sig där, om man vill vila sig en stund, utan att för den skulle vara frusen. Sittkudde i betong kallas stenen på kommunens hemsida, det låter mesigt mjukt.

Värmen i det ovala betongblocket kommer från inbyggda värmeslingor och värmen alstras väl med hjälp av el, som troligtvis kommer från det norr-nära om Varberg belägna Ringhals kärnkraftverk. Det är inte vedeldat i stenen alla fall (inte på kraftverket heller). Ringhals produktion kommer snart att ungefär halveras, eftersom Ringhals 2 skall stängas i årsskiftet 2019/2020 och Ringhals 1 ett år senare. Så är det planerat i alla fall. Därmed försvinner ungefär 10% av Sveriges elförsörjning. OKG:s kärnkraftblock O1 och O2 på Simpevarphalvön utanför Oskarshamn är redan stängda liksom Barsebäcks båda block som stängdes 1999 respektive 2005 till de danska grannarnas, på andra sidan sundet, ohöljda förtjusning.

Via denna länk kan man följa elektricitetens flöden, kolla gärna vid olika tillfällen och se hur pris och flöden varierar. Norge verkar alltid ha obegränsat med vattenkraft-el att exportera till Sverige, så kanske är det norsk värme man sitter på, om man sitter på den ovala stenen vid korsningen av Kungsgatan och Norrgatan i Varberg. – Så skrev jag i går (jämfört med i dag), men i dag (jämfört med i går) så importerar Norge el från bland andra Sverige, Tyskland och Danmark och lite-lite uppe i norr från Ryssland och Finland och Norge exporterade vid tillfället inte så att de fick plusvärde.

Blommor och en flugsmälla på stupröret – Engelbrektsgatan,

Gratulera med en blomma tänkte jag göra och så hade du redan hunnit köra eller var inte hemma i alla fall!” Kan det vara på det sättet, att den som skulle få en blombukett och en flugsmälla inte var hemma vid just det tillfälle då just den personen borde ha varit hemma? Var var han eller hon eller hen någonstans?

Byggnaden upptill i bakgrunden är ett parkeringshus, Briggen heter det, vill man dit så skall man inte köra den här vägen.

Helgarderat – Västra Vallgatan mot Eskilsgatan, Varberg – februari 2019

Här är det helgarderat mot fordonstrafik österut på Eskilsgatan. Om det är bara för att djävlas med bilisterna, det vet jag inte, för endast bussar kör där i riktning mot kameran (även när inte kameran är där), det högra körfältet uppåt är ledigt men får ej trafikeras.

Västra Vallgatan vid Järnvägsparken – Varberg – februari 2019

Den väl trafikerade farleden genom det centrala Varberg, Västra Vallgatan, är inte längre väl trafikerad, inte på det här stället intill Järnvägsparken i alla fall. Järnvägsparken förresten, det är ingen park längre, träden har börjat fällas och och fraktats bort och resten kommer att röna samma öde, parken är ett arbetsområde numera för den blivande järnvägstunneln.

Den parkeringsplats som fanns intill parken ned till vänster i bild är också den ett arbetsområde och ingen parkering längre. Däremot har en välskött utomhus inlinebana (som dock inte användes så väldigt ofta) gjorts om till parkeringsplats i stället, så att till exempel de som vill ställa bilen i anslutning till järnvägsstationen kan parkera där, platsen ligger några hundra meter rakt fram i bilden, mot horisonten och till höger. På Svenska Skridskoförbundet Inlines hemsida står det att inlinebanor finns i Varberg och i Karlstad. Kanske finns ännu en bana kvar i Karlstad?

Kungsgatan (gågatedel) – Varberg – februari 2019

Bike should be pushed past work area”. Här skall nog bli släta stenhällar att gå på och räffflade plattor till synsvagas hjälp att hålla rätt riktning, kanske läggs det också andra stenar och plattor i vackra mönster. I gatans förlängning har motsvarande jobb utförts nyligen och det blev bra tycker jag.

Två bira och en sula – Kungsgatan, Varberg – februari 2019

Två tomma ölburkar och en skosula (möjligen en hel sko, jag kollade inte) ligger kvarglömda i snön. Jag kollade inte heller vilken promillehalt drycken hade, den som tidigare rymts i burkarna och som därifrån runnit ned i törstigt svalg (det sista var poetiskt). Kanske sågs sedan en person lätt haltande avlägsna sig därifrån, iklädd ett endaste skodon.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Bygge, Cars, Cykel, Cyklar, Fordon, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Gatufotografi, Halland, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Photo journalist, Snö, Street photography, Trafik, Uncategorized, Varberg, Väder, Vinter och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.